Bilen begynte å fuske - gul varsellampe - Audi A4 B7 (Oppdatert, ny hendelse)

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde bilen min på merkeverksted for Audi/VW på Nordlie Auto Moss idag.

(Audi A4 2007 modell B7 1,8T (med chip)

Bilen fusket litt, og det begynte i går kveld. Så kjørte jeg en tur idag, og etter at jeg hadde fylt bensin så lyste den gule lampa. Jeg tenkte kanskje det var noe med at bensin var frøset eller noe slikt, så jeg fylte på kondensfjerner. Bare for sikkerhets skyld.

 

Men bilen oppførte seg selvsagt fortsatt veldig rart, og det virket som det var en sylinder som ikke virket.

Så jeg kjørte bort til verkstedet, og gikk inn å spurte om de visste hva det kunne være. Jeg nevnte symptomene og de var "overbevist" med engang at det var en sylinder som ikke gikk.

Det som ble sagt var feil da var mest sannsynlig "en coil".

Etterpå har jeg fått høre at det ikke skal være coiler på nyere biler?

Og at det var bare et standardsvar fra de bak skranken, når de ikke "visste" hva som var galt?

 

Tenkte bare høre deres tanker om dette.

De fikk beskjed om å feilsøke og ringe og si hva det evt. var og hva det ble kostende, og at de ikke fikk fikset det før i morgen. (Dette skjedde rundt 11.30 idag)

Klokken 16.15 ringer de og sier at bilen er klar. Og at det blir kostende 1765kr. Dette skulle visst være inkludert feilsøkingen. Snodig nok så sier han at han hadde vært stresset - derfor hadde de gjort jobben før de spurte - og han understreket at om jeg ikke ville at jobben skulle blitt utført ville de faktisk bare bytte den gamle delen tilbake.

Greit nok! Men fortsatt sleipt, for å nevne det :)

 

Har ikke kjørt så mye med bilen igjen etterpå, så fortsatt spent på om den virkelig er fikset nå.

Det ble faktisk sagt at denne gangen byttet de kun "en coil", men hvis 1 til ryker bør de resterende også byttes da.

 

Noen tanker folkens? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en coil som har streika. Helt normalt på disse bilene, jeg har bytta 3 stk. Koster ca 600 kr tror jeg og tar ca 40 sekunder å bytte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi leste ikke hele posten din før jeg svarte, men da skulle du bedt de om å sette tilbake de gamle delene. Og gjort det selv, du trenger ikke en skrutrekker engang for å fikse dette. Hvis det skjer igjen , så tar du av deksel over motor og starter bilen, så prøver du å dra ut coil nr 1 ( er bare å dra den opp med hånda) og hvis motoren forandrer rytme er det ikke den som er gåen, da setter du den tilbake og prøver nr. 2 . Osv osv. Helt til du kommer til en som motoren ikke forandrer rytme når du drar coilen ut , da har du funnet den som er gåen. Jeg vil nesten anbefale deg å kjøpe en coil og ha bak i bilen , for hvis først en går så kommer garantert neste til å ryke en dag( sikkert en søndag) og som sagt trur jeg en coil koster ca600 kr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi leste ikke hele posten din før jeg svarte, men da skulle du bedt de om å sette tilbake de gamle delene. Og gjort det selv, du trenger ikke en skrutrekker engang for å fikse dette. Hvis det skjer igjen , så tar du av deksel over motor og starter bilen, så prøver du å dra ut coil nr 1 ( er bare å dra den opp med hånda) og hvis motoren forandrer rytme er det ikke den som er gåen, da setter du den tilbake og prøver nr. 2 . Osv osv. Helt til du kommer til en som motoren ikke forandrer rytme når du drar coilen ut , da har du funnet den som er gåen. Jeg vil nesten anbefale deg å kjøpe en coil og ha bak i bilen , for hvis først en går så kommer garantert neste til å ryke en dag( sikkert en søndag) og som sagt trur jeg en coil koster ca600 kr

 

Hei, takk for tipset ihvertfall! Da vet jeg at jeg kan spare noen kroner neste gang. (Siden nå vet jeg jo hvordan bilen oppfører seg når det er noe galt med de)

 

Jeg ble litt stresset igår, og bare kjørte rett på Audi merkeverksted (var det nærmeste) og spurte hva som kunne være galt, og da bare ville jeg få det fikset. Men jeg tar jobben selv neste gang ja!

