Nei, det er ikke fornuftig å putte 2,5tdi R5 motor i bil som ikke har det orginalt

Anbefalte innlegg

Jeg holder med steinar, greit og legge en kjapp link til spørsmål om ombygging....: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden er altså ikke for slike entusiaster (som feks Daniel H)som klarer å gjøre det "umulige".

 

Nå ble jeg litt glad i deg:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en C4 A6 2,5 tdi,greie biler dette.

MEN...fikk aldri noe varme i bilen når det va skikkelig kaldt ute.

Og dette har jeg egentlig hørt ifra alle C4 eiere.

 

Men hadde vært kult i en 87' Passat Syncro,den med 5mer !!!

 

Bruker for lite diesel vettu ;) Tillegsvarmer er tingen :)

 

Har forøvrig ingen problemer med å holde varmen i min C4 Diesel.... , men det er 1.9Tdi.

Som muligens drar litt tyngre , og derfor varmer litt mer?

 

Går billig (0.55) uansett , og går bra med Chip :)

 

Flott tråd uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det dukker stadig opp spørsmål om det lar seg gjøre å sette 2,5tdi R5 motor inn i bil som ikke har hatt dette orginalt.

Spørsmålene er ofte motivert av et ønske om bedre drivstofføkonomi og kommer gjerne fra folk som ikke har ønske om å gjøre dette dersom det ikke er enkelt.

 

Hensikten med denne tråden er følgende:

  • Skaffe forumet en tråd med temaet, som skal kunne bli søkbar, og som forhåpentligvis gir folk svar før de trenger å lage slik tråd selv.
  • Skaffe forumet en tråd som man kan linke til når spørsmålet likevel dukker opp i fremtiden.

 

Eksempler på biler folk vil ha slik motor i er

  • Transporter/caravelle 2,4D eller bensin
  • 100/A6 med bensinmotor eller med 1,9tdi
  • Typ 44 karosseri.
  • Helt annet chassis som aldri ble levert med slik motor.

 

Eksempler på slike tråder:

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=206329

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=190754

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=167529

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=162983

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=114729

- http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=78427

 

Svaret er:

  • ja det er mulig (alt er mulig) Men de som har kunnskap, pågangsmot og vurderingesvne til slikt - de bare gjør det, som regel uten å spørre på forumet. Denne tråden er altså ikke for slike entusiaster (som feks Daniel H)som klarer å gjøre det "umulige".
  • Nei, du kan ikke bare sette motor over uten å skifte en haug med deler ifm styring av motoren.
  • Nei, dette alt for mye jobb til at du har lyst til å gjøre det
  • Du bør heller jobbe for å tjene penger enn å jobbe med et slikt prosjekt, så kan du heller kjøpe deg en bil hvor dette er orginalt.

 

Eksempler på deler du må skifte foruten selve motoren:

  • ledningsnett mellom motor, ECU, instrumentpanel.
  • motorstyring
  • luftmengdemåler
  • eksos, minimum downpipe men som regel alt
  • elektronisk gasspedal
  • instrumentpanel (med glødelampe og tilpasset turteller)
  • diverse elektronikk på torpedoveggen
  • girkasse med passe utveksling, bruker du bensinkasse blir utvekskslingen alt for lav og bilen blir ubrukelig på motorveien
  • ofte motorfester
  • fjærer dersom bilen ikke har femmer
  • Hvis motor hentes fra A6 og skal inn i bil uten statsperre: Startsperre el.nett inkl boks og tenningslås med nøkkel.

 

Konklusjon på om det er fornuftig å gjøre det:

Glem det. Kjøp deg bil som har hatt den orginalt.

 

Hvis spørsmålet er om det er mulig, om det ville vært interessant, osv så er svaret at alt går an og at det er en meget interessant motor på mange måter, som man gjerne kunne hatt i en rekke ulike biltyper.

 

Men Steinar. Som jeg har skrevet i en annen tråd; typ44 kom jo med 2,5 TDI-motor helt på slutten av produksjonen; motorkode 1T 120 hk / 260 nm. 01/90-12/90 var den motoren tilgjengelig, så her finnes strengt tatt alle delene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men Steinar. Som jeg har skrevet i en annen tråd; typ44 kom jo med 2,5 TDI-motor helt på slutten av produksjonen; motorkode 1T 120 hk / 260 nm. 01/90-12/90 var den motoren tilgjengelig, så her finnes strengt tatt alle delene :)

 

Men Dag: Som du også kanskje vet så fantes også 100, A6 og Transporter med denne motoren. De er også, i likhet med type 44, omfattet av min påstand om at det ikke er fornuftig å bygge om, dersom den aktuelle bilen ikke hadde slik motor orginalmontert.

