Hall sensor på kam på 7A topp,hvordan?

Anbefalte innlegg

På 7 A toppene så mangler det festehull til hall sensor. På tidlige AAN topper så er det skrudd fast en brakett originalt som hall sensoren festes i, og på senere AAN og ABY topper (sikkert flere og) så er denn braketten allerede en del av støypen i toppen.

Spørsmålet er om det går an å få tak i den løse original braketten som dei tidlige AAN motorene brukte, eller om det kan maskineres selv på en enkel måte, slik at jeg får hall sensor operativt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel en på forumet her som lagde slike braketter. Kan søke litt her så finner du nok noe. Hvis ikke kan du vel evt bruke hallgiveren i fordeleren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel en på forumet her som lagde slike braketter. Kan søke litt her så finner du nok noe. Hvis ikke kan du vel evt bruke hallgiveren i fordeleren

Har ikke fordeler og fant lite når jeg søkte. Skal søke litt mer...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med evt en annen hall sensor og punkt på kamhjul?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med evt en annen hall sensor og punkt på kamhjul?

Skal tenke litt på dette, vil helst ha mest mulig bolt on så får se. Takk for tips.

Må finne denne tråden om han som lagde braketter og se hva det var for noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ut noen bilder.

Min ABY topp fra 1993 med hallgiver brakett støypt i toppen.

ABY Hall brakett.jpg

Hall.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en ekstra brakett liggende skulle noen være intressert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eldre AAN topp, tipper 1992. Her ser dere braketten er skrudd originalt. Skruehullene er normalt blendet med silikon.

Lurer på om denne braketten er å få kjøpt fra møller?

100_3095.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en ekstra brakett liggende skulle noen være intressert :)

Den tar jeg, hvis jeg ikke får svar av helge. Holder du den av til meg i noen dager i tilfelle helge vil selge meg en men er utilgjengelig nå?

Her skulle navnet være Rune, ikke Helge, beklager.

Prøver fremdeles å få tak i Rune Helgeland og Anders Klemmetsen for å få tak i denne braketten på PM. Lurer på om PM min ikke virker skikkelig selv om jeg har fått noen PM fra andre i det siste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eldre AAN topp, tipper 1992. Her ser dere braketten er skrudd originalt. Skruehullene er normalt blendet med silikon.

OT, ser stripsen din :evil::evil::evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får kjøpt den på møller for rundt 1200kr. Da får du også hallgiveren på kjøpet;) (de selger den ikke løst nei.)

Edit, mente du brakketen på toppen eller den i hånda? har aldri sett noen brakett som er orginalt på toppen med "fordeler" tidligere syntes den så "hjemmelaget" ut...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OT, ser stripsen din :evil::evil::evil:

he he, ikke min, lånte bildet fra en tråd på et forum der en kar skifter hall sensor på AAN:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får kjøpt den på møller for rundt 1200kr. Da får du også hallgiveren på kjøpet;) (de selger den ikke løst nei.)

Edit, mente du brakketen på toppen eller den i hånda? har aldri sett noen brakett som er orginalt på toppen med "fordeler" tidligere syntes den så "hjemmelaget" ut...

Mente den på toppen. Dette er andre AAN toppen jeg ser med skrudd brakett som hallsensor med festeplate på, sitter skrudd i toppen. Altså for å skille dette, så sitter hall sensoren skrudd/naglet til en plate, og den igjen er festet til en brakett som er skrudd i toppen. Er den siste skrudde braketten som er skrudd i toppen jeg er ute etter.

Ganske likt det som blir maskinert av privatfolk rundt om, men tror dette er originalt av audi på en viss serie av 1992 AAN topper før dei gikk over til støypte braketter i 1993. Er ikke sikker men ting tyder på det. Den første AAN toppen jeg såg med dette, hadde begge skruehullene som fester braketten til toppen fyllt med en rød silikon masse. Den andre som jeg la bilde ut av, så er skruehullene åpne og man ser skruene, men samme opplegget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente den på toppen. Dette er andre AAN toppen jeg ser med skrudd brakett som hallsensor med festeplate på, sitter skrudd i toppen. Altså for å skille dette, så sitter hall sensoren skrudd/naglet til en plate, og den igjen er festet til en brakett som er skrudd i toppen. Er den siste skrudde braketten som er skrudd i toppen jeg er ute etter.

