Test av 19" sommerdekk i Sport Auto

Anbefalte innlegg

Hvis noen skal kjøpe seg nye sommerdekk kan det jo være interessant å vite hvilken konklusjon Sport Auto kom frem til. Dessverre var ikke Bridgestone, Falken og Yokohama med i testen.

 

Tesbilen var en BMW Z4 (bakhjulsdrift) og dekkene var i dimensjon 235/35R19 på 8,5" felg. De gjorde også de samme testene med en Audi A4 1.8T (2WD). Resultatene er ikke gjengitt, men de skriver at resultatene ble tilsvarende.

 

Sammenlagt

Sterkt Anbefalt: Continental SportContact 2, Dunlop SP Sportmaxx, Michelin Pilot Sport SP2 og Pirelli P Zero Nero.

Anbefalt: BF Goodrich G-Force Profiler og Kumho Ecsta KU19

Betinget anbefaling: Toyo Proxes T1-R

 

Best på tørt føre: Micelin Pilot Sport PS2

Best på vått føre: Pirelli P Zero Nero

 

Rundbane, vått

1. Pirelli 0,94g

2. Continental 0,92g

3. Kumho 0,88g

3. Michelin 0,88g

5. Dunlop 0,85g

5. BF Goodrich 0,85g

7. Toyo 0,80g

 

Vannplaning, rett frem (15% slipp)

1. Toyo 85,3 km/t

2. Pirelli 83,7 km/t

3. Dunlop 83,4 km/t

4. Continental 81,4 km/t

5. Michelin 80,7 km/t

6. Kumho 78,3 km/t

7. BF Goodrich 77,2 km/t

 

Handling, vått (1555 meter bane)

1. Pirelli 72,0 s

2. Continental 72,6 s

3. Kumho 74,7 s

4. Dunlop 75,2 s

5. Michelin 75,7 s

6. Toyo 76,3 s

7. BF Goodrich 77,5 s

 

Bremsing, vått (100-0 km/t)

1. Pirelli 72,8 m

2. Kumho 75,7 m

3. Michelin 81,2 m

4. Dunlop 81,3 m

5. Continental 81,9 m

6. Toyo 82,1 m

7. BF Goodrich 87,7 m

 

Handling, tørt (1363 meter bane)

1. Michelin 47,2 s

2. BF Goodrich 48,1 s

3. Continental 48,3 s

4. Pirelli 48,4 s

5. Dunlop 48,5 s

6. Toyo 49,0 s

6. Kumho 49,0 s

 

Bremsing, tørt (100-0 km/t)

1. Michelin 37,1 m

2. BF Goodrich 38,2 m

3. Continental 38,4 m

4. Dunlop 39,5 m

5. Pirelli 39,9 m

6. Toyo 40,2 m

7. Kumho 41,7 m

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den norske utgaven av Auto Motor og Sport har også hatt test av sommerdekk, dog ikke i 19" størrelsen, men mer normal norsk størrelse (husker i dimen). I denne testen var blant annet Falken med og det dekket oppnådde ikke noe godt resultat da det ble vurdert til det svakeste dekke i hele testen. Det er vel bare en bekreftelse på at også når det gjelder dekk, så får man stort sett det man betaler for......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor gjorde også en test av sommerdekk(205\55 R16V), da fikk de fleste dekka rundt 8\10 eller mer, var bare yokohama(6,9) som fikk dårligere score. Continental(9,2), nokian(9,0) og michelin(8,8) var de 3 beste, men dekk som vredestein(8,4) og uniroyal(8,7) var ikke langt bak.

 

Edit : testbil var alfa romeo 147

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen :

 

Pirelli PZero Nero er et kanondekk!

 

Mvh

KMR

Oslo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dimensjonen 205/55-16 som er testet i den norske utgaven av auto motor og sport.

 

Følgende dekk ble testet:

Continental PremiumContact (195 poeng)

Bridgestone Turanza ER300 (192 poeng)

Dunlop SP Sport 01 (191 poeng)

Michelin Pilot Exalto (191 poeng)

Nokian NRVi (188 poeng)

Goodyear Excellence (186 poeng)

Hankook Ventus Prime K105 (181 poeng)

Firestone Firehawk TZ 200 (180 poeng)

Pirelli P7 (179 poeng)

Falken ZIEX ZE 512 (173 poeng)

 

Om Falken sies det bl.a. "Går lett i overstyring når du ligger på slippgrensen på tørr asfalt." Regner med at dette bare tolkes som positivt av flere deltakere her inne......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..

 

Betinget anbefaling: Toyo Proxes T1-R

 

Hva mener de her med betinget anbefaling?

 

Er disse dekkene jeg skal kjøre på til våren..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm..

 

Betinget anbefaling: Toyo Proxes T1-R

 

Hva mener de her med betinget anbefaling?

 

Er disse dekkene jeg skal kjøre på til våren..

 

Er nok disse dekkene som du skal kjøpe til våren Petter, samme som meg.

men med de motorene som vi har så har vi ikke så store hastigheter og trenger vel ikke de dyreste dekkene som henger på så godt hehe....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er min oversettelse av 'Bedingt emphelensvert'. Det de skriver om Toyo er:

 

Styrke

Meget gode vannplaningsegenskaper, sikre kjøreegenskaper

 

Svakhet

Svakt grep både på våt og tørr veibane, tendensierer til sterk understyring

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.