Rar tikkelyd på motor, 2.0TDI

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en rar tikkelignende lyd på min 2.0tdi, som kommer og går ettersom jeg har kjørt/står på tomgang.

 

Skjedde senest idag, kjørte et stykke så motoren var god og varm. Stopper opp og sakte men sikkert så kommer det en merkelig tikkelyd (se film) ifra innsugsiden på motoren. Der jeg sto hadde jeg ikke tilgang til å se noe nermere på dette, så jeg måtte jo kjøre hjemover. kjørte så fra rælingen til Alnabru - Stoppet innom ESSO`en der, gikk ut å motorlyden var som normalt. Kjørte hjem og nå er også motorlyden normal.

 

Virker som den kommer vis jeg har kjørt og lar bilen stå på tomgang?

 

Det er 5000km siden sist oljeskift, ikke lite olje heller - helt oppe på max.

Hva kan dette være?

 

Fikk filmet så dere får hørt lyden..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes ikke bra ut, pumpedyse bråker jo fælt, men det der var mot normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig er det i hvertfall.. Minner litt om eksoslekkasje lyd.. Mulig dem har brukt feil olje ellerno ved sist service?

 

Tok sist service på nilsson bil i sverige.. så bør jo ikke være feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med reim til servo/dynamo sjekk selvstrammer

ligna litt på lyden jeg hadde på T5 det var reima/strammer(den kom bort når jeg ga gass)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med reim til servo/dynamo sjekk selvstrammer

ligna litt på lyden jeg hadde på T5 det var reima/strammer(den kom bort når jeg ga gass)

 

Dette har jeg sjekket, kan ikke finne noe galt med det :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp deg et slik lyttestetoskop fra biltema. Kanskje får du plassert lyden mye bedre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som cammen får lite olje .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min også begynte og tikke noe så jævlig, da viste det seg at ene skruen på reimhjulet hadde løsna... Tikkinga forsvant da ved rusing

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min også begynte og tikke noe så jævlig, da viste det seg at ene skruen på reimhjulet hadde løsna... Tikkinga forsvant da ved rusing

 

Hvilket reimhjul var dette da?

 

 

lyden min blir ikke borte ved rusing, blir borte av å kjøre litt : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som om at kammene får for lite olje ved tomgang..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig olja blir for tynn ved tomgang da kanskje?

 

Feil olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei:) Først og fremst, hva er spesifikasjonene på oljen som er brukt? feks 506.01..

Går bilen som den skal? fusk osv?

Blir lyden borte om du hekter av profilreima og starter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er jo ikke helt sikker på hvilken olje de brukte på nilsson bil i sverige når jeg var der, mulig jeg kan sjekke kvitteringa..

 

Men etterfylte ca 1 Liter med 506.01 for 70-100mil siden.

 

Ikke hektet av noe reim heller, snakker du da om den reima som går innom dynamo og slikt?

 

 

Bilen går akkurat som den pleier. Bruker ikke noe mer drivstoff en normalt (0.53 på motorveien - oslo mot drammen)

Ikke tungstartet eller noe som helst.. og lyden kommer ikke hver gang. Var ute en tur i butikken idag og tok en litt lengre tur enn vanelig.

Motor var god og driftsvarm, lot bilen stå i 5 min på tomgang når jeg kom hjem.. lyden kom ikke :S

 

Men den har kommet på de lengre turene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, ja tenkte på profilreima til dynamo etc. Tenkte på om det var frihjulet på dynamoen som laget lyden. Lett å sjekke uten å demontere noe, inne i dynamohuset så ser man en metall vifte, denne skal man kunne snurre en vei men ikke den andre mens reima sitter på.. kan snurres på med en liten skrutrekker eller noe feks. Om den ikke går å snurre noen av veiene, så er frihjulet deffekt. Noe som kan gi sånne lyder, spess på tomgang.

 

Brekkt dyse kan også gi liknende lyd. Ellers kan et deffekt dobbelmassesvinghjul gi en slik lyd. Mange muligheter her. Veldig vanskelig å "fjern" diagnostisere en lyd uten å høre nøyaktig i hvilket områden den kommer fra.

 

En tlf til verkstedet kan kansje gi info om oljetype brukt også:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært på en lengre tur i dag,, ca 1,5 mil.

 

Tikkelyden kom når jeg var hjemme igjen, så jeg prøvde å lokalisere lyden litt bedre..

Høres ut som det kommer fra innsuget eller på høyre side sett forfra på motoren. (altså ikke der hvor dynamo etc. er men andre siden..)

