Spinnvill vann temp.måler og RØD blinke-lampe..HJELP

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 88 mod 90 q. Vann-temp måleren lå død som ei sild når jeg kjøpte bilen for 1 mnd siden...(henta den jo på vestlandet)..

Jaja, tenkte jeg...da er det føler/giver som er gåen..

 

Hørte på Audi-verksted og de sa det var enten instrumentet, føler/giver eller "spenningskonstanter" i instrumentpanelet som var gåent.

 

En kamerat, tidligere mek på Auto-E18 (Audi) loddet opp alle kontakter bak på "brettet" av instrument-panelet.

 

Nåla lå forts død.

Men den flyttet på seg når han "jumpet" ledningen som sitter på føler/giver.

 

Fikk så tak i en brukt føler/giver og satt i denne...ingen endring...

 

Så..PLUTSELIG, etter 2 uker, har nåla begynnt å flytte på seg...den fyker av og til opp til 120 gr..(skrudde av lokket til vannet og sjekket at den ikke var "så" varm..)....Hmm..???

 

Noen ganger går den til rundt 50...står der 20 - 30 sek og faller ned igjen..... : bh :: bh :: bh :

 

Noen som SKJØNNER hva som skjer her...????

 

Har jo olje-temp ôg, men vil jo at dette skal fungere også... : bråk :

 

Ellers er det en RØD diger lampe midt i dash`n som blinker (Har ikke noe med temp å gjøre...)

 

I følge instr.boka viser denne feil på hydr.anl/bremseanlegg...men jeg kan ikke se eller skjønne at det er noe galt med bremser eller servo..(Alt virker normalt under kjøring)...

 

Hadde vært umåtelig takknemlig for konstruktive innspill, tanker og ideêr rundt mine problemer... :tilber::tilber::tilber:

 

Mvh

JC

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hydraulikkvarslingen gjetter jeg på at årsaken kan være det samme som hos de fleste andre bilene med samme symptomet - trykkakkumulatoren, eller "bomba" som den kalles.

 

Hydraulikk-dingsbomsen kan du lese om her: http://www.s2central.net/brakes_02.html#bomb

 

 

Brake Pressure Accumulator - The 'Bomb'

 

This ingenious component, not unique to the S2, gets it's nickname from the crude physical similarities with one of those comedic explosive devices as featured in Monty Python, The Pink Panther and Road Runner to name a few.

 

The purpose of the brake pressure accumulator is to provide a reserve of sufficient servo assistance in an emergency brake situation. In normal driving, the power steering pump provides servo assistance, but in emergency braking, the pump provides little assistance to the servo. A worse scenario is the engine stalling under heavy braking. The brake pressure accumulator is designed to provide a reserve of highly pressurised hydraulic fluid for situations when the power steering pump is unable to create sufficient pressure. The 'bomb' is charged with Nitrogen gas under high pressure to independently ensure that brake servo assistance is always available. For further description of the brake pressure accumulator, and how to test it and the power steering pump - follow this link .

 

Important Note - The ONLY hydraulic fluid which should be used in the S2, is Audi's G002000 - a green coloured mineral based oil. Use of anything else can cause major damage to the hydraulic system.

 

On a car with a healthy 'bomb', and the engine not running, the brake pedal will require more than thirty pumps to fully discharge the stored brake servo assistance. This results in a 'dead' pedal feel when the servo is empty.

 

Over time, the 'bomb' can leak - allowing the Nitrogen gas to escape resulting in a loss of performance. When this happens, fewer pumps of the brake pedal will result in the brake servo being emptied (as less and less pressure is reserved in the bomb). When the number of pumps gets below twenty then think seriously about replacing the bomb... and when it gets below ten pumps, the bomb is very close to the end of its useful life.

 

Eventually, when the bomb is well and truly past it's best, a pressure sensitive switch in the brake servo will activate a red warning on the Autocheck system alerting the driver of a brake problem. Such an alert will often clear when the engine is started and servo pressure is temporarily restored by the power steering pump. If the pump is not providing adequate pressure then the red hydraulic system alert can also be activated. For more diagnostic details on the bomb, click here...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok..takk for svar.

 

Men etter å ha lest litt i inst.boka..(på tysk) ser jeg at den RØDE blinke-lampa kun har med "hydraulikk-anlegg" å gjøre på "4-ventil-motoren"...dvs ikke for min som er 10v...

Den skal visst kun varsle hvis det er lite bremsevæske eller feil på bremse-anlegget..

 

Nivået i beholderen ligger ca 5-7 mm under MAX, og langt over MIN...??

 

Så jeg tror det må være føleren der som kanskje er treg...nappet ut ledningen og da slukket lampa.. :tilber:

 

Koblet ut ABS og da låser alle hjul på snøen, så det er ingen av kretsene som er ute av drift...

 

Kan jo prøve å fylle opp med br.væske og se om lampa fortsatt blinker..

 

Eller...??

 

Fikk tips om at det kunne være IRR bak på kretskortet i instrumentene som forårsaker vann-temp-nålas vandringer over spekteret...

 

Andre som har ideer om vann-temp nåla mi...??

 

Mottas med takk.. : ja :

 

Mvh

JC

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også noe lignende problem med min.

Nåla ligger død når jeg startet bilen, og den ligger fortsatt død når jeg har kjørt til motoren er god og varm. Hvis jeg står i ro ei stund med motor på så kan den plutselig legge seg på ca. 90 grader og så kan det gå ei stund så ligger den død igjen.

Nå har det ikke irritert meg så mye at jeg har tatt til vett å finne feil på dette ennå. Har nok av andre ting som irriterer meg mer som jeg holder på å fikse på : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også noe lignende problem med min.

Nåla ligger død når jeg startet bilen, og den ligger fortsatt død når jeg har kjørt til motoren er god og varm. Hvis jeg står i ro ei stund med motor på så kan den plutselig legge seg på ca. 90 grader og så kan det gå ei stund så ligger den død igjen.

Nå har det ikke irritert meg så mye at jeg har tatt til vett å finne feil på dette ennå. Har nok av andre ting som irriterer meg mer som jeg holder på å fikse på : bh :

 

Ok, "godt" å høre det ikke bare er jeg som har opplevd dette da...Spørs om jeg får åpne instrumentet, igjen.. : gråter : og se etter irr da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si i fra om du finner ut noe da :)

Jeg har S2 instrumentpanel i min bil og har hatt det ute flere ganger og har ikke lagt merke til noe irr noen plasser som er lett synlige. Og det er jo litt merkelig om det bare skulle være irr på ting som har med tempmåleren å gjøre.

Nå bruker speedometernåla å henge igjen i enkelte tilfeller og lyset til fjernlysene kommer ikke på, men hvis jeg da dunker litt i panelet, så kommer det seg. Tror rett og slett jeg bare har litt kontaktfeil baki der, så jeg skal ta ut panelet og demontere det helt når jeg bare får tid til det.

 

EDIT: Når jeg tenker meg om, så har jeg også det røde lyset som sier at det er noe gamlt en eller annen plass i bremsesystemet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.