Skal høre med Mekonomen hva de tar for en slik coil. Kjekt å ha liggende ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi leste ikke hele posten din før jeg svarte, men da skulle du bedt de om å sette tilbake de gamle delene. Og gjort det selv, du trenger ikke en skrutrekker engang for å fikse dette. Hvis det skjer igjen , så tar du av deksel over motor og starter bilen, så prøver du å dra ut coil nr 1 ( er bare å dra den opp med hånda) og hvis motoren forandrer rytme er det ikke den som er gåen, da setter du den tilbake og prøver nr. 2 . Osv osv. Helt til du kommer til en som motoren ikke forandrer rytme når du drar coilen ut , da har du funnet den som er gåen. Jeg vil nesten anbefale deg å kjøpe en coil og ha bak i bilen , for hvis først en går så kommer garantert neste til å ryke en dag( sikkert en søndag) og som sagt trur jeg en coil koster ca600 kr

 

Nå har bilen begynt å fuske igjen, men ingen motorlampe som lyser. Bilen var nettopp på storservice, men dette oppdaget jeg jo selv idag. Har jo selvsagt ikke kjøpt meg noen coiler i reserve, men det er vel kanskje lurt å kjøpe noen nå. Jeg TROR det er samme feilen som sist, om jeg husker riktig. Men som sagt ingen motorlampe er jo litt illevarslende. Med mindre det er turboen som er litt kranglete, fordi den er kald eller noe. Jeg vet ikke.. men spesielt når jeg drar på litt, eller litt tungt gir så putrer den veldig, som at en sylinder ikke er helt i drift.

 

Begynner å bli lei av å betale dyre dommer for feilsøking og enkelt bytte hos verksted når det kanskje er ting man kan fikse selv. Noen som bor i nærheten som er interessert i å hjelpe til, evt få noen kroner for hjelpen ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann. Bor på Bredsand og har en kamerat som jobber på BMW som sikkert kan bli med bortom og se på bilen din? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann. Bor på Bredsand og har en kamerat som jobber på BMW som sikkert kan bli med bortom og se på bilen din? ;)

 

Hei du. Det hadde jo vært fint det da. Er jo snakk om å bare eliminere det verste.

Er flere som tror det er en coil som har røket, og det er 1 år siden jeg byttet 1 sist gang.

Det skal visst være latterlig enkelt å bytte en selv ihvertfall. Bare man har 1 ;-)

 

Sender tlf på PM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei, det høres veldig ut som en coil. jeg fikk heller ikke varsel lampe da nr 2 røyk. er ikke sikkert du får feil på de i vag-com heller.

men, det er en oppgradering på møller på disse bilene, jeg hadde min inne for en mnd siden og den går ut på å bytte coiler. så ville hørt med de først for da går det jo på garantien, jeg hadde jo bytta alle mine så fikk ingen nye.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei, det høres veldig ut som en coil. jeg fikk heller ikke varsel lampe da nr 2 røyk. er ikke sikkert du får feil på de i vag-com heller.

men, det er en oppgradering på møller på disse bilene, jeg hadde min inne for en mnd siden og den går ut på å bytte coiler. så ville hørt med de først for da går det jo på garantien, jeg hadde jo bytta alle mine så fikk ingen nye.....

 

Hei. Takk for svar Tom Rune.

