#1 Skrevet Februar 17, 2011 (endret) hva er dette, og hvordan fungere den? (den store klumpen midt i bilder) bilen er en nissan sunny. motoren er en 1.6l og girkassen som sitter over der er en AUTOMATGIR 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 17, 2011 Tjah. Flexplate og converter er det første jeg ser i alle fall... Flexplaten er bare en tynn plate som startkransen sitter festet på. Converteren (torque converter/momentomformer) har diverse deler i seg, deriblandt to skovler (en koblet til motoren, en til girkassen). Når du gir gass drar den ene skovlen den andre rundt, og girkassen trekker bilen. Dette er svært enkelt fortalt. Det flere andre deler inni en converter, deriblandt diverse deler for å få opp effektiviteten (statoren) og lock-up clutchen, om girkassen er nyere ca 1980-1985. Converteren er koblet til girkassens oljepumpe, og sørger for at girkassens oljepumpe forsyner girkassen og seg selv med ATF til enhver tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 17, 2011 converter.. edit: beaten on the finish line 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 17, 2011 er det den som sørger/gjør sånn at kassa girer? eller bare overføre den kraft fra motoren til girkassen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 17, 2011 er det den som sørger/gjør sånn at kassa girer? eller bare overføre den kraft fra motoren til girkassen? På gammeldagse automatkasser uten elektronisk styring er det ventilhuset, servoene og gasspådrag som bestemmer når og hvordan girkassen girer. Converterens funksjon er å fungere som kobling mellom motor og girkasse, lage svinghjulsmasse (converteren er oljefyllt) samt slure når man står på tomgang med bilen i gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 17, 2011 Et lite notat. Jeg ser at du har tatt ut converteren mens den satt på motoren. Dette kan i verste tilfelle ødelegge oljepumpen på girkassen. ...bare et tips... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 17, 2011 hvor kommer lamellen in i bilde og hva er det? historien bak det hele er at bilen ikke ville gire fra 2 - 3- 4, så fikk konstatert at "lamellen" var defekt. kjøpte en delebil plukket ut motor og gir, så byttet jeg girkassene og satte alt tilbake. så samme motor, men med "ny" girkasse. startet opp og girkassen vil ikke gire, den står bare i "fri" hele tiden. har fylt på riktig mengde olje. må jeg lufte noe elr noe sånt? er ikke converteren den store "dingsen" i midten? den sitter fortsatt på¨motoren, har bare løsnet kassa å dratt den av. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 17, 2011 hvor kommer lamellen in i bilde og hva er det? historien bak det hele er at bilen ikke ville gire fra 2 - 3- 4, så fikk konstatert at "lamellen" var defekt. kjøpte en delebil plukket ut motor og gir, så byttet jeg girkassene og satte alt tilbake. så samme motor, men med "ny" girkasse. startet opp og girkassen vil ikke gire, den står bare i "fri" hele tiden. har fylt på riktig mengde olje. må jeg lufte noe elr noe sånt? Inni en automatkasse er det flere clutchpakker. Disse består av lamellplater og stålplater, lagt i lag - annenhver stålplate og lamellplate. Oljetrykk trykker det sammen når det skal aktiveres. Hvordan vet du at du a) at du har korrekt oljenivå? b) har brukt korrekt girkasseolje? c) har fått en girkasse som fungerer d) ikke har ødelagt girkassen da du satt det sammen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 17, 2011 a) ifølge peilepinnen b) ringte nissan c) kjørte delebil hjem ca 100km d) tja, er ikke sikker på hvordan jeg skal ha klart det, da jeg tok av den gamle, på med den nye, så tilbake på motoren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 17, 2011 a) ifølge peilepinnen b) ringte nissan c) kjørte delebil hjem ca 100km d) tja, er ikke sikker på hvordan jeg skal ha klart det, da jeg tok av den gamle, på med den nye, så tilbake på motoren... a) Man peiler ikke olje på en automatkasse slik man peiler olje på en motor. Prosedyren for å peile på en automat er som følger: Kjør oljen varm (ca 10 km kjøring). Parker