Tips til motorolje 2,2 20VT?

Anbefalte innlegg

Har brukt søkefunksjonen her, men blir ikke helt klok på hvilken olje man bruker på denne motoren. Hvor ofte skal man skifte? Funker Castrol olje bra (billig på mekonomen)?

 

Hvilken olje bruker dere med s4/s6 på motoren deres?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt søkefunksjonen her, men blir ikke helt klok på hvilken olje man bruker på denne motoren. Hvor ofte skal man skifte? Funker Castrol olje bra (billig på mekonomen)?

 

Hvilken olje bruker dere med s4/s6 på motoren deres?

 

Castrol er sikkert bra den. Virker som mange innpå her prøver ulike oljer for å stoppe ventilklikking, men da er det vel egentlig bare en ting å gjøre; bytte løftere!!

 

Spurte Jonus om dette med olje på S4 (aan) motor. Han sa de fleste oljer er bra så lenge de er syntetiske og ikke av et hêlt ukurant merke da..

 

Selv har jeg Valvoline på min nybyggde S4-motor. (Hørt mye bra om amerikanske oljer..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle er så fokusert på å bruke "topp kvalitet" olje her har jeg merket..

 

Når jeg nevnte, på hovedtreffet på Våler i 2004, at jeg brukte delsyntetisk 10-40 olje fra bilxtra fikk de omtrent ståpels, jeg kjøper den som koster 129,- for 5 liter.

 

Dette er "billig" utgaven, som ingen vet produseres av Comma, og er helt lik comma utgaven. Mine to AAN motorer har nå hvertfall storkost seg med denne oljen, og den er samtidig "godkjent" som nesten alle andre oljer, også for turbobiler!

 

De andre jeg snakket med der hadde problemer med tikking selv etter bruk av den såkalt "flotteste" oljen, så det er nok rett som Jon-Christer sier her, at tikker det, er det på tide med løfterrens eller bytte.

 

Min mor har en 2.2 uten turbo, den tikket helt vanvittig, pappa napper ut løfterne og renser de godt (mye drit på de) etter det, har den blitt så fin i svevet at eksosen overdøver motorduren, og den har gått 350K :D

 

Poenget her er at jeg ikke skjønner de som legger ned rundt tusenlappen på hvert oljeskift, ballen ruller vel videre, men det er nå min mening:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres bra ut Trond...Takk for info..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi mener AAN motoren skal ha olje som har VW502.00 spesifikasjon,

f.eks. Mobil1 0W-40, Castrol SLX Longtec 0W-30, Statoil Lazerway 5W-40 (eller Felleskjøpet Helsyntet 5W-40), Shell Helix Ultra 5W-40, Valvoline Synpower, etc.

Jeg har enda ikke sett en mineralolje eller delsyntetolje med VW502.00 godkjenning.

Hvor ofte man bør skifte olje/filter avhenger av kjørestil og om det er langkjøring eller mye "stop and go"-kjøring.

Jeg skifter olje og oljefilter 2 ganger i året eller min. hver 7500 km.

 

Hvis man absolutt vil bruke "billigoljer", vær nøye med å la motor få tid til å kjøle seg litt før man stopper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min mor har en 2.2 uten turbo, den tikket helt vanvittig, pappa napper ut løfterne og renser de godt (mye drit på de) etter det, har den blitt så fin i svevet at eksosen overdøver motorduren, og den har gått 350K :D

 

 

Hvordan får man rengjort disse løfterne??

 

Jeg bruker Shell helix 5-40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poenget her er at jeg ikke skjønner de som legger ned rundt tusenlappen på hvert oljeskift, ballen ruller vel videre, men det er nå min mening:)

 

 

hehe.. jeg bruker Castrol TSW 10w-60 og bruker under 500kr på ett oljeskift med filter.... kjekt me rabatter da...fullprisen på den derre på mekonomen e vel ca 800 spenn for 4 liter. (hvis eg ikkje huske feil)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har studert dette litt, og jeg kan ikke se at det er noen særlig vits med dyr olje. Kjøp heller den billige og bytt oftere, da har du også råd til å bytte filter hver gang... DET er sunt for løfterne :) Jeg kjører på billig 5-50 synt. og fikk har ikke noe problemer med tikking.

 

Men hvis man har nok penger så kjøp for all del olje til 200 kr litern.. :P

 

Sier seff ikke at men skal kjøpe det værste grumset man finner....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjørte den billige delsyntetiske på en volvo turbo jeg hadde. funka fint det. og bytta hver 5000km. Men vet ikke om jeg tør på audien.