 

Nå har jeg og 2 kjekke karer som tok seg tid til å hjelpe meg litt, prøvd å koble ut 1 og 1 coil. Det virket TILSYNELATENDE som om det ikke var de som laget denne ulyden / fuskingen. Først så trodde vi det var Coil nr 1, også prøvde vi alle de andre, inkludert den som ble byttet desember i fjor. Men det virket som når vi prøvde 1ern igjen at det faktisk var likt hele veien. Derfor så tenker jeg at jeg tar meg turen innom Nordlie Auto Imorgen og får dem til å ta en diagnose og jeg kan jo nevne evt. dette med garanti.

 

Men når du sier garantisak, når jeg byttet coil sist, så var jo ikke det garantissak, men er det noe de har funnet ut nå, at alle _skal_ bytte ut ?

 

I verste fall, er det noen her som har VAG-COM så jeg kan få sjekket om det er noen feilkoder å finne før jeg tar den på verkstedet? Er surt rett etter jul å koste på 700kr bare i feilretting + evt. deler og jobb senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ingen garantisak på denne bilen sa de. Bestilte 3 coiler, og tenkte bytte de selv. Men siden jeg nevnte at den ikke endret gange når jeg tok ut 1 og 1 coil, så var de veldig usikre. Og de hadde uansett ikke tid før 3. Januar - og det var kun feilsøking.

Så da bytter jeg disse 3 selv for sikkerhets skyld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det ikke er en garantisak, men det kan være en reklamasjon i henhold til kjøpsloven.

Dersom bilen er solgt ny i Norge, ikke over 5 år fra første reg dato, så kan du reklamere på alt elektrisk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det ikke er en garantisak, men det kan være en reklamasjon i henhold til kjøpsloven.

Dersom bilen er solgt ny i Norge, ikke over 5 år fra første reg dato, så kan du reklamere på alt elektrisk ;)

 

Kom vel akkurat utenfor de 5 åra :P

Ble vel førstegangsregistrert desember 2006 :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det er noe spesielt risikabelt å bytte coil selv? De sa jeg måtte ha et spesialverktøy for å ta det ut med, for at det ikke skulle bikkes for mye, for da kunne det bli lekkasje ? Ikke vet jeg ..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes ikke vanskelig:) dra av stikker og napp den rett opp. Du merker når den nye smetter på plass:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt tidligere så er det ikke sikkert at coilen er helt gåen og da merker du det kun ved pådrag. Og i ny og ne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde nettopp Passaten min som er fra 2001 hos Nordlie hvor de byttet coiler uten kostnad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes ikke vanskelig:) dra av stikker og napp den rett opp. Du merker når den nye smetter på plass:)

Høres jo knakende lett ut ja.

 

Som nevnt tidligere så er det ikke sikkert at coilen er helt gåen og da merker du det kun ved pådrag. Og i ny og ne

Okey, det høres kjent ut ihvertfall Tom Rune, takker for innspill og svar!

Har ikke fått somlet meg til å bytte noe ennå, men tar det vel kanskje imorgen, så kan jeg vel gi en tilbakemelding når det er gjort. Også må jeg vel jakte ned en med VAG-COM til å slette feilmeldingen som dukker opp etter byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å bytte coiler var langt lettere enn jeg noen gang ville forestilt meg :P

 

Nå har jeg altså fått byttet alle de 3 som ikke ble byttet i februar, og det er tilsynelatende ingen problemer med motoren hverken på tomgang eller ved pådrag / tung belastning slik det var før jeg byttet dem.

Kjørt meg en tur for å være på den sikre siden, og det kommer heller ingen feilmelding opp etter byttet. Så da slipper jeg å mase med å få slettet feillageret.

 

Sparte noen tusenlapper kan man trygt si, ved å få gjort dette selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde nettopp Passaten min som er fra 2001 hos Nordlie hvor de byttet coiler uten kostnad.

