#1 Skrevet Februar 9, 2011 I forbindelse med et clutch skifte så tok jeg av bunnpanna for å sjekke tilstand på lagrer. Rådelager på syl 1 ser ut til å ha fått seg ett lite illebefinnede og jeg trenger litt hjelp til å finne korrekte mål. Det jeg vil måle er: Innvendig diameter på store enden på råden uten lager i. Den skal være 50.600 mm, men hva er tillatt avvik? Råde tapp på veiv. Hva skal målingen være og hva er tillatt avvik? Hva skal diameteren på hovedopplagringene på veiva være, og hva er tillatt avvik? Så til målingene med lager i, hva er tillatt avvik på råde og veiv lager? Her må jeg vel bruke autogauge når jeg får dei nye lagrene før jeg kan gjøre målinger. Jeg har ett utvendig mikrometer, innvendig t-stykke for innvendige mål og klarings plastikk (autogauge) til hjelp. Har målt litt med t-stykket og mikrometer på innvendige mål i rådene, men sliter med å få nøyaktige mål da tallene variere mye for hver kontroll måling på samme råden. Rådene står fremdeles i (tatt av veiv og strammet med moment igjen) så det er litt trangt å få t-stykket på riktig plass nedi der. Noe annet jeg bør tenke på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 9, 2011 Kan du ikke bruke måletråd a? Det har nå jeg brukt på alle mine motorprosjekter! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 9, 2011 Kan du ikke bruke måletråd a? Det har nå jeg brukt på alle mine motorprosjekter! Joda, hadde tenkt det, men har ikke nye lager på hånd enda, så vil sjekke at alle mål er ok på veiv tapp, veiv diameter for ramme lager og inv mål på råder mens jeg venter. Måler på kryss og tvers for å sjekke om det er ovalitet også. Er ikke sikker på om det er tillatt noe avvik eller om det må være på 1000 dels mm på desse tingene. Planen nå er å sende blokk inn til linjeborring da dette ikke er gjort før, og kontrollmåle råder da jeg misstenker rådene til å være litt trange. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 10, 2011 Jeg hadde 0.015 tommers avik på min 1.8T ved montering av nye "cali coated" lagre. Forøvrig innenfor tillat toleranse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 10, 2011 Jeg hadde 0.015 tommers avik på min 1.8T ved montering av nye "cali coated" lagre. Forøvrig innenfor tillat toleranse. Ok, 0.381 mm altså. Det er jo nesten 4 tideler! Skal det være så masse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 10, 2011 Ok, 0.381 mm altså. Det er jo nesten 4 tideler! Skal det være så masse? Sorry, glemte en nuller. det riktige er 0.0015:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 10, 2011 Det hørtes mer riktig ut ja:) Har nå fått tak i bedre utstyr til å måle innvendige mål med. Har målt ovalitet på lager bukkene til veiva og ovalitet på rådene i store enden. Rådene ser ut som er helt 100 %. Alle er innenfor 50.600 mm + 0.5 - 1 hundredel. Ingen under 50.600. Veiv bukkene har jeg også målt vertikalt og horisontalt og her får jeg følgende mål med arp boltene trukket til 90 NM med å bruke motor olje til smøring. Hadde ikke molyfett. Mål skal være 64.000 Lagerbukk 1: Horisontalt: 63.980 Vertikalt: 64.020 Lagerbukk 2: Horisontalt: 63.970 Vertikalt: 64.100 Lagerbukk 3: Horisontalt: 63.965 Vertikalt: 64.000 Lagerbukk 4: Horisontalt: 63.980 Vertikalt: 64.010 Lagerbukk 5: Horisontalt: 63.978 Vertikalt: 64.000 Lagerbukk 6: Horisontalt: 63.980 Vertikalt: 64.015 Alle viser litt ovalitet, og desverre så klemmer det litt i horisontal retningen på alle bukkene så linjehoning må til. Er vel å forvente med ARP bolter antar jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 10, 2011 Hvorfor bruker du arp bolter til lager bukkene egentlig? Prøvd med orginale bolter og målt da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 10, 2011 Det begynte vel for lenge siden da delene ble bestillt. Leste rundt om at det var det som var tingen å ha hvis man skulle oppgradere motor litt mer enn vanlig chipping. Litt naivt kansje, men var ihvertfall det jeg gikk for den gangen og har vel kasta original boltene tror jeg. Det var ihvertfall logisk for meg den gangen at når man nesten tripler effekten i motor , så bør man ha sterkere saker. Antar du bruker originalt siden du spør, og antar det er nå du forteller meg at det er mer enn godt nok:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 11, 2011 Bruker orginale ja, også orginale strekkbolter til toppen og det funker fint for meg Er vel mulig å kjøpe disse boltene hos møller. Jeg ville prøvd dette først i allefall, begynner å nærme seg sesong nå. Og du vet at hvis du starter med å rive fra hverandre motor for å linjehone den så begynner det fort å balle på seg Det er i allefall min erfaring. JEg skulle bare bytte turbo og gå over til direct fire for to år siden.... bilen er endelig på veien igjen nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 11, 2011 Bruker orginale ja, også orginale strekkbolter til toppen og det funker fint for meg Er vel mulig å kjøpe disse boltene hos møller. Jeg ville prøvd dette først i allefall, begynner å nærme seg sesong nå. Og du vet at hvis du starter med å rive fra hverandre motor for å linjehone den så begynner det fort å balle på seg Det er i allefall min erfaring. JEg skulle bare bytte turbo og gå over til direct fire for to år siden.... bilen er endelig på veien igjen nå Veit akuratt hvordan det med å balle på seg kan utarte seg ja:) Blokka er demontert allerede og blir sendt idag, vil ha det skikkelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 11, 2011 Okei, da blir det nok bra Skal ikke bygge mere volum mens du først holder på da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 11, 2011 Klarer meg med 2.3 for nå og 1.5 bar på 3500 rpm:) Skal ha en annen topp på nå og litt større snurre, så håper jeg skal klare rundt det samme men meeeeer effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 11, 2011 Blir bra det, håpe du rekker å få den sammen / mappa til treffa begynner da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 11, 2011 Blir bra det, håpe du rekker å få den sammen / mappa til treffa begynner da Ja satser på det. Nå skal jeg ha siste turen min offshore og skal bli landkrabbe så det kan være jeg faktisk får med meg noen treff da det aldri har passa før. Gleder meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 11, 2011 Landkrabbe ja, greit nok det også selv om det er kjedelig å jobbe hver dag:) Faktisk så passer det ganske bra for meg i år, får med meg nurburgring og spa, 2x vacn treff og gatebil rudskogen i friperiodene så blir nok av treff 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 11, 2011 Sålenge jeg får med meg ett eller annet så er jeg happy. Blir uvant å jobbe 8 til 4 ja. Har aldri jobbet på land før så dette blir en stoooor forandring for meg, men vi får se. Antar det går an å reise til sjøs igjen hvis det ikke fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...