Korleis merker eg at resirrkuleringsventilen / magnetventilen er gåen?

Anbefalte innlegg

Korleis merker eg dette?

 

Eg meiner bestemt at bilen var "sintare" før...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom resirken lekker, vil ladetrykket ditt bli mindre og bilen vil derfor bli slappere.

 

Dersom magnetventilen ryker, vil du kunne miste alt trykk, eller du får maxtrykk hele tiden slik at bilen går konstant i nødmodus. Eller dersom magnetventilen er "slapp", kan du også få pulsing under max pådrag og høyt trykk. BTDT

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om det kanskje kan være resirk.vetn men denne vart bytta til forge ved chipping, korleis kan eg sjekke denne?

 

kan det være andre ting?

 

Pluggane vart skifta ved chipping.

 

kan det være plugghettene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forge ventilene er det jo veldig sjelden problemer med da. Har du ladetrykksmåler? Hvis ikke bør du kjøpe/låne en og sjekke trykket ditt først som sist. Sørg også for å få lest av eventuelle feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forge ventilene er det jo veldig sjelden problemer med da. Har du ladetrykksmåler? Hvis ikke bør du kjøpe/låne en og sjekke trykket ditt først som sist. Sørg også for å få lest av eventuelle feilkoder.

Eg syns at han bygger veldig treigt trykk,

skal få lest av feilkoder neste veke..

 

Men kanskje det berre er eg som er blitt vandt til effekten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke forgen som er montert feil vei da?Da vil vel mye av trykket du bygger gå rett tilbake til innsugssiden på turboen hvis jeg har forstått dette rett, som vil gi en sen trykk oppbygging, hvis i hele tatt noe.Stempel bunnen skal stå mot innsugssiden på turboen mener jeg.Hvis den lekker vil du få lavere trykk eller sen oppbygging som nevnt av Knut A.

Hvis den lekker eller står feil vei så vil jeg tro at turboen din går på "lånt" tid siden den vil jobbe maks for å prøve å opprettholde trykket siden ECU ikke registrere dette.

 

Skal vi se om jeg klarer å holde tunga rett i munnen nå...

 

Hvis magnetventilen ryker eller er koblet fra elektrisk så skal den normalt gå tilbake til grunnstilling som gjør at den stenger for løpet som går tilbake til innsugssiden på turboen og på den måten vil trykket fra turboen gå rett inn på undersiden av stempelet på wastegaten via magnetventilen som gjør at wastegate opner når den overvinner trykket fra fjøra som vil gi ca 0.4 til 0.6 bar turbotrykk.(turbotrykk + fjørtrykk gjør at ventilen opner selv om fjørtrykket i seg selv er over 1 bar.Er ikke sikker på hvor mye over.Man kan få mangen forskjellige styrker på fjørene)

Hvis magnetventilen er treg og har kilt seg i "åpen" posisjon så vil det motsatte skje.Trykket som skulle gått inn til wastegate for å åpne den når ECU har oppnådd makstrykk vil isteden dumpe gjennom magnetventilen og inn på innsugssiden.Da vil trykket bli regulert av kun fjøren som vil gi ett makstrykk som er over det som er satt av MAP og motoren vil kutte.

 

For å sjekke ventilen så kan du koble fra kontakten.Du skal da få ett trykk på rundt 0.5 bar hvis den virker.Noe mer enn det så kan den ha satt seg fast i åpen posisjon.

OBS!Hvis du kobler fra kontakten så vil du få en feilkode som jeg ikke er sikker på om du må slette eller om den forsvinner når du kobler på igjen.

Det spørst hva som eventuelt har skjedd med ventilen,men uansett om den virker eller ikke så vil du få trykk.Enten ca 0.5 eller mer.Tror ikke du kan oppleve at du mister alt trykk selv om ventilen er ødelagt hvis jeg har forstått funksjonen av denne ventilen rett.