 

Okey. Jeg ringte og spurte de om dette, og de sa at min modell var det ingen garanti/byttesak på. Men det er noen Audier i det karosseriet som har det. Merkelig når det er tydelig et problem - dårlig service fra Audi sin side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sett denne før nå, men om du skulle få problemer igjen har jeg feilkode leser ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har nok ikke krav på noe så lenge bilen er eldre enn 3 år (garanti) eller 5 år (norsk reklamasjonslov), om noen har fått dette byttet selv om bilen er eldre så har man bare vært heldlig :o

Coiler som går er en kjent sak, men du kan trøste deg med at nye coiler er vesentlig billigere nå enn det de første kundene som hadde problemet måtte betale grunnet merproduksjon og returløsning hos Audi.

 

Dette er også en reparasjon de fleste klarer å utføre selv, og selv om det blir nevnt at det er utviklet et spesial-verktøy til jobben så er det nok mer skremselspropoganda enn noe annet. Du må huske at Audi har spesialverktøy til ALT, men det betyr ikke at det ikke finnes verktøy som kan erstatte disse. Et flatjern holder lenge ;)

 

Eneste dumme er at motorlampen som regel begynner å lyse, og da må man slette feilen(e) som har lagt seg inn for å få slukket den. Har du ikke VagCom eller kjenner noen med det, så må du inn på verksted for dette.

 

Etterpå har jeg fått høre at det ikke skal være coiler på nyere biler?

 

Dette er nok veldig feil, de fleste nyere biler har nok fortsatt coil(er) men er som regel byttet ut med mindre høyeffektive coiler per sylinder (i ditt tilfelle 4 stk) enn den gamle løsningen med èn stor coil som forsynte alle sylinderne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sett denne før nå, men om du skulle få problemer igjen har jeg feilkode leser ;)

Flott! Det er kjekt å vite Kristian :)

 

Du har nok ikke krav på noe så lenge bilen er eldre enn 3 år (garanti) eller 5 år (norsk reklamasjonslov), om noen har fått dette byttet selv om bilen er eldre så har man bare vært heldlig :o

Coiler som går er en kjent sak, men du kan trøste deg med at nye coiler er vesentlig billigere nå enn det de første kundene som hadde problemet måtte betale grunnet merproduksjon og returløsning hos Audi.

 

Dette er også en reparasjon de fleste klarer å utføre selv, og selv om det blir nevnt at det er utviklet et spesial-verktøy til jobben så er det nok mer skremselspropoganda enn noe annet. Du må huske at Audi har spesialverktøy til ALT, men det betyr ikke at det ikke finnes verktøy som kan erstatte disse. Et flatjern holder lenge ;)

 

Eneste dumme er at motorlampen som regel begynner å lyse, og da må man slette feilen(e) som har lagt seg inn for å få slukket den. Har du ikke VagCom eller kjenner noen med det, så må du inn på verksted for dette.

 

 

 

Dette er nok veldig feil, de fleste nyere biler har nok fortsatt coil(er) men er som regel byttet ut med mindre høyeffektive coiler per sylinder (i ditt tilfelle 4 stk) enn den gamle løsningen med èn stor coil som forsynte alle sylinderne.

 

Ja, det var nok skremselspropaganda, jeg bare blir litt provosert over at de presterer å bruke det på en slik ting når jeg faktisk handler delene av de, og det er helt opplagt ingen vanskelig operasjon og bytte dette. Hvem som helst kan gjøre denne jobben selv. Trengte ikke 1 eneste verktøy for å få byttet dette.

Heldigvis så begynte ikke motorlampen å lyse, så da slapp jeg å slette noe også. Og uansett så er det jo flere her inne på forumet som har mulighet til å få det gjort, uten å måtte gå inn på verksted for å få det gjort.

 

Vet ikke om folk med eldre enn henholdsvis 3 og 5 år har fått dette dekket altså. Men min bil var nå uansett ikke på denne listen over modeller som har en garanti/bytterett-sak på seg. Og min er vel akkurat over 5 år pga førstegangsreg. 12/06

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.