Anbefalte innlegg

Helt riktig...

 

ARTIKKEL

 

1297432709963_361.jpg

 

b_37207.jpeg

 

bb_94644.jpeg

 

Volkswagen har startet oppkjøringen til 24-timersløpet på Nürburgring. I år stiller de til start i en høypotent Golf.

 

Årets 24-timersløp kjøres i helgen 23. til 26. juni, den lyseste i året.

 

Det betyr ikke at det blir et problemfritt løp. Med rundt 200 biler på startstreken og en bane med omtrent like mange svinger, settes det store krav til førere og redskap.

 

I tillegg er værforholdene gjerne ustabile i Eiffel-fjellene hvor Nürburgring ligger. Tåke og regn er svært vanlige innslag, men det skremmer ikke publikum fra å møte opp i hundretusener for en gedigen fest som strekker seg over en lang weekend.

 

Golf24 er modellnavnet på den nye og spesialbygde Volkswagen-modellen. Bilen har allerede vært gjennom sine første tester på baner i Portugal og Italia.

 

Likevel vil det være litt av en sesnasjon om Volkswagen skulle lykkes med å hale en seier i land i løpet. Fra 1970 er det stort sett Porsche og BMW som har dominert.

 

I fjor var vinnerbilen en BMW M3 GT2, de to siste årene før det ble løpet vunnet av Porsche 997 GT3-RSR.

 

 

Stadig tøffere

 

Sist Volkswagen stilte til start i 24-timersløpet med Golf var i 2007. På tross av forhjulsdrift og «bare» 300 hester, som er barnemat i denne sammenheng, kjørte bilen inn til en 8. plass totalt i løpet, foran mange vesentlig kraftigere sportsbiler.

 

De senere årene har VW's fabrikkteam benyttet spesialbygde Scirocco drevet på naturgass.

 

Siden konkurransen har hardnet vesentlig til de siste årene, var det nødvendig å utvikle et helt nytt konsept til årets konkurranse.

 

 

5-sylindret

 

Bilen har en spesialtunet femsylindret 2,5-liters turbomotor basert på den som sitter i blant annet Audi TT-RS og RS3. Den yter 440 hk og har et maks dreiemoment på 540 Newtonmeter.

 

Kreftene leveres til et system som gir permanent firehjulsdrift gjennom en 6-trinns sekvensiell girkasse med hendler på rattet.

 

ARTIKKELEN ER LEVER AV BILNORGE.NO.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott det, men kanskje de burde fått med seg at Golfen nok havner i klasse specials 4T (2000-2500 ccm overladet) og ikke i de hvassere kassene - så VW har i alle fall potensial til å ta en relativt realistisk klasseseier. Tror kanskje VG er litt vel overoptimistiske om de tror at denne bilen kan ta totalseier.

 

Kan virke som VG ikke helt har fått med seg de sprekeste ilene i feltet er friserte GT2 og GT3-biler som nyter godt av litt mer avslappede regler. Jeg tror VW skal prestere helt eksepsjonelt bra om det ikke styrtregner hele løpet og VW samtidig har redefinert de fysiske lovene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frisk lyd som alltid i en 5'er : smil :

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenke seg til når den motoren der blir "brukt" vare slik alle andre VAG motorer har blitt. Selv om salgs volumet til 2.5T 5Cyl ikke er i nærheten av f.eks R32, så kan det være en morsom motor å putte i et firehjuls drevent VAG produkt etterhvert.

Rallye Golf eller Corrado noen ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drit tøff bil, og ikkje minst lyden!!:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.