Du må gjerne komme med Volvo V70 og 850 som også er levert med motoren, men har de hatt en annen motor orginalt så er det ufornuftig å bygge om til 2,5tdi.

 

Det går fint an å få tak i hele det lasset med deler som skal til, og alt er mulig, men fortsatt ikke fornuftig av følgende grunner: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2214793post2214793

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg vært borti hele 2stk med 1T, en orginal og en ombygd. Så det er jo ikke en bil som vokser på trær akkurat, mtp å finne billige deler til ombygging. :)

 

Et flott initiativ Steinar, nå skjønner kanskje menigmann at det ikke er bare å putte inn motor og tut og kjør etter en helg i garasjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er mye svartmalig rundt det å bygge om. Har selv bygd om fra 4'er til 5'er, og det var ikke vanskelig. Trengte bare en god posjon med motivasjon, tid og deler. Er litt å sette seg inn i, men man finner det meste her på forumet. Hvorvidt det er fornuftig, er vel strengt talt opp til hver enkelt hva de anser som fornuftig opp mot bruksverdi. Når det er sakt, så er det ikke mange prosjekt i klubben som er økonomisk fornuftig. Har selv lyst til å bygge om til r5 tdi i en bil som ikke har det orginalt, da kun fordi jeg har lyst og synes det er gøy. En bieffekt er at den motoren er som kjent drivstoffgjerrig og er samtidig sterk som gjør det til en viss grad økonomisk fornuftig på sikt.

 

Må gjerne være uenig, men synes denne tråden vinkler feil. Jeg ser løsninger, ikke problemer. Problemer er ufordringer som tar litt lengre tid. Synes en heller burde ha laget en ren samletråd/howto som hjelper, ikke som forteller hvorvidt det er fornuftig eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er mye svartmalig rundt det å bygge om. Har selv bygd om fra 4'er til 5'er, og det var ikke vanskelig. Trengte bare en god posjon med motivasjon, tid og deler. Er litt å sette seg inn i, men man finner det meste her på forumet. Hvorvidt det er fornuftig, er vel strengt talt opp til hver enkelt hva de anser som fornuftig opp mot bruksverdi. Når det er sakt, så er det ikke mange prosjekt i klubben som er økonomisk fornuftig. Har selv lyst til å bygge om til r5 tdi i en bil som ikke har det orginalt, da kun fordi jeg har lyst og synes det er gøy. En bieffekt er at den motoren er som kjent drivstoffgjerrig og er samtidig sterk som gjør det til en viss grad økonomisk fornuftig på sikt.

 

Må gjerne være uenig, men synes denne tråden vinkler feil. Jeg ser løsninger, ikke problemer. Problemer er ufordringer som tar litt lengre tid. Synes en heller burde ha laget en ren samletråd/howto som hjelper, ikke som forteller hvorvidt det er fornuftig eller ikke.

 

Helt enig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er mye svartmalig rundt det å bygge om. Har selv bygd om fra 4'er til 5'er, og det var ikke vanskelig. Trengte bare en god posjon med motivasjon, tid og deler. Er litt å sette seg inn i, men man finner det meste her på forumet. Hvorvidt det er fornuftig, er vel strengt talt opp til hver enkelt hva de anser som fornuftig opp mot bruksverdi. Når det er sakt, så er det ikke mange prosjekt i klubben som er økonomisk fornuftig. Har selv lyst til å bygge om til r5 tdi i en bil som ikke har det orginalt, da kun fordi jeg har lyst og synes det er gøy. En bieffekt er at den motoren er som kjent drivstoffgjerrig og er samtidig sterk som gjør det til en viss grad økonomisk fornuftig på sikt.

 

Må gjerne være uenig, men synes denne tråden vinkler feil. Jeg ser løsninger, ikke problemer. Problemer er ufordringer som tar litt lengre tid. Synes en heller burde ha laget en ren samletråd/howto som hjelper, ikke som forteller hvorvidt det er fornuftig eller ikke.

 

Enig! Den lista øverst i tråden er jo ikke noe verre enn hva det er Å putte en turbofemmer i hva som helst. Eneste er pedalene som gjør forskjellen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sekk hær da :)

 

Den er ikke en ekte 2,5tdi. Han har brukt mekanisk pumpe og unngår dermed elektrisk gasspedal, ECU, masse ledningsnett, LMM, og diverse annet for regulering.;)

 

Så til dere andre. Les gjerne første post en gang til, legg merke til hensikten med tråden og les gjerne også det siste avsnittet i første post.:)

En slik motor kan være fornuftig å ha i andre biler, den kan være morro å ha i andre biler, osv.....men det er ikke fornuftig å gjøre slik ombygging for folk som i utgangspunktet ikke har god peiling på slik ombygging.

