Kommer luft i kjølesystemet (type44)

Anbefalte innlegg

Sliter med luft som kommer i kjølesystemet på type44.

Har prøvd og lufte, men det kan virke som den kommer tilbake etter en tid? Merker det med at jeg gradivs mister varme i varmeregisteret. Dette har aldri fungert 100% mens jeg har hadd bilen.

Merker ikke noe eksoslukt eller noe som skal tilsi dårlig toppakning. Merker heller ikke at jeg mister noe kjøleveske.

Vet tuten på øvre inntak på radiator er knekt, så kan det være mulig det kommer inn luft her?

Mistenker også vannpumpen, da vannet forsvinner nedover om jeg økerturtall på motor litt, mens på tomgang så fylles tanken opp igjen. Er dette normalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukter vel litt småsigen toppakning. Hadde en Granada 2.8 V6 som drev omtrent slik, og der var toppakningen i den ene sylinderrekken gått slik at det blåste forsiktig ut i kjølesystemet; derimot gikk det aldri kjølevæske andre veien (ut i oljen eller inn i sylinderen). Til slutt sprakk varmeapparatet, og da tok jeg hintet :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lukter vel litt småsigen toppakning. Hadde en Granada 2.8 V6 som drev omtrent slik, og der var toppakningen i den ene sylinderrekken gått slik at det blåste forsiktig ut i kjølesystemet; derimot gikk det aldri kjølevæske andre veien (ut i oljen eller inn i sylinderen). Til slutt sprakk varmeapparatet, og da tok jeg hintet :D

 

Men skulle jeg ikke fått trykk i kjølesystemet da?

 

Mistenker heller dårlig vannpumpe jeg.

Merker nå at det tar veldig lang tid før radiator blir varm i nedkant. Blir raskt varm på toppen av radiator. Termostat var ny, men jeg byttet denne likevell for og sjekke. Er nesten på grensen til og prøve bilen uten termostat, for og utelukke denne, evnt at det danner seg vakum bak termostat slik at denne ikke klarer og åpne.

Virker heller ikke som at det blir spes med trykk på kjølesystemet, da slangene ikke blir spesielt varme.

 

Studerte radiatoren litt, og det er antydning til hvit "eir" på den. Så det kan være den svetter litt?

 

Var jo også fylt blå kjøleveske på denne bilen når jeg kjøpte den, mistenker at det er blitt blandet rød/blå kjøleveske.

 

Varmeapparatet fungerer på bilen, men er ikke "full" temp på det . På avanten min så er det jo nesten så man brenner seg om man kjører på full guffe på varmen, men det blir ikke så varmt i denne bilen.

 

Slangen som går mellom bunn av radiator og inn i blokken, har en veldig skarp sving, så kan det være at det er dårlig sirkulasjon på denne? Regner med det ikke skal ha så mye og si men?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom vannpumpen er defekt vil du vel ikke få varme i varmeapparatet i det hele tatt, er min erfaring.

Med en defekt toppakning vil det komme inn litt og litt luft, og dette vil fylle seg opp i systemet.

 

Du skriver at det er blandet rød og blå frostvæske. Dersom dette er tilfelle kan systemet være tett, og varmeapparat og radiator vil da være utsatt, da litt rød i blå går greit, men litt blå i rød ikke fungerer. Dette vil da forme en brunaktig masse som klumper seg i kjølesystemet.

 

Jeg sier ikke at du nødvendigvis har defekt toppakning, men sånn helt uten videre ville jeg satset på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom vannpumpen er defekt vil du vel ikke få varme i varmeapparatet i det hele tatt, er min erfaring.

Med en defekt toppakning vil det komme inn litt og litt luft, og dette vil fylle seg opp i systemet.

 

Du skriver at det er blandet rød og blå frostvæske. Dersom dette er tilfelle kan systemet være tett, og varmeapparat og radiator vil da være utsatt, da litt rød i blå går greit, men litt blå i rød ikke fungerer. Dette vil da forme en brunaktig masse som klumper seg i kjølesystemet.

 

Jeg sier ikke at du nødvendigvis har defekt toppakning, men sånn helt uten videre ville jeg satset på det.

 

Okay.

Saken er vel at han som hadde bilen min før meg bare tok den i innbytte. Og han fylte på blå kjøleveske da det var lite veske på den pga slangen inn på topp på radiator er litt dårlig, så den hoppet av (mangler flensen på radiatoren der)

 

Har kjørt gjennom radiatorrens på bilen. Og spylt gjennom varmeregisteret. Renner grei igjennom der, men kan vel kanskje være litt tett uansett? Men har ikke spylt gjennom radiatoren. Regner med jeg bytter den til helgen, bare for og se om det hjelper noe :)

Krysser fingrene for at det ikke er toppakningen, da jeg skal gå over motoren til sommern, så håper den fungerer frem til da :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vannpumpa er dårlig begynner den vel å lekke?

Morten har komp måler;) enkelt å greit ;p

 

Men for å si det sånn, det kan ta VELDIG lang tid å lufte ut all luft når du har tømt systemet helt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En jeg kjenner har en 1990 Jetta 1,8. Defekt vannpumpe. Ikke lekkasje. Null varme i varmeapparat. Bilen kokte.

 

Typ44 har selvluftende kjølesystem, og jeg har skiftet frostvæske på disse flere ganger. Jeg har *aldri* hatt problemer med luft i anlegget. Jeg har fyllt på via ekspansjonstanken, kjørt bilen varm og etterfylt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe måte og sjekke vannpumpa på da? Uten og ta den ut?

 

Og så har jeg jo fjernet afterrun pumpa, og plombert disse to slangene. Kan det ha noe med saken og gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe måte og sjekke vannpumpa på da? Uten og ta den ut?

 

Og så har jeg jo fjernet afterrun pumpa, og plombert disse to slangene. Kan det ha noe med saken og gjøre?

 

Hvorfor har du plombert slangene? Det normale er å sette en rørstump der. Det skal jo være flow der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor har du plombert slangene? Det normale er å sette en rørstump der. Det skal jo være flow der.

 

For når det var rør der kom det ikke noe varme i varmeapparatet overhode.

En kompis fikk lekasje på pumpa si på vei til funäsdalen. Og han snakka med es, og de sa også han måtte plombere slangene, ikke sette inn rør. Så ikke vet jeg :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For når det var rør der kom det ikke noe varme i varmeapparatet overhode.

En kompis fikk lekasje på pumpa si på vei til funäsdalen. Og han snakka med es, og de sa også han måtte plombere slangene, ikke sette inn rør. Så ikke vet jeg :confused:

 

Dette tror jeg vi har snakket om før Marius, og jeg sa at det normale var å sette inn et rør :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette tror jeg vi har snakket om før Marius, og jeg sa at det normale var å sette inn et rør :)

 

Jepp. Kan alltids prøve det igjen. Men ble varmere etter jeg plomberte i allefall. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.