Hvis du har tilgang til VAG COM diagnose program så kan du kjøre en actuator test med den som vil klikke gjennom alle solenoidene i motorrommet(Magnetventil,dyser osv)og da vil du høre/kjenne om ventilen klikker.

 

Står forresten masse om dette på http://www.sjmautotechnik.com

 

Johan

20vturb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke forgen som er montert feil vei da?Da vil vel mye av trykket du bygger gå rett tilbake til innsugssiden på turboen hvis jeg har forstått dette rett, som vil gi en sen trykk oppbygging, hvis i hele tatt noe.Stempel bunnen skal stå mot innsugssiden på turboen mener jeg.Hvis den lekker vil du få lavere trykk eller sen oppbygging som nevnt av Knut A.

Hvis den lekker eller står feil vei så vil jeg tro at turboen din går på "lånt" tid siden den vil jobbe maks for å prøve å opprettholde trykket siden ECU ikke registrere dette.

 

Skal vi se om jeg klarer å holde tunga rett i munnen nå...

 

Hvis magnetventilen ryker eller er koblet fra elektrisk så skal den normalt gå tilbake til grunnstilling som gjør at den stenger for løpet som går tilbake til innsugssiden på turboen og på den måten vil trykket fra turboen gå rett inn på undersiden av stempelet på wastegaten via magnetventilen som gjør at wastegate opner når den overvinner trykket fra fjøra som vil gi ca 0.4 til 0.6 bar turbotrykk.(turbotrykk + fjørtrykk gjør at ventilen opner selv om fjørtrykket i seg selv er over 1 bar.Er ikke sikker på hvor mye over.Man kan få mangen forskjellige styrker på fjørene)

Hvis magnetventilen er treg og har kilt seg i "åpen" posisjon så vil det motsatte skje.Trykket som skulle gått inn til wastegate for å åpne den når ECU har oppnådd makstrykk vil isteden dumpe gjennom magnetventilen og inn på innsugssiden.Da vil trykket bli regulert av kun fjøren som vil gi ett makstrykk som er over det som er satt av MAP og motoren vil kutte.

 

For å sjekke ventilen så kan du koble fra kontakten.Du skal da få ett trykk på rundt 0.5 bar hvis den virker.Noe mer enn det så kan den ha satt seg fast i åpen posisjon.

OBS!Hvis du kobler fra kontakten så vil du få en feilkode som jeg ikke er sikker på om du må slette eller om den forsvinner når du kobler på igjen.

Det spørst hva som eventuelt har skjedd med ventilen,men uansett om den virker eller ikke så vil du få trykk.Enten ca 0.5 eller mer.Tror ikke du kan oppleve at du mister alt trykk selv om ventilen er ødelagt hvis jeg har forstått funksjonen av denne ventilen rett.

Hvis du har tilgang til VAG COM diagnose program så kan du kjøre en actuator test med den som vil klikke gjennom alle solenoidene i motorrommet(Magnetventil,dyser osv)og da vil du høre/kjenne om ventilen klikker.

 

Står forresten masse om dette på http://www.sjmautotechnik.com

 

Johan

Dette vart innvikla....

 

Hjelp!!!!!!

 

Eg trur resirkvent er montert rett, da denne har vore bra før, og eg

har ikkje bygd om noke sjølv... Det var TS som monterte denne i mai 2004.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lignende problem på -98 A6 1,8t, der var det feil med en temperatursensor......., kan jo være så enkelt, kostet under 1000 lappen å få det ordna.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lignende problem på -98 A6 1,8t, der var det feil med en temperatursensor......., kan jo være så enkelt, kostet under 1000 lappen å få det ordna.

kom det fram på VAG COM da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, leverte den inn på verksted så kom feilen opp med en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

..også kjent som G62 og er en vanntemp sensor. Denne lille rakkeren kan få motoren din til å gjøre mye rart. Sitter i ett vannrør med ett stikk og en "C" ring i plast, som regel grønn eller blå av farge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke den med vag com neste veke, da får eg sjå om det sprett opp noke..

Eg trur ikkje den går HEILT som den skal....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.