 

Det er ikke spesielt mye vanskeligere å gjøre slikt motorbytte enn å putte inn en 2,2 20VT inn i annen bil, men fortsatt ikke mye mer fornuftig.

 

Grunnen til at tråden er laget står seg bare mer og mer ettersom slike biler blir stadig rimeligere, og man kan kjøpe slik orginalbil. Når noen uten inngående kjennskap til slike biler har kjøpt seg en A6 2,0 bensin og lurer på om man kan putte inn en 2,5tdi en lørdag ettermiddag for å spare litt på drivstoffutgiftene så kan man linke til denne tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må gjerne være uenig, men synes denne tråden vinkler feil.

 

Jeg tror du og de som er enige med deg har misforstått hva Steinar vil frem til.

Disse spørsmålene kommer gjerne fra folk med litt lett mekanisk kompetanse (les manglende) som har lyst å smekke 2.5TDi i hva som helst uten å ha forkunnskaper eller deler som skal til.

 

Dere som sitter inne med kompetanse vet gjerne hva som skal til, og da er det gjerne en fordel å være løsningsorientert som du sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du og de som er enige med deg har misforstått hva Steinar vil frem til.

Jeg mener jeg forstår hva han vil, men er ikke enig i fremgangsmåten.

Disse spørsmålene kommer gjerne fra folk med litt lett mekanisk kompetanse (les manglende) som har lyst å smekke 2.5TDi i hva som helst uten å ha forkunnskaper eller deler som skal til.

Og hvordan får de forkunskaper og veiledning til dette? Jo, en tråd hvor det står nærmest at det er umulig å få til og at det er helt ufornuftig. Litt vurderingsevne og selvinnsikt har de fleste, og tror nok når de ser hvor mye arbeid det blir, så må de selv ta vurderingen hvor vanskelig og ufornuftig ombygging er. Da mener jeg at det er bedre å lage en oversiktlig tråd som viser hva som skal til, både deler, tid og utfordringer, istede for å bare si at det er umulig og ufornuftig.

Dere som sitter inne med kompetanse vet gjerne hva som skal til, og da er det gjerne en fordel å være løsningsorientert som du sier.

Derfor ønsker jeg at kompetansen kan deles, slik at Ola Vagmann kan bytte ut sin 2.0 bensiner med en 2.5 TDi hvis han vil. Jeg har den kompetansen jeg har på grunn av at jeg har gjort en hel masse "ufornuftige" ting, som jeg har lært mye av.

 

For drøye 3 år siden kunne jeg knapt peile olje, nå overhaler jeg motorer og bygger om biler. Dette er ikke for å skryte, men for å vise at det er faktisk mulig å få til uten at forutsetningene nødvendigvis ligger til grunn. Derfor synes jeg det er helt feil å dra felles slutninger for alle uerfarne som ønsker å bygge om, ref. topic tittel f.eks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, droppe "ufornuftig" fra tittelen da. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er ikke en ekte 2,5tdi. Han har brukt mekanisk pumpe og unngår dermed elektrisk gasspedal, ECU, masse ledningsnett, LMM, og diverse annet for regulering.;)

 

Så til dere andre. Les gjerne første post en gang til, legg merke til hensikten med tråden og les gjerne også det siste avsnittet i første post.:)

En slik motor kan være fornuftig å ha i andre biler, den kan være morro å ha i andre biler, osv.....men det er ikke fornuftig å gjøre slik ombygging for folk som i utgangspunktet ikke har god peiling på slik ombygging.

 

Det er ikke spesielt mye vanskeligere å gjøre slikt motorbytte enn å putte inn en 2,2 20VT inn i annen bil, men fortsatt ikke mye mer fornuftig.

 

Grunnen til at tråden er laget står seg bare mer og mer ettersom slike biler blir stadig rimeligere, og man kan kjøpe slik orginalbil. Når noen uten inngående kjennskap til slike biler har kjøpt seg en A6 2,0 bensin og lurer på om man kan putte inn en 2,5tdi en lørdag ettermiddag for å spare litt på drivstoffutgiftene så kan man linke til denne tråden.

 

Finnes "ekte" også på youtube :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arild, jeg er enig i at det ville vært fint med en how-to bygge om. Kan ikke du lage en slik? Jeg har jo langt på vei listet opp delene som trengs i første post.

 

Og hvis du lager den i wiki så blir du også med i trekningen til Robin:)

 

Det som spesielt må beskrives er hvordan man løser ledningsnettet, hvilke kabler som skal fra bil og inn på motornett, hva man skal ta med av kabler fra donorbilen, osv. Det som kan volde problemer er startsperre når man henter motor fra A6. På 100 er det ikke startsperre, men da får man litt for lite effekt.

