Div spørsmål (chip, EGR, ++) - VW Bora 2000 mod 1.9 TDi AJM, 6-trinn

Anbefalte innlegg

Som ny VW eier, har jeg som hør og bør meldt meg inn i klubben!

 

Jeg har egentlig vært ganske så "grønn" på VAG-fronten, men akter nå å gjøre noe med det.

 

Etter mye om og men kom jeg over overnevnte bil. Bil og motor har gått 196 000 og har fulgt alle servicer på merkeverksted. Turboen ble byttet ved 138 000. EGRen har ikke blitt tuklet med, men ellers ser den og kjennes "ny" ut! Jeg kan også legge med at clutchen ikke har blitt byttet.

 

Mine spørsmål er (jeg har lest mange tråder i forumet, men føler at jeg ikke har lest svar som jeg føler meg konfortabel med):

 

1. Selv om motoren drar godt, er alltid mer kraft velkommen. Hvordan er det å tune opp en motor som har gått så langt, i og med den har byttet turboen?

Jeg har sett på nettsidene til ultimo og OCT, og etter det jeg har kommet frem til, burde deres hiddentuning fungere bra.

2. EGR har som sagt ikke blitt koblet ut. Jeg er ingen mekaniker, men med litt assistanse kanskje jeg får det til? Er det mye arbeid å få rensket opp i systemet? Hvor mye tid må jeg sette av?

3. Boraen har heller ikke grøftelys. Er det noen som vet om kabler etc er lagt opp til bryteren?

Jeg har letet etter grøftelys, alt i fra LED til vanlige pærer. Har ikke lyst til å stikke meg veldig godt frem, så har noen tips over noen som ser bra ut?

4. Er det ting jeg bør være obs på? Følge ekstra godt med, mtp slitasje etc?

 

 

På forhånd, tusen takk for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har H4 pærer i reflektorene så skal grøftelyset være under blinklysene dine (alt sitter i hovedlykta). Hvis du har xenon så er jeg ikke helt sikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke xenon. Men da blir vel greia å få satt inn nye på rett plass, å koble ut de i hovedlyktene. Vil da de kablene kunne brukes til evnt nye grøftelys?

 

Har sett litt på ebay, og der finner jeg rikelige med alternativer, men for å være sikker, Jetta med samme årsmodell, er det samme som Bora i Europa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortfattet:

 

1. AJM 1.9. tdi 115 hk. Ny Turbo på 138 000, alle serviser på merkeverksted, 196 000 nå. Datatuning nå uten problemer?

 

2. EGR ikke koblet ut eller tuklet med. Mye og avansert arbeid?

 

3. Ting jeg bør være obs på? Eller små modifikasjoner for en bedre bil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortfattet:

 

1. AJM 1.9. tdi 115 hk. Ny Turbo på 138 000, alle serviser på merkeverksted, 196 000 nå. Datatuning nå uten problemer?

 

2. EGR ikke koblet ut eller tuklet med. Mye og avansert arbeid?

 

3. Ting jeg bør være obs på? Eller små modifikasjoner for en bedre bil?

 

1- Så lenge motoren er i god stand så er det ikke noe problem å gjøre dette selv om den har gått flere hundre tusen.

 

2- Søk, det ligger flere tråder om EGR, feks denne: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=55134&highlight=egr+1%2C9+tdi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

115hk PD motorene kom orginalt med toppakning i kork/kompositt og er vesentlig svakere enn 130hk som kom med stålpakning.

 

Det anbefales å bytte før chipping på disse da det høyere sylindertrykket har en tendens til å blåse orginalpakningen.

 

Ellers får du ha gratulere med en flott bil. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott og tusen takk!

 

Er blitt bitt skikkelig av basillen nå, så leser meg gal på VAG! Den pakningen, er den skaffbar fit for fight, eller må den eventuelt tilpasses?

 

Noe idiotisk til slutt; Koppholderen i dashbordet er ødelagt, heile greia kom fykende ut da jeg skulle åpne den før jeg handlet bilen, noen ide om hele dritten må byttest? Om jeg må opp med dashbordet for å få inn ny?

 

Takk for gratulasjon, forresten! Meget fornøyd! Mangler bare 4motion for at det hadde vært en komplett bil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakninger på tdi motorer finnes som regel i tre ulike tykkelser, nesten like. Må bruke måleur og måle vendehøyden på stemplene for å bestemme hvilken av dem som skal brukes.

Dersom det ikke er gjort noe annet med motoren, og forutsatt at evt forrige pakningsbytte var med korrekt tykkelse, så kan du montere rette på en ny med samme tykkelse. Er en merking med 1-3 hakk eller hull en plass hvor pakningen stikker ut på siden av motoren.

 

Om det er forskjeller på 115 og 130 pakning får andre si noe om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

115hk PD motorene kom orginalt med toppakning i kork/kompositt og er vesentlig svakere enn 130hk som kom med stålpakning.

 

Det anbefales å bytte før chipping på disse da det høyere sylindertrykket har en tendens til å blåse orginalpakningen.

 

Ellers får du ha gratulere med en flott bil. :)

 

Hei!

 

 

Ny turbo ligger klar til å bli montert. Bilen har nå fått seg et merkbart boost, så da må jeg spør deg. Du har vel ikke en link til akkurat den stålpakningen som vil passe min AJM-motor? Eller går pakningene fra 130 hk rett på?

 

På forhånd takk! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.