bilen på en plan flate mens motoren går. Trekk velgerspaken gjennom alle gir to ganger, og sett den i N. Husk håndbrekket. Peil giroljen. den skal nå ligge mellom maks og min på peilepinnen. b) ok c) ok d) hvordan remonterte du automatkassen? Lot du den gamle converteren sitte på motoren, og remonterte automatkassen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 17, 2011 a) blir litt vanskelig det, når den ikke vil i gir. men peila oljen på aut kassa fra delebilen 3 ganger, på "manuel gir måten". før under og etter kjøring og det var mere olje ifølge peilepinnen enn det jeg har fylt på no. no er det ca 30% mindre olje enn før jeg begynte med alt dette, når jeg måler på "manuel gir metoden" Men ifølge peilepinnen har jeg korrekt olje nivå, men ikke korrekt målemetode. d) ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 17, 2011 hvor kommer lamellen in i bilde og hva er det? historien bak det hele er at bilen ikke ville gire fra 2 - 3- 4, så fikk konstatert at "lamellen" var defekt. kjøpte en delebil plukket ut motor og gir, så byttet jeg girkassene og satte alt tilbake. så samme motor, men med "ny" girkasse. startet opp og girkassen vil ikke gire, den står bare i "fri" hele tiden. har fylt på riktig mengde olje. må jeg lufte noe elr noe sånt? er ikke converteren den store "dingsen" i midten? den sitter fortsatt på¨motoren, har bare løsnet kassa å dratt den av. Du skulle løsna converteren fra startkransen også løsna gearkassa slik at converteren ble med gearkassa ut. Hvis du ser på akslingen ut av gear kassa er det flere deler med tenner/spor i, samme er det inne i converteren. treffer ikke dem drar ikke converteren med seg blandt annet olje pumpa i gearkassa, da brenner lammeler seg. i bestefall må du ta ut gearkassa og converteren, sette converteren på kassa og snurre den litt rundt slik at du kjenner converteren når bunnen. (skal hvertfall gå 2 knepp inn) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 17, 2011 Motoren MÅ svive, når du peiler olje på disse kassene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 17, 2011 a) blir litt vanskelig det, når den ikke vil i gir. men peila oljen på aut kassa fra delebilen 3 ganger, på "manuel gir måten". før under og etter kjøring og det var mere olje ifølge peilepinnen enn det jeg har fylt på no. no er det ca 30% mindre olje enn før jeg begynte med alt dette, når jeg måler på "manuel gir metoden" d) ja a) å peile på denne måten vil føre til at du tror girkassen har mer olje enn det som er tilfellet. Du peiler på feil måte, og da får du feil utslag. d) Når du demonterer en automatkasse, SKAL converteren følge med girkassen ut. Likeledes SKAL converteren sitte på girkassen inn ved remontering. Det som skjer er at oljepumpen ødelegges, oljetrykket blir for lavt og lameller går til helvete. Er du heldig har du rett og slett bare for lite olje på kassen, er du uheldig er girkassen skrot... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 17, 2011 vi får se imorgen, skal prøve prøve å fylle på mere olje å se hva som skjer. er det nå vits i å ta ut kassa å gjøre som rino larsen foreslo? hvis det skulle vise seg at det ikke hjelper å fylle på mere olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 17, 2011 Dersom det ikke hjelper å ha på mer olje er girkassen ødelagt. Det som da har skjedd er at oljepumpen er ødelagt. Du har da dyttet hele stasen sammen uten å sette converteren inn. Istedet for å sette det på plass har du bare stappet det sammen, og det er derfor pumpen blir ødelagt. Dersom lamellene i tillegg har blitt brent er det totalhavari... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 18, 2011 var oppe i verkstedet og testa, og den kasse er nok død, den å =( jaja ikke noe å gjøre med det, men det er jo sånn man lærer, av sine egne feil. har ivertfall lært mye om automat kasser =) tusen takk for all hjelp dag bøsterud og alle andre som har svart =) har endret overskriften, å hvis noen har en bedre ide er det bare å sende PM så skal jeg forandre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...