Skifte glødeplugg på 2.0TDI (BRE) mye pes?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk motorlampe igår på morningen, så jeg hev på VAG-com'en og tok en diagnose, det eneste som gikk på motor, var : glow plug cyl.4 open circuit. Men feilen var datert til dagen før, og sporadisk, slettet den, og lampen sloknet, brukte bilen resten av dagen uten trøbbel.

 

Så idag tidlig når jeg fyrte opp, kom lampen igjen, ny runde og samme feil, men denne var datert til igår... Slettet den og lampen sloknet og har ikke kommet igjen enda, men regner med den kommer imorgen tidlig da bilen er helt kald.

 

Uansett har jeg bestilt ny glødeplugg da den åpenbart er gåen, men etter å ha lest litt i ELSA, er jeg litt skeptisk til å gjøre det selv.

Er det virkelig så skummelt som Audi vil ha det til å skifte keramiske plugger? I verste fall må toppen av (!) om den ikke løsner ved 20NM... Og det står også at jeg må kjøre rensing via diagnose før en prøver å bytte de, hvordan gjør jeg det? Grunnstilling på ettellerannet?

 

Noen fra Møller (Stiiiiaaaaaaan) som har noen innspill? Bør jeg rett og slett sette dette bort, eller kan jeg gjøre det selv? Skal sies at jeg er relativt erfaren hobbymekaniker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe Halllooo:D Ja disse knekker fort. Ikke sjeldent at når de først varsler for å være deffekte at tuppen har brukket av allerede på glødepluggen, og denne keramiske biten kan bli inne i sylinder og lage stygge hakk i stempel, topp og dype riper i sylinder. Bytte et par motorer pga det faktisk.

 

Man skal liksom kjøre en tvangs aktivering før utmontering for å varme de opp, slik at de løsner lettere.. MEN glupe som de har vært de som har funnet på det, så tenkte de ikke på det faktum at; hvordan i helvete skal man få aktivert en deffekt glødeplugg!

 

Mitt tips til deg er, kjør motoren skikkelig god og varm før du går rett på å prøver løsne de.. Bruk moment nøkkel, og ikke overskrid 20nm ved løsning.. det vil isåfall mest trolig knekke de.. og da må man få ut den biten. De nye skal vel monteres med 12nm om jeg ikke husker feil, har ikke noe ELSA hjemme. Dette er også viktig å følge nøye.

 

Kan bare ønske deg lykke til i grunn. Dette er en risky jobb uansett.. enten har man flaks eller så har man det ikke.

 

Kjipt.. ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe Halllooo:D Ja disse knekker fort. Ikke sjeldent at når de først varsler for å være deffekte at tuppen har brukket av allerede på glødepluggen, og denne keramiske biten kan bli inne i sylinder og lage stygge hakk i stempel, topp og dype riper i sylinder. Bytte et par motorer pga det faktisk.

 

Man skal liksom kjøre en tvangs aktivering før utmontering for å varme de opp, slik at de løsner lettere.. MEN glupe som de har vært de som har funnet på det, så tenkte de ikke på det faktum at; hvordan i helvete skal man få aktivert en deffekt glødeplugg!

 

Mitt tips til deg er, kjør motoren skikkelig god og varm før du går rett på å prøver løsne de.. Bruk moment nøkkel, og ikke overskrid 20nm ved løsning.. det vil isåfall mest trolig knekke de.. og da må man få ut den biten. De nye skal vel monteres med 12nm om jeg ikke husker feil, har ikke noe ELSA hjemme. Dette er også viktig å følge nøye.

 

Kan bare ønske deg lykke til i grunn. Dette er en risky jobb uansett.. enten har man flaks eller så har man det ikke.

 

Kjipt.. ja

 

Gjelder dette alle 2.0 16V PD motorer?? For da har jeg hatt flaks :tilber: Har skifta på flere slike, hvor jeg har skrudd ut og inn pluggene og brukt "fornuftig" moment : rolleyes Skal titte i ELSA neste gang ja : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenke på det med oppvarming av gåen plugg, ja... Trodde kanskje de hadde noe lurt mens motoren gikk...

 

Trenger jeg spesialpipe til dette?

 

Møller skal bare ha 1200,- for jobben, så det er vel kanskje like greit å levere den inn da?

Hører jeg det om en bit har knekt av? Har jo ikke merket noe på motoren. Bør jeg kanskje ikke kjøre med den da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette alle 2.0 16V PD motorer?? For da har jeg hatt flaks :tilber: Har skifta på flere slike, hvor jeg har skrudd ut og inn pluggene og brukt "fornuftig" moment : rolleyes Skal titte i ELSA neste gang ja : smil :

 

Nei, kun de med keramiske, bla. BRE.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. dette gjelder først og fremst tidlige 3.0tdi CR og A6 4f med 2.0tdi PD. BKD Feks i a3/golf 5/touran osv har metall glødeplugger, samme med 2.0tdi 8V.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man hører sjeldent at en bit har knekkt av. De jeg har hatt inne som det har skjedd på har man ikke merket noe på i form av lyd. De vil nok uansett ta forebehold om at de ikke tar ansvar om de brekker ved utmontering.

Om den har brukket så er det ikke lurt å kjøre med, men skadene skjer med en gang man starter den i grunn, de tuppene er MYE hardere enn noen av metall delene i motoren, så hakk og riper kommer fort.

 

Spørsmålet er jo om de har knekkt allerede eller om de er elektronisk deffekte bare. Om du skrur de ut, se etter sot spor i bruddflaten, om det er det så er det trolig spor etter biten i sylinder osv.

 

Men du kan jo være litt heldig og få de ut hele også:) Har fått ut slike hele også.. men det er en risk der.

 

Om det skulle knekke, så må den biten ut av motoren i allefall.. det er veldig viktig, de gjør MYE ugang inni der.

 

Man trenger kun en lang pipe som passer:) og moment nøkkel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så om den har knekt, er skaden allerede skjedd?

Da kan jeg like godt kjøre videre, og levere den til Møller for bytte, knekker dritten da så er den iallefall ett sted som har mulighet til å ta av toppen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant nok:) Om en slik bit ligger løs inne i sylinderen og blir der mens motoren går, så har man veldig flaks om det ikke blir noe skader. Men man skal aldri si aldri:)

Sett den inn på audi verksted du, så får man bare tenke positivt, og håpe:) Som sagt, hender at disse løsner fint også!

 

Veldig fin topp å demontere da, om det skulle gå i dass.

Be om å få se den gamle pluggen som er tatt ut, har skjedd at folk har trodd de er hele selv om de har brekkt om hele keramikk tuppen er brekkt av.

 

Lykke til i allefall, håper den som tar den ut, får den ut hel! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. dette gjelder først og fremst tidlige 3.0tdi CR og A6 4f med 2.0tdi PD. BKD Feks i a3/golf 5/touran osv har metall glødeplugger, samme med 2.0tdi 8V.

 

Ok, takk for info ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en tdi som har knekkt tuppen på en keramisk glødeplugg og kjørt med det.

 

Og en sammenlikning mellom en knekkt en og en ny en.. typisk skade på den knekkte om ikke hele tuppen detter av.

keramisk glødeplugg knekkt.jpg

knekkt plugg.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også vært borti metalliske glødeplugger hvor hele greia faller av. Min bil står for tiden med havarert motor etter noe sånt, reklamasjonssak under behandling, da glødepluggene var bare 2-3 dager gamle. Motoren er en 1.9TDI 130 hk.

 

IMG_2542.jpg

 

IMG_2543.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.