Vurderer å kjøpe Audi A6 2.5TDI 180hk tiptronic.

Anbefalte innlegg

Lure på å kjøpe en 00 Audi A6 2.5TDIQ chippet til 180hk 208 000km.

Olje skift på hver 10 000 på møller siden 2000 å den var gått 3800km.

Møller har sagt at kammene ikkje trenger å ispiseres ved så korte intervaller på oljeskift.

 

Noen som har noen innspill? :)

 

Takk på forhand! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har sagt at kammene ikkje trenger å ispiseres ved så korte intervaller på oljeskift.

 

 

BS

 

Dessuten: disse automatene tåler lite ekstra effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre du liker å bruke mye penger på deler og å skru, evt. liker å bruke enorme summer på å både kjøpe deler og betale noen for å skru, skygg langt unna en sånn bil. Dette er den verste motoren VAG noensinne har laget, stort sett alt ryker normalt på disse motorene, eksempler er kammer, turbo, dieselpumpe og flere andre ting, girkassen er dårlig nok i utgangspunktet og tåler ihvertfall ikke chippet motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det har jeg hørt før. Er en eldra kar som har hatt denne så den er kanskje litt daukjørt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vell slik som de sier over ang disse bilene.

MEN jeg kan ikke si noe annet enn at min far er strålende fornøyd med sin 2001 2.5TDI 180hk a6:D

og den er nå rullet 152.000

 

vi fikk møller til å sjekke alle disse punktene som nevt over, å alt så bra ut, nå er min far veldig nøye på

biler, å han har og skiftet olje ofte.

 

btw. så skal han selge denne bilen til fordel for ny A6 3.0tdi.

 

bare å ta kontakt på PM hvis du lurer på noe, evt int i bilen hans.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre du liker å bruke mye penger på deler og å skru, evt. liker å bruke enorme summer på å både kjøpe deler og betale noen for å skru, skygg langt unna en sånn bil. Dette er den verste motoren VAG noensinne har laget, stort sett alt ryker normalt på disse motorene, eksempler er kammer, turbo, dieselpumpe og flere andre ting, girkassen er dårlig nok i utgangspunktet og tåler ihvertfall ikke chippet motor.

 

Har sett mange tilfeller av det du sier, men har sett minst like mange tilfeller av biler som holder.

Gamlingen hadde en Dahlbacktuna (usikkert hva, men mer enn bare chip) A8 i 8-9 år, med værstingmotoren..

Far til en kompis, og en kompis har chippa A8 facelift med 2.5tdi og tiptronic uten ett feilslag..

Begge bilene gjenspeiler godt vedlikehold

 

Men det vil ikke dermed si jeg kan anbefale noen og kjøpe en bil med slik motor, bortsett fra at den er meget god når den virker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svakhetene/problemene på desse motorene kommer ikke alltid bare av for dårlig vedlikehold, men er faktisk konstruksjonsbetinget etter min mening..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hans Frisak hadde en meget god artikkel i Treffpunkt for en del år siden , om akkurat denne motoren og dens svakheter konstruksjons messig.

Sammeligna bla ventilløftere med RS2.... , så litt spinkelt ut på 2,5tdi husker jeg :)

 

Men tviler ikke på at man kan få biler med 2.5tdi motorer som fungerer perfekt :)

Vurderte faktisk å kjøpe en selv , for det er HERLIGE motorer når alt fungerer.

 

Men slo det fra meg i siste sekund , Turte rett og slett ikke å gamble på det :(

 

Automatkasse ville jeg ikke kjøpt om det så stod om liv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kom vel ein "oppgradert versjon" av desse med 163hk? uten kam problema

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om det finnes folk med positive erfaringer blir det vel allikevel som og spille russisk roulette med halvfullt magasin..