 

Får vel bare bestille verkstedtime ellerno?

 

Så førøvrig på kvitteringa jeg har fra nilssonbil, "Syntetolja Longlife 3" 3,8liter..

Får sende den en mail å høre om hvilken olje dette er.. ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært innom Dr. Frilseth en tur i oslo så han fikk høre lyden.

 

Tenkte å oppdatere her så ikke tråden bare dør ut som veldig mange andres tråder blir når dem finner ut av det osv..

 

- Men han nevte noe om at svinghjulet kanskje lagde lyden og tipset meg om å få bilen inn for en kontrollsjekk - noe jeg kommer til å gjøre snarest mulig.

 

Når jeg kjørte hjem ifra Oslo igjen idag, og siste bakken før der jeg bor så kom det en skikkelig skrapelyd over 3000 rpm på motoren, som var der to ganger når jeg rusa motoren.. og forsvart. Så nå lurer jeg på om jeg må la bilen stå :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært på en lengre tur i dag,, ca 1,5 mil.

 

Tikkelyden kom når jeg var hjemme igjen, så jeg prøvde å lokalisere lyden litt bedre..

Høres ut som det kommer fra innsuget eller på høyre side sett forfra på motoren. (altså ikke der hvor dynamo etc. er men andre siden..)

 

Får vel bare bestille verkstedtime ellerno?

 

Så førøvrig på kvitteringa jeg har fra nilssonbil, "Syntetolja Longlife 3" 3,8liter..

Får sende den en mail å høre om hvilken olje dette er.. ?

 

Longlife 3 oljer er stort sett alltid 507.00 oljer og det er helt fint på din bil. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært innom Dr. Frilseth en tur i oslo så han fikk høre lyden.

 

Tenkte å oppdatere her så ikke tråden bare dør ut som veldig mange andres tråder blir når dem finner ut av det osv..

 

- Men han nevte noe om at svinghjulet kanskje lagde lyden og tipset meg om å få bilen inn for en kontrollsjekk - noe jeg kommer til å gjøre snarest mulig.

 

Når jeg kjørte hjem ifra Oslo igjen idag, og siste bakken før der jeg bor så kom det en skikkelig skrapelyd over 3000 rpm på motoren, som var der to ganger når jeg rusa motoren.. og forsvart. Så nå lurer jeg på om jeg må la bilen stå :/

 

Oi da, ja hørtes i grunn lurt ut med slike lyder til stede som du beskriver nå. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for hjelpa så langt Stian! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen som var brukt er vw 50400, 50700 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått igjen bilen etter sjekk hos Albjerk igår, var vist strammehjulet som sitter på Dynamo som lagde lydene..

Gjenstår bare å sjekke dette da, etter jeg har fått byttet denne.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frihjulet på dynamoen med andre ord. Men syntes da ikke at denne lyden kom fra det området. Som jeg beskriver lengre opp her, så er det fryktelig lett å sjekke om hjulet på dynamoen er deffekt. Men syntes ikke dette hverken kom derifra eller hørtes slik ut. Men lyder kan jo forplante seg veldig. Får håpe det er det som er problemet da:) Er jo ikke så ille dyrt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får håpe det er det, Virket som om alt går på garantien og så det ordner seg vel..

 

Stian : Spurte jo i samme slengen om dem kunne sjekke turboen min og da, da jeg mener den uler mer enn før :P

albjerk - "Ingen ulyder fra turbo, høres helt normal ut"

 

Så fikk kranglet meg til at han skulle sjekke opp med verkstedsjefen sin ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skremmende at de tror det... Ligger full veiledning fra vag for diagnostisering av slik turbo og lyder i den i felles mappen på møller sine pc`r. Den lyden kommer av ubalanse, sot eller skader på turbin, enkelt og greit, og det står klart i veiledningen fra fabrikk, at turbo skal skiftes ved slik lyd. :) Dette kan jeg dokumentere. en ny turbo har ikke slik lyd. Det forustetter at ladetrykksystemet er tett og i orden ellers da + eksos:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skremmende at de tror det... Ligger full veiledning fra vag for diagnostisering av slik turbo og lyder i den i felles mappen på møller sine pc`r. Den lyden kommer av ubalanse, sot eller skader på turbin, enkelt og greit, og det står klart i veiledningen fra fabrikk, at turbo skal skiftes ved slik lyd. :) Dette kan jeg dokumentere. en ny turbo har ikke slik lyd. Det forustetter at ladetrykksystemet er tett og i orden ellers da + eksos:)

 

Skal si i fra til dem hvis dem fortsatt mener det skal være sånn :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.