Div tips ved skifte av register reim A6 1,9tdi 2003mod

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal til og bytte registerreim på min A6 1,9Tdi 2003. denne helgen.

også lurer jeg på om det er noen som har gjort denne jobben, og kanskje har noen bilder som jeg kan forberede meg litt med. og kanskje kan være til litt hjelp underveis.

Hadde også vært behjelpelig med en forklaring/tegning av reg.reim montert på.

og vist hvor merkene skal stå.

har hørt att man kan måtte stille diesel pumpa etter reg.reim bytte, er dette vanskelig?

eller slipper jeg det vist jeg setter alt på merkene og merker med tusj før jeg tar det av?

Har byttet reg. reim på noen eldre biler før.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er pumpedysemotor du har, altså ingen dieselpumpe som går på tannreima, så det slipper du å tenke på..

Regner med du er klar over at frontfanger må av og fronten draes fram i servicestilling.

Du må ha låseverktøy til kam og veiv. Tviler på du klarer å setta på reima uten dette, da reima er sinnsykt stram. Er du riktig uheldig har du hydraulisk strammer (blei levert med både manuelt og hydraulisk), da må du itilegg ha låseverktøy for denne sylinderen, og denne skal strammes opp med 4mm +/- 1mm klaring.

Edit: Husk å bytte vannpumpe samtidig, den går på tannreima.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat =)

Hvor kan jeg få kjøpt dette verktøyet :confused:

har du link til noe side hvor det er bildet av disse verktøyene : rolleyes

takker for bra svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HEr er bilde av veiv og kam låseverktøy. Den blanke saken til høyre er til hydraulisk strammer om du har.

Kan kjøpe det på møller, sikkert andre steder også.

3978.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er korrekturlakk hobbyskruerens beste venn, trenger ingen spesialverktøy. kjør på du.

Bruk korrekturlakk, demonter reima, bytt ut komponenter. Prøv å samkjør påsetting av strammehjul med reima på, samtidig som du trer den over siste rest av kamhjul. Du ser fort hva du må gjøre. Ikke lag knekk på den. I det hydrauliske stempelet står det en låsesplint som du demonterer etter at du har montert ferdig.

selvfølgelig, vi som er profesjonelle har låseverktøy for kam og låsing av veiv :) og gjør det litt annerledes. Men min erfaring tilsier at den første metoden ikke har noe bieffekter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HEr er bilde av veiv og kam låseverktøy. Den blanke saken til høyre er til hydraulisk strammer om du har.

låseverktøyet til strammeren følger med når du kjøper strammer. Regner med dere bytter den og. Ihvertfall i mekonomen og meca sitt sett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1mm feil timing på kammen her kan gi helt annerledes motorgange osv.. Vil ikke anbefale overnevnte metode. Hør på Thomas. PD motorer bør times opp og strammes skikkelig. Min faglige mening om den saken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg tar av frontfangeren, Kan det være lurt og bytte ut boltene der med gjenge stenger?

sånn att det bare er og dra fangeren litt ut for og få bedre plass.

eller er det like greit og bare legge den på gulvet? med tanke på div ledninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjengede stenger er fint. Orginal verktøyet er noe liknende, så man kan dra ut fronten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

låseverktøyet til strammeren følger med når du kjøper strammer. Regner med dere bytter den og. Ihvertfall i mekonomen og meca sitt sett

Har kjøpt register reim sett oss Norskebildeler. har ikke fått delene enda så vet ikke om låseverktøyet følger med. det gjør det kanskje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjengede stenger er fint. Orginal verktøyet er noe liknende, så man kan dra ut fronten.

Vet du hvem str dette er?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PS det er et hydraulisk demper element.. selve stramminga gjør du med strammehjulet. ERGO demper elementet vil IKKE automatisk stramme opp reima riktig når du bytter den.

Kan ikke stresse det nok at låseverktøy og rett stramme prosedyre følges på slike motorer.

Med all mulig respekt, om man sier noe annet her veit man faktisk ikke hva man snakker om når det gjelder akkurat dette, og hva det utgjør å ikke gjøre dette riktig.

På ingen måte ment som uthenging. Vil bare påpeke, når det gis tips jeg teknisk sett ikke kan forsvare og si at blir bra. :)

Lykke til uansett repløsning som velges:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvem str dette er?

Lurer på om det ikke er M8 jeg. Husker ikke helt i farta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar =) det var til stor hjelp :)

det beste er og få tak i verktøyet, er kanskje noen på forumet som har det i nærheten av sandefjord.

Som man kan få låne : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

håper du ikke tror jeg gjør dette.

men med begrensede tilgang til verktøy er det ingen problem... har en del erfaring med dette, enten jeg jobber på møller eller andre plass :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Ja man kan erstatte kamlåsings verktøyet med et 6mm borr. Men man må ha veivlåsings verktøy. man må stramme reima riktig manuelt med rett mål, man må gjøre dette mens kamhjulet er løsnet fra den låste kammen så spennet blir riktig på begge sider av hjulene. Man må også etter stramming ved låst kam og veiv feste kamhjulet igjen, turne motor 2 hele runder på veiva, og se om låseverktøyet på veiv og kam går lett inn uten nevneverdig motstand. Om dette ikke er tilfellet, så må man gjenta hele prosedyren. Jeg kan si det slik at er ikke i tvil om hva jeg sier her. Det er jobben min å vite dette. :) '

Jeg kommer ikke til å diskutere dette mere, det er rett og slett ikke teknisk riktig å stille inn innsprøytingstidspunkt og timing på en PD motor på noen annen måte, det er ikke nøyaktig nok, om det ikke gjøres med låst veiv og kam, med rett stramme prosedyre. :) For all del, jeg skal ikke si hva du skal og ikke skal gjøre selv:)

Det er noe du selv får stå for:) Visse jobber bør man ikke ta med begrenset tilgang til verktøy;) Men det er bare min tanke om saken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette bildet viser hvor låsepinnen går (dette er en 3 syl PD motor, men konseptet er likt.) Også bilde av veiv låsing. Plus total oversikt. (kamhjulet kan stå vridd annerledes enn dette når det er i rett posisjon.)

Låsepinne PD kam.JPG

Låsepinne PD veiv.JPG

reim PD.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var reg reima bytta og alt er i sin skjønneste orden : smil :

kjøpte verktøyet til reg reima på biltema faktisk, de hadde ett sett med div verktøy i.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Laseverktoy-kamakseldrev-19-deler/

Takker for God veiledning =) det verste med hele jobben var jo og få demontert fronten for og komme til.

Håper det er fler som får nytte av disse tipsene som har kommet her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.