Jeg ville ikke kjøpt 2.5 tdi:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du på død å liv skal ha 4wd så ville jeg heller satsa på for eks. en Passat 3BG med 1.9 tdi,eller en A4 B6 1.9 tdi med manuell kasse. V6 tdi er en møkkamotor....dieselpumpe-havari er heller ikke ukjent fenomen. Men såklart det finnes de som går fint og har rulla hundretusener av km. Får mange bra både Passat og B6 for rundt 150 laken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser folk er meget skeptisk til denne motoren og automat, tenkte akkurat det samme sjøl siden alle sir de er dårlige men etter å ha forhørt meg litt med de som både selger og skrur mye på de, samt folk som eier en slik så har jeg ingen problem med å kjøpe meg en slik lenger :) Men da allroad ikke a6 men det er vel så å si likt...

 

Men man bør jo da sjekke opp om det er noe slitasje på de vanlige tingene, og helst kjøpe en bil som er byttet alt av de vanlige tingene på. Det er tross alt en 10år gamel bil med sikkert 200k km så slitasje å problemer er vel ikke umulig å støte på ;)

 

De som har hatt eller har en sir jo at det er en drøm å kjøre de!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig god å kjøre ja :)

Bilen går godt, ingen ulyder å men eer jæævlig skeptisk..

Hadde igrunn ikkje lyst å prøve den en gong men ble overtalt til å ha den til over helga for å prøve :)

Men jeg er steeerkt i tvil.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av kjøpte en for en stund siden, var full service historikk på den, nyrlig påkostet 50-70k på motor++++....

Tok ikke lange stunda før disel pumpa hans tok kvelden(kostbar afære) og har hatt div små kluss hele tiden bla. veldig vanskelig å starte når kulda setter inn.....

Det jeg vil fram til er at han angrer veldig på kjøpet, selv om bilen nesten fremmstod som strøken da han kjøpte den.....Men han likte min a4 b6 da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er fin-fin! *knock on wood*

 

2002 og rullet 230', ikke byttet kammer. Har hatt lyst til å chippe flere ganger, men er redd korthuset faller sammen hvis jeg kødder med det, hehe. Er faktisk mer enn passe nok skyv i den originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av de i min nærmeste omgangskrets så har jeg erfart at 2.5 v6 tdi og tiptronic er en særdeles dårlig kombo. Av de jeg kjenner som har hatt slik motor med tiptronic så har det vært : 1 komplett kamaksel-bytte,dieselpumpe-havari (samme bil som ble byttet kammer på),turbo-havari og to girkasse-havari. Alt dette er snakk om KUN på 3 forskjellige Audi`er : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var samtlige chippet tro? Årsmodeller hvis du vet det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var samtlige chippet tro? Årsmodeller hvis du vet det?
Nope,kun en av de var chippet. Den har hatt kun turbo-havari. Den var vel rundt 99-00 modell. To var A6 rundt 00-01,den siste var en 04 A4 B6 med 180 hk org.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nå på min fjerde a6/allroad 4b med 2,5 tdi, har hatt en 150hk resten 180hk.

Se etter oljelekkasjer i fremkant av motor. 180hk er mindre plaget med olje lekk enn 150hk!

 

Ellers en nydelig motor, og etter min mening den perfekte kombinasjon i a6!

Med tanke på drivstoffspriser++ ... Bare lyden av 6 sylindre i v-form kontra rekkefirer(1,9) diesel er nok til å velge V6 tdi.

Har begge deler, er ett hav av forskjell mellom 1,9tdi og 2,5tdi: Mye bedre komfort, mindre vibrasjoner, bedre drag igjennom hele registeret, finere lyd og automat i kombo med 4x4 gjorde at V6 tdi ble vinneren for min del!

 

Hyppige oljeskift dvs hver 10000km så unngår du problemer i fremtiden dersom kammakslingene er byttet/god stand.

 

Min gikk 192000km på originale kammer med longlife olje skift før den tok kvelden, de aller fleste kammer som blir satt inn i etterkant er bedre enn originalt så da bør de vare bilens levetid, spesielt med hyppig oljeskift kan de sikkert rulle 3-400k til.

 

Er ikke enige i kommentar om feilkonstruksjon, vil heller si for dårlig materiale i kammer originalt og i tilleg helt opp til 40000km mellom oljeskift, dette er for mye for de fleste motorer.

 

Dieselpumpe kan ryke å koster da 10-15000kr å bytte på vanlig verksted, kan også bytte elektronikk del som pleier å ryke i pumpe, men vet ikke helt hvor??