Ganske likt det som blir maskinert av privatfolk rundt om, men tror dette er originalt av audi på en viss serie av 1992 AAN topper før dei gikk over til støypte braketter i 1993. Er ikke sikker men ting tyder på det. Den første AAN toppen jeg såg med dette, hadde begge skruehullene som fester braketten til toppen fyllt med en rød silikon masse. Den andre som jeg la bilde ut av, så er skruehullene åpne og man ser skruene, men samme opplegget.

hmm... da er det kansje mulig da:) Ingenting som hadde vært bedre enn det. Bare tviler på at det ikke er noen som har funnet det ut tidligere. Blir spennende og se om du finner noen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et spørsmål,, kan du ikke sette inn hallgiver i fordeler som jeg har på min AAN motor? Eller er det kanksje fordi innsugskammen ikke har mulighet for å montere drev?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et spørsmål,, kan du ikke sette inn hallgiver i fordeler som jeg har på min AAN motor? Eller er det kanksje fordi innsugskammen ikke har mulighet for å montere drev?

Har ikke fordeler liggende. Husker ikke om det var drev på kammen heller, men med denne braketten (hvis jeg får kjøpt av anders eller Rune eller får tak i noe originalt) så er det jo enkelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

7A topp er jo ikke ferdig maskinert for denne braketten, så da må det freses plant der først.

Jeg laget meg en custom holder til en custom hallgiver, funker som krutt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er det som er problemet mitt. Har kjørt med ABY topp og hall sensor, men går over til en 7A topp så skulle hatt hall sensor montert på ett eller annet vis. Helst lyst til å få denne brakett greia til å fungere, men ser på andre løsninger hvis jeg ikke får tak i.

Har enda litt tid før toppen skal på så venter litt med andre løsninger enda.

Var det mye styr slik du gjorde det Ole?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tar jeg, hvis jeg ikke får svar av helge. Holder du den av til meg i noen dager i tilfelle helge vil selge meg en men er utilgjengelig nå?

Fikk du PM av meg Anders?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er det som er problemet mitt. Har kjørt med ABY topp og hall sensor, men går over til en 7A topp så skulle hatt hall sensor montert på ett eller annet vis. Helst lyst til å få denne brakett greia til å fungere, men ser på andre løsninger hvis jeg ikke får tak i.

Har enda litt tid før toppen skal på så venter litt med andre løsninger enda.

Var det mye styr slik du gjorde det Ole?

Sånn gjorde jeg det, borret 2 8mm hull i "flappen" på 7A toppdekselet bak kamdrevet, slik at jeg fikk festet en 3mm stålplate som går ut til venstre mot eksossiden. Der sitter det en liten platebit sveiset 90grader på, som igjen hallgiveren sitter festet i. Trigger for sensoren sitter rett i kamdrevet som du ser.

Relativt enkel og solid patent, ikke laget med tanke på estetikk dog, men funksjonaliteten er 100%, samt meget servicevennlig :) Dette er bilde før litt kapping og finjustering av øverflødig materiale, så man kan jo med litt innsats sikkert få det til å se litt penere ut.

Sensoren er denne : http://shop.vems.hu/catalog/hall-sensor-p-107.html

trigger2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn gjorde jeg det, borret 2 8mm hull i "flappen" på 7A toppdekselet bak kamdrevet, slik at jeg fikk festet en 3mm stålplate som går ut til venstre mot eksossiden. Der sitter det en liten platebit sveiset 90grader på, som igjen hallgiveren sitter festet i. Trigger for sensoren sitter rett i kamdrevet som du ser.

Relativt enkel og solid patent, ikke laget med tanke på estetikk dog, men funksjonaliteten er 100%, samt meget servicevennlig :) Dette er bilde før litt kapping og finjustering av øverflødig materiale, så man kan jo med litt innsats sikkert få det til å se litt penere ut.

Sensoren er denne : http://shop.vems.hu/catalog/hall-sensor-p-107.html

Genialt nok det der:) Er ikke helt inne på dette med hall sensor utenom at den bestemmer kam syklus, så hvordan vet man hvor den skal stå i forhold til drevet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På org motronic så skal den stå rundt 60 grader før tdc på syl 1 (ca likt som tdc pinne på svinghjul), mens i div hiddensprut så kan den i bunn og grunn stå hvor pokker man vil i teorien da man kan gå inn og definere hvilke sylindre som er hvor etterpå..

Men generellt greit å la den trigge på rundt 60 grader tdc på syl 1.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På org motronic så skal den stå rundt 60 grader før tdc på syl 1 (ca likt som tdc pinne på svinghjul), mens i div hiddensprut så kan den i bunn og grunn stå hvor pokker man vil i teorien da man kan gå inn og definere hvilke sylindre som er hvor etterpå..

Men generellt greit å la den trigge på rundt 60 grader tdc på syl 1.

Ok, den er god.Lærer litt hver dag:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.