#1 Skrevet Februar 11, 2011 Hei folkens! (ny her) Jeg har en audi 90 2.3q som har endel tikking. rekner med det er ventilane som er problemet. den er kjørt 161k. kan det vere noke anna som tikkar? noken som har tips om kva slags olje jeg bør bruke? tenkte å bruke litt motorrens og ventilrens før skifte. noken som veit ca pris for delar om jeg må skifte løftare å tetningar? takkar på forhånd for alle svar Edit: hadde den på verksted å skifta reg.reim synst tikkinga vart masse verre etter det. kan den vere ei tann feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 11, 2011 Har blitt "Lurt" ett par ganger av bitelitt frieksos fra eksosmanifold , so gjør at det høres ut som tikking. Så det KAN være så enkelt. Men som regel er det utslitte ventilløftere som er feilen ja Kjører Castrol 5W-40 på alle mine 5syl motorer aldri hatt noe problem med de 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 12, 2011 Åkei. då skal jeg prøve den oljen før jeg skifter dei for å sjå om det hjelper takk for svar! ka du /andre trur om det med reima då?kan det bli tikking om den står ei tann feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 13, 2011 Kjør en motorrens, type engine flush av typen du heller i oljen. 1. Skift til ny olje og filter. 2. Kjør motoren driftsvarm. 3. Hell på motorrensen, og følg spesifikasjonene på boksen. 4. Tøm ut oljen, som nå trolig er helt sort og full av slam og drit. 5. Fyll på med ny olje og nytt filter. Bruk helst originalfilter. Jeg gjorde dette på min 1990 Audi 100 TQ Sport Exklusiv, og selv om jeg ikke hadde problemer med tikking ble oljetrykket noe bedre, og oljen bruker mye lengre tid på å bli skitten. Svært mye gammel slam og skitt forsvant altså. Jeg har vel og merke snakket med folk som har brukt engine flush på motorer og blitt kvitt tikking fra hydrauliske ventilløftere. Absolutt verdt forsøket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 10, 2012 Kjør en motorrens, type engine flush av typen du heller i oljen.1. Skift til ny olje og filter. 2. Kjør motoren driftsvarm. 3. Hell på motorrensen, og følg spesifikasjonene på boksen. 4. Tøm ut oljen, som nå trolig er helt sort og full av slam og drit. 5. Fyll på med ny olje og nytt filter. Bruk helst originalfilter. Jeg gjorde dette på min 1990 Audi 100 TQ Sport Exklusiv, og selv om jeg ikke hadde problemer med tikking ble oljetrykket noe bedre, og oljen bruker mye lengre tid på å bli skitten. Svært mye gammel slam og skitt forsvant altså. Jeg har vel og merke snakket med folk som har brukt engine flush på motorer og blitt kvitt tikking fra hydrauliske ventilløftere. Absolutt verdt forsøket Hvilken type motorrens brukte du? Kjøpt hvor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 10, 2012 Jeg brukte CRC Motor Flush, kjøpt på Mekonomen. Det finnes jo forøvrig mange alternativer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 10, 2012 Jeg har prøvd flere typer engine flush, motor har blitt renere innvendig, men har aldri klart å fjerne ventiltikking med dette. Har alltid endt opp med å skifte løfterene og tikkingen forsvinner umiddelbart Har du helt original motor og kamaksel så kan du bruke billige uoriginale løftere. I tillegg kan du spandere på ny simmerring på kammen og ny toppdekselpakning. http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228858-guide-skifte-hydr-ventilloftere-8v-10v.html#post2542519 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 10, 2012 ...motoren i min '90 Audi 100 TQ (MC2-motor) har gått snart 250 000 km og tikker ikke... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 10, 2012 Sliter med det samme på min Audi a6 1,8t 4B apu. Bare jeg må skifte registerreimen snart. Noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 11, 2012 Hei har prøvd omega 907 motorrens og fungerer mellom oljeskifta..har en plan om å prøve QMI motorens og tilsettning straks har lest mye positivt om det(min motor er 18T 260000km går som ei klokke sett bort fra noe tikk når det nermer seg olje skift. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 11, 2012 Kjøp billig billig olje. Bland inn ca 15% diesel, la motor gå på tomgang til varm. tapp ut, bytt filter, hell på ny billig billig olje. Kjør 50-100km. tapp ut, bytt filter, hell på skikkelig olje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 11, 2012 En kamerat ble kvitt tikking etter en Tysklandstur med mye kjøring på autobahn. Pasienten var en '87 Audi 100 2.2 CSq med ca 300 000 km på telleren. Tikket aldri etter det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 11, 2012 Jeg har fylt tynnere olje med stort hell på biler som har hatt ventiltikking. Europris selger Mobil 1 0W-40 til 99,- pr. liter. Det er ikke en varig fiks på problemet, men du slipper ihvertfall å høre på ventiltikking på ei stund:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 11, 2012 På min 1.8t hjalp det mye med castrol 5/40 olje, men det ble ikke bra før jeg byttet oljepumpa... Nå er det ikke anntydning til tikking... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 11, 2012 ...nå har jo 1,8t kronisk defekt oljepumpe. Det er jo ikke akkurat et kjent problem på R5 10v/20v... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 21, 2012 Tar opp denne en tur jeg også. Har en 90 2.2 med kv(?) motor. Noen som har erfaring med hvilken olje som fungerer best der? Noe ventiltikking her også, men har ruslet 410000 km så slik er det vel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 22, 2012 KV er en uslitelig motor, men kan enkelt drepes med en LL-olje. Din motor takler 5W-40 / 10W-40, 15W-40 osv. Kjører selv mine (3A, ABT og AAR) på Pennzoil 25W-50 mineralsk olje og 5000 km skiftintervall. Dette er også en utmerket olje for din motor, men bør ha motorvarmer om det er under -15 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...