Merkelig symptom på motortikking

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg slet for et års tid siden med at motoren begynte å tikke.

Kom plutselig. Men så, et par måneder senere forsvant den like fort som den kom, bare at lyden ble mye verre akkurat like før.

Nå ved juletider kom tikkelyden tilbake.

hadde litt inspirerende kjøring idag, iom at nysnøen kom. Det endte med at tikkinga ble verre, og til slutt forsvann igjen.

Hva i alle dager er det som skjer da? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

Jeg slet for et års tid siden med at motoren begynte å tikke.

Kom plutselig. Men så, et par måneder senere forsvant den like fort som den kom, bare at lyden ble mye verre akkurat like før.

Nå ved juletider kom tikkelyden tilbake.

hadde litt inspirerende kjøring idag, iom at nysnøen kom. Det endte med at tikkinga ble verre, og til slutt forsvann igjen.

Hva i alle dager er det som skjer da? :)

Er den bare sånn når det er kaldt ute og motor er kald?

Gir det seg når den blir varm?

Mulig du kjører med litt tykk olje så det tar tid før den kommer opp og smører toppen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Når det kom så ga det seg aldri. Om det var 20 minus eller 5 varmegrader spilte ingen rolle.

Kjørt både småturer, og tur retur Oslo på en dag fra Trondheim.

Bruker Castrol Edge 0w-40 sport.

Merkelig greier det her altså. Nå er jeg jo kjempeglad for at tikkinga er borte, men lurer jo litt på hvorfor den kom, og hvorfor den gikk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle bilen min tikka litt etter inspirert køyring og, bytta til e litt tjukkare olje og aldri meir tikking. Blir olja di for varm er det ikkje mykje smøring i den, blir for tynn rett og slett.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Når det kom så ga det seg aldri. Om det var 20 minus eller 5 varmegrader spilte ingen rolle.

Kjørt både småturer, og tur retur Oslo på en dag fra Trondheim.

Bruker Castrol Edge 0w-40 sport.

Merkelig greier det her altså. Nå er jeg jo kjempeglad for at tikkinga er borte, men lurer jo litt på hvorfor den kom, og hvorfor den gikk. :)

Ja må si det var en pussig ting:)

Men kan jo prøve som stig sier og bruke Castrol 5w40 ol. Får håpe tikkingen ikke kommer tilbake igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamle bilen min tikka litt etter inspirert køyring og, bytta til e litt tjukkare olje og aldri meir tikking. Blir olja di for varm er det ikkje mykje smøring i den, blir for tynn rett og slett.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Her var det den inspirerende kjøringa som gjorde at tikkinga forsvant. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltype, motor og årsmodell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nokk bilen i signaturen hans ;) a6 2.7tq :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nokk bilen i signaturen hans ;) a6 2.7tq :)

Det skal ikke så mye fantasi til for å forstå i dag. Men hva med denne tråden etter at han har byttet bil.........Jeg er opptatt av at trådene skal være brukbare litt lengre enn for trådstarteren i nuet, den skal også være søkbar og meningsfull for ettertiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.