Spørsmål om olje i bunn av innsatsfilter- 2,5tdi V6

Anbefalte innlegg

Bytta olje/filter på min 2,5 TDI V6 her om kvelden. Denne motor har et innsatsfilter som er enkelt å bytte, men så oppi huset hvor filteret skal stå at det var halvfult med olje etter at jeg hadde tappa ut oljen av bunnpanna. Er dette normalt? Trodde kanskje dette også skulle renne ut sammen med resten av olja. Vil tippe det lå igjen mellom en halv og en liter der. Etter påfyll av ny olje (4,5l) så har jo bilen ca 20% gammel og 80% ny olje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er slik den er konstruert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, bytta selv her om dagen, og helte etterpå på 5,2 liter, max på pinnen. Det er det volumet som står i instruksjonsboka.

Jeg åpnet IKKE filteret eller påfyllingen før jeg tappet ut oljen, men tok det etterpå. Mulig det er noe hevert-effekt i et eller annet rør ned til bunnpanna som suger mere olje ut på denne måten....?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om man skrur ut bunnpluggen, og lar det renne MENS man skifter filter, renner vel siste rest fra oljefilterhuset ut også (?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ta ut filteret eller i allefall ta av lokket på det før du tapper.. ellers blir det undertrykk i filterhuset og ca 0.5l for lite olje renner ut.. Sånn er alle biler med slik filter konstruksjon. Hadde du tatt av lokket, så hadde filterhuset vært tomt etter tapping fra bunnpluggen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ta ut filteret eller i allefall ta av lokket på det før du tapper.. ellers blir det undertrykk i filterhuset og ca 0.5l for lite olje renner ut.. Sånn er alle biler med slik filter konstruksjon. Hadde du tatt av lokket, så hadde filterhuset vært tomt etter tapping fra bunnpluggen:)

 

Sikker på akkurat denne motoren?

 

Mener jeg har prøvd å åpne filterhus både før og etter, med samme resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på akkurat denne motoren?

 

Mener jeg har prøvd å åpne filterhus både før og etter, med samme resultat.

 

Jepp, kjøpte 6 liter olje, og sitter igjen med 0,8 liter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på akkurat denne motoren?

 

Det har tømt seg på alle de bilene jeg har hatt service på med v6 tdi siden 2001 på jobben i allefall;) Så ja ganske så sikker:)

 

Det er i grunn en basic regel at man tar av påfyllingslokk, og eventuelt tar ut innsatsfilter før man tapper oljen, for å få med seg alt. Det hjelper å ta av lokket på innsatsfilteret, men skal man få med seg alt så er det best å ta ut det gamle filteret helt først på disse:) Det samme skjer med de andre vag motorene med innsatsfilter.

 

Kan jo legge til det at jo varmere oljen er jo mindre blir det igjen i filterhuset ved tapping:) Men det tar LANG tid å tømme det helt om man lar filteret sitte i, i forhold til hvis man tar det ut først:) Blir litt som å tømme en 1,5l med cola ut av flasken ved å holde den opp ned.. så gjøre det samme om man samtidig lager et hull i bunn så luft kan komme til når brusen renner ut:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trikset er å kunne det man gjør så godt at man tør å være enkel... Ja, til og med så enkel at noen kanskje ikke tror du kan det engang..

 

Siden man er inne på dette, så hørte jeg en gang en histore om en som hadde jobbet i smøregrava på et verksted i mange år: Hans måte å få ut all olja på, var å ruse motoren helt til den begynte å klemme, så inn med bunnpluggen, og helle på olje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trikset er å kunne det man gjør så godt at man tør å være enkel... Ja, til og med så enkel at noen kanskje ikke tror du kan det engang..

 

Siden man er inne på dette, så hørte jeg en gang en histore om en som hadde jobbet i smøregrava på et verksted i mange år: Hans måte å få ut all olja på, var å ruse motoren helt til den begynte å klemme, så inn med bunnpluggen, og helle på olje...

 

Hehe Å den var referert til min signatur why?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg suger alltid ut olja som er oppi der jeg .. får vel ut en 2-3 dl minimum om jeg tar ut filteret først eller til slutt ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har tømt seg på alle de bilene jeg har hatt service på med v6 tdi siden 2001 på jobben i allefall;) Så ja ganske så sikker:)

 

Det er i grunn en basic regel at man tar av påfyllingslokk, og eventuelt tar ut innsatsfilter før man tapper oljen, for å få med seg alt. Det hjelper å ta av lokket på innsatsfilteret, men skal man få med seg alt så er det best å ta ut det gamle filteret helt først på disse:) Det samme skjer med de andre vag motorene med innsatsfilter.

 

Kan jo legge til det at jo varmere oljen er jo mindre blir det igjen i filterhuset ved tapping:) Men det tar LANG tid å tømme det helt om man lar filteret sitte i, i forhold til hvis man tar det ut først:) Blir litt som å tømme en 1,5l med cola ut av flasken ved å holde den opp ned.. så gjøre det samme om man samtidig lager et hull i bunn så luft kan komme til når brusen renner ut:)

 

Da prøver jeg å ta av filterlokket først neste gang, filteret sitter jo fast i lokket slik at dette følger også automatisk med da. Til opplysning så skrudde jeg av oljepåfyllingslokket på motoren før jeg tappet ut oljen, men dette hjalp jo da tydeligvis ikke på oljen inne i filterhuset. Takker for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg forsøkt følgende (igjen).

Opp på bukk med front, varm motor.

Ut med filteret.

Ut med bunnpluggen.

 

Det ble liggende et par dl igjen i filterhuset.

 

Neste gang skal jeg forsøke å ta av oljepåfyllingslokket også og se om det gir noe annet resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest tråden grundig og må rette litt på meg selv:

Filterhuset er ikke halvfullt ved skifte, men det ligger ca 3 cm høyt nivå. Antar det er snakk om ca 1-2 dl.

 

Har nå skiftet olje på Allroaden min 2,5tdi med akkurat samme resultat som i posten over. Denne gangen åpnet jeg oljelokket og tok ut filteret, før jeg tappet oljen. Oljen hadde ca 10 grader, og tappepluggen var av over natta.

 

Edit: Nå er neste skift tatt på Allroaden med varm motor. Nå forsvant plutselig all olja fra filterhuset noe jeg aldri har fått til med 99 mod A6 150 hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.