 

Bortsett fra ting alle dieselmotorer kan blir plaget av bør du sjekke: kammakslinger!

Dieselpumpe, turbo, glødeplugger, dyser og automatkasser som ikke får oljeskift.. er generellt problem på alle dieselbiler før eller siden!

 

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg elsker a6 4b. Har hatt en 00 mod med 180hk, tip og luft bak selv, og fatter har en 99 mod med 2.8 og tip.

En arbeidskollega har en 99 fwd med tip og 2.5.

 

Min hadde vel gått nærmere 200k når jeg byttet kammene, og da hadde de skikkelig slitekant. Bilen var langkjørt på nordvestlandet av en selger og alle servicer var fulgt på merkeverksted. Jeg var litt plaget med oljelekk/svetting også, men bare litt. Ble også byttet noen eksosventiler hos meg pga de var kokset så mye at de hengte seg fast i åpen stilling.

 

Før jeg kjøpte den var det byttet luftkompressor og endel slitedeler i forstilling. Girkassen på min var 100% frisk og bilen var en drøm å kjøre. Hadde den i ca ett år.

 

2.5 litern til kollegaen min har gått med powerbox i minst 4år og vært dårlig vedlikeholdt. Den har vel gått ca 240-260 nå og har fått ny dieselpumpe (dyrt) og lmm. Girkassen på den er ok, vil si den er 80% sammenlignet med min, basert på sluring/igangsetting i bakke og revers etc.

Denne har også endel feil på styring av flapsene i dashbordet.

 

Pappas 2.8 har hatt litt oljelekkasjer, men det værste er girkassen som er nede på 60% (der 50% er havari/miste gear). Den slår gearene hardt inn ved igangsetting i bakker og slurer veldig mye i revers. Den "fusker" også under jevn kjøring med litt gass på rundt 1700rpm. Merker da at turtallet går opp og ned. Kassen har jevnlig fått ny olje og filter (også iht servicehefte) uten at det har hjulpet. Denne har også feil på styring av flapser i dashbord og endel rust, nærmer seg 300k km nå.

 

Nydelige biler og fantastiske kjøremaskiner når alt funker, men det er stort sett dyre deler syns jeg, og de dyreste er liksom de svakeste. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde og en 180hk som ved overtagelse hadde gått 230tkm. Utover nylig ny turbo var det ikke byttet noe på den. Men jeg ville nå likevell ta en titt da følte den tikket litt mye. Det endte med kambytte, var bra slitekant på dem ca 2mm på det meste. og 2 uker etter gikk pumpa åt skogen... Nå tok jeg jobben selv, delekost ble vel rundt 15 000,-

 

Selvom jeg ikke kommer til og kjøpe bil med denne motoren igjen, så må jeg si det er en komfotabel motor med gode egenskaper kjøremessig. Hadde den bare ikke hatt disse f... problemene.

 

Tungstartet i kulde er de.. selv med nye glødeplugger syntes jeg den var godt under normalt ved temp under 10-12 minus. Men jeg justerte inn 2 grader mere fortenning, det hjalp betraktelig på kaldstarten! Da hadde jeg stillt den nøyaktig på annbefalt etter kam/pumpe byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen mener kammer ble forbedret i 02-03. Er dette en myte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen mener kammer ble forbedret i 02-03. Er dette en myte?

 

Kom forbedret 2,5 tdi i juli 2003 med helt andre topper(rullevipper/løftere) og forbedret kammer, første bokstav i motorkoden begynner på "B".

De motorene som begynner på motorkode B skal også ha bedre smøring til toppene!

I tilleg sviver de litt stillere, lurer på om det er pumpedyse motor noen som vet?

Har ikke hørt om kamhavarier på disse typene.

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppene med rullevippere er ikke mye bedre enn de gamle, blir fortsatt utslitt alt for fort.

Er ikke pumpedyse nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen mener kammer ble forbedret i 02-03. Er dette en myte?

 

Patentet ble endret, men det er et faktum at slitasje på kammer også oppstår på de nyere 2.5 TDI'ene.

Problemet forsvant med A6 4F og da 2.7 og 3.0 V6 TDI.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.