Spm om dekktrykk og sideveis "rulling"....

Anbefalte innlegg

Har et rart problem som dere her inne kan bryne hjernene deres på.

 

Bilen (Passat stv 2000 mod) har hatt en tensdens til å vugge/"rulle" sideveis i store hastigheter. Dette regnet jeg med skulle forsvinne da vi forrige helg byttet skjev bakstilling på bilen. Men til min store overraskelse kom dette tilbake da jeg kjørte fra Vestfold og til Oslo samme dagen som vi byttet bakstillinga (byttet også foringene mellom bil og bakstillig og fjærene).

 

Kan dette ha noe med lufttrykket i dekka å gjøre, eller at dem blir varme i store hastigheter? Høres kanskje helt dust ut, men jeg spør dust for å kanskje få noen duste svar som faktisk kan stemme

: rolleyes

 

Det virker altså som dette nå skjer etter kjøring i stor hastighet over tid (derfor tanken om varme vinterdekk)......

 

Følelsen jeg har når jeg kjører er at den har døgang på rattet pga plutselig slipper liskom rumpa litt og man må korrigere med rattet. Foran er bærerarmer byttet og ok, og et endeledd som var gåent er også bytta. Noen som kan ha noen rare teorier på dette merkelige problemet?

Greit jeg har gått fra Polo til Passat, men den skal da ikke være SÅ utstabil (og jeg kan ikke huske den var sånn i begynnelsen da jeg kjøpte den i 2008.....)

En annen beskrivelse av problemet er at det er nesten som å ha henger bak som gjør at bilen "logrer" litt med rumpa.....

 

På bilen står det 16" 205/55 Continental Conti 5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kommer med ett tips og det er 4hjuls kontroll. feil spissing bak gir disse symtomene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en vanlig 2000 modell passat får en ikke justert noe bak, enten er det noe feil foran eller kan det være slik med vinterdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lavhastighets vinterdekk får ofte en tendens til å "flyte" litt på veien om de belastes hardt, med høy fart/tørr asfalt spesielt. Om sommeren er det i grunn livsfarlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lavhastighets vinterdekk får ofte en tendens til å "flyte" litt på veien om de belastes hardt, med høy fart/tørr asfalt spesielt. Om sommeren er det i grunn livsfarlig.

 

En annen beskrivelse av problemet er at det er nesten som å ha henger bak som gjør at bilen "logrer" litt med rumpa.....

 

På bilen står det 16" 205/55 Continental Conti 5.

 

Tror jeg har opplevd det samme:)

Trengtes bare et lite utlag på rattet før bakenden "skifta spor" hvis du skjønner.

 

Fått den forklaringa at vinterdekk stortsett en mykere gummiblanding enn sommerdekk.

Hvis det er billige vinterdekk, så er det enda mer merkbart, da de produseres i enklere former, med mindre utprøvde blandinger etc.

Dekk med myk blading vil også lettere spore på dårlige veier, uansett lufttrykk.

 

At du opplever stor forskjell fra forrige bil vil jo ha litt med vekt, akselavstand etc - hvis du bruker samme dekkene:)

 

Evt så kan det være en feil kombinasjon mtp felgbredde/dekkbredde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se her ja, mange gode tips! Ja, vet det ikke kan justeres noe bak, evt justere hele bakstillinga ved en kontroll da.....

 

Deilig å vite at det ikke er jeg som bare er gal : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags dekktrykk kjører du med da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være forskjell fra dekk til dekk (noen er mindre retningsstabile enn andre), og dekkene på din bil kan ha tatt skade hvis de har blitt overbelastet, eller opplevd høy varmeutvikling. Kan det også være at dekkene dine ikke har riktig LI (load index) eller SI (speed index) til bilen?

 

Husk også at du bør ha ca 10% mere luft i vinterdekkene enn i sommerdekkene, og til sist, sjekk om noen i ditt lokallag kan låne deg noen andre hjul i samme dimensjon, så du kan luke ut symptomer.

 

Vi har en MB Vito 4x4 på jobb, og den var helt fryktelig vinglete på sommerdekkene, den fløt over hele veien, og en unnamanøver kunne vært skummelt. Spurte verkstedet, og de sa at denne bilen var følsom på visse dekktyper, så at det er forskjell på dekk utenom mønster og gripeevne er det ingen tvil om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.