 

Finnes "ekte" også på youtube :)

Det har jeg vel ikke vært i tvil om, men det er ikke noe mer fornuftig å foreta slik ombygging selv om det finnes flere som har gjort det. Dog er det fortsatt morro, interessant, tøft, rimeligere i drift, osv men ikke fornuftig sett i relasjon til ukyndige folk som spør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arild, jeg er enig i at det ville vært fint med en how-to bygge om. Kan ikke du lage en slik? Jeg har jo langt på vei listet opp delene som trengs i første post.

 

Og hvis du lager den i wiki så blir du også med i trekningen til Robin:)

 

Det som spesielt må beskrives er hvordan man løser ledningsnettet, hvilke kabler som skal fra bil og inn på motornett, hva man skal ta med av kabler fra donorbilen, osv. Det som kan volde problemer er startsperre når man henter motor fra A6. På 100 er det ikke startsperre, men da får man litt for lite effekt.

 

 

Det har jeg vel ikke vært i tvil om, men det er ikke noe mer fornuftig å foreta slik ombygging selv om det finnes flere som har gjort det. Dog er det fortsatt morro, interessant, tøft, rimeligere i drift, osv men ikke fornuftig sett i relasjon til ukyndige folk som spør.

 

Har med hell brukt immoemulator for å få bukt med startsperra ved montering av 96´2,0 AGG motor i Golf 1. Mulig det finnes bedre metoder også.

http://www.ebay.com/itm/VW-Immo-Emulator-/250892336768?pt=Motors_Automotive_Tools&vxp=mtr&hash=item3a6a593e80#ht_924wt_1165

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arild, jeg er enig i at det ville vært fint med en how-to bygge om. Kan ikke du lage en slik? Jeg har jo langt på vei listet opp delene som trengs i første post.

 

Og hvis du lager den i wiki så blir du også med i trekningen til Robin:)

 

Det som spesielt må beskrives er hvordan man løser ledningsnettet, hvilke kabler som skal fra bil og inn på motornett, hva man skal ta med av kabler fra donorbilen, osv. Det som kan volde problemer er startsperre når man henter motor fra A6. På 100 er det ikke startsperre, men da får man litt for lite effekt.

Skal se på saken :) Har ikke gjort den operasjonen selv ennå, så det blir "paper only". Men en skal ikke se bort ifra at det blir et slikt prosjekt i fremtiden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er i allefall ganske sikker på, at om motoren i 100'n(typ44) havarerer så mye at det ikke er fornuftig og fikse den, så blir det 2,5tdi, koste hva det koste vil;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arild, jeg er enig i at det ville vært fint med en how-to bygge om. Kan ikke du lage en slik? Jeg har jo langt på vei listet opp delene som trengs i første post.

 

Og hvis du lager den i wiki så blir du også med i trekningen til Robin:)

 

Det som spesielt må beskrives er hvordan man løser ledningsnettet, hvilke kabler som skal fra bil og inn på motornett, hva man skal ta med av kabler fra donorbilen, osv. Det som kan volde problemer er startsperre når man henter motor fra A6. På 100 er det ikke startsperre, men da får man litt for lite effekt.

 

 

Det har jeg vel ikke vært i tvil om, men det er ikke noe mer fornuftig å foreta slik ombygging selv om det finnes flere som har gjort det. Dog er det fortsatt morro, interessant, tøft, rimeligere i drift, osv men ikke fornuftig sett i relasjon til ukyndige folk som spør.

 

 

Da jeg og en kompis satte inn en AAT motor inn hvor det hadde stått en AEL motor, beholdte vi AEL dieeselpumpa pga startsperra, Hadde vi vist om en lett måte å bybasse startsperra hadde vi valgt det kontra bytte av pumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg og en kompis satte inn en AAT motor inn hvor det hadde stått en AEL motor, beholdte vi AEL dieeselpumpa pga startsperra, Hadde vi vist om en lett måte å bybasse startsperra hadde vi valgt det kontra bytte av pumpe.

 

Påvirker Diesel pumpa startsperren da? hm.... har ikke eg merket vet bytte av pumpe...

 

 

JA

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Påvirker Diesel pumpa startsperren da?

 

Nei, ikke på disse motorene. Der kan du fritt bytte pumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er jo en V6 TDI : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

550nm 3 liter, litt kult at så mange funderte på hvordan de kunne få en TDI til i båten sin, samma det vel om det var en femmer eller v6, vw så sikkert ett markedspotensiale og lagde en selv, riktignok ny helt fra bunn (tror jeg) og så traff de blink med en gang og høstet masse gode kritikker etter brukertestene.

 

Verdens beste båtmotor?

 

De har og laget en 2,5 liters femmer for marinebruk og en V8 basert på audi sin V8 diesel

 

TDI165-5-a.jpg?phpMyAdmin=S4pzl7bx7TcmL%

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.