 

Er det noen andre som kjører på billig olje? Hvilken og pris og hvor ofte skifter dere? Kjører dere delsyntetisk eller er helsyntetisk et must?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan får man rengjort disse løfterne??

 

Jeg bruker Shell helix 5-40

 

Man tar ut løfterne og blåser i hullet der oljen går med blåsespiss :) Enkelt og greit...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen andre som kjører på billig olje? Hvilken og pris og hvor ofte skifter dere? Kjører dere delsyntetisk eller er helsyntetisk et must?

Er det ikke bedre å finne en god olje til en bra pris? Kjøp f.eks. Felleskjøpets syntetiske 5W-40 i 10 l kanne til 700,-. Dette er samme olje som Statoil Lazerway 5W-40 og er en bra olje med de "rette" godkjenningene.

På Europris har jeg sett Fina First Synthetic 5W-40 til 50,- pr. liter og av og til har jeg sett at de har "salg" på produkter fra Mobil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man tar ut løfterne og blåser i hullet der oljen går med blåsespiss :) Enkelt og greit...

Jeg spanderer heller noen hundrelapper mer på oljeskiftet slik at jeg slipper å demontere løfterne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt forskjellige typer oljer på mine to AAN-biler.. Dyreste sort som regel.. Castrol, Mobil1, Statoil Lazerway, Shell Helix osv..

Til slutt prøvde jeg Quaker State på S4 -da jeg kjøpte S6n bytta jeg med en gang til Quaker state. Kjøper den for 89,- literen. Lazerway koster 200...

 

Så betraktelig endring på oljetrykket da jeg skifta, og tempen holder seg mye mer stabil enn med de typene jeg har brukt før. Hadde en smule ventiltikking på S4, dette minsket og en del da jeg skiftet til cs.

Anbefales..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... Lazerway koster 200...
Lazerway koster 70 pr.liter hos Felleskjøpet hvis man kjøper 10 l kanne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lazerway koster 70 pr.liter hos Felleskjøpet hvis man kjøper 10 l kanne.

 

ok Bård.. Har ikke fått med meg det.

Men Quaker State koster 89 i butikk uten at du må kjøpe ei kanne.

Viktigst av alt er jo at jeg synes olja er veldig bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart. QS er bra saker etter det jeg har erfart. Priseksempelet var kun for å vise at man kan få tak i bra syntetiske oljer uten å tømme lommeboka :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...ellers så kjører jo VS Motor med Agip Racing olje på sin og sikkert de fleste kundebilene. Koster vel en 130-140kr literen og i følge han er denne bedre enn det beste fra Castrol og Mobil 1 feks.

Jeg skal i alle fall kjøre med denne på min AAN fra nå av, grei pris og en av de aller beste oljene. :)

 

Nå er jo denne kanskje mest beregnet for banebruk og trimmede motorer, har ikke peiling på hvordan denne er for vanlige gatebiler som gjerne kjører noen hundre mil mellom hvert skift...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange liter går det på en 92 mod S4 2.2 snurrbo med filterbytte? Noen som kan slå det opp for meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 liter holder:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :) Da løper jeg avgårde :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har flere erfaringer og dele her? Hva bør eg gå for til S6 2,2T?

 

Vurderer Mobil 1 5W50 da eg har brukt denne på andre biler tidligere med god erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har flere erfaringer og dele her? Hva bør eg gå for til S6 2,2T?

 

Vurderer Mobil 1 5W50 da eg har brukt denne på andre biler tidligere med god erfaring.

 

 

Denne er en kjempe olje til sommerbruk... Mobil 1 0W40 er perfekt til vinterbruk...

 

Har du høy effekt og/eller banekjøring så kan du selfølgelig snuse på en 0W60 olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har på Valvoline 5w-30 nå og bilen min har begynt å tikke ganske så bra nå. Kan det være ventilløftere, eller er det bare feil olje? Isåfall er Mobil1 10W-40 bra nok? Dette gjelder en S4 2,2 T

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har på Valvoline 5w-30 nå og bilen min har begynt å tikke ganske så bra nå. Kan det være ventilløftere, eller er det bare feil olje? Isåfall er Mobil1 10W-40 bra nok? Dette gjelder en S4 2,2 T

 

Anbefaler Mobil1 5w-50

Smart Club selger dette til grei pris

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også 'alltid' kjørt Mobil1 5-50, har rundet 270' og tikkingen er mest pga. gamle løftere (konstant) og noen ganger ved lavt nivå. Prøvde Castrol GTX eller noe en gang (800,-/5l) og den rant rett gjennom.. Har nok litt mer rakling når bilen har stått en stund, men det mistenker jeg at er pga. komprimering av løftere!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.