#1 Skrevet Februar 18, 2011 rs4`n nykker og går som en kenguru på lavt turtall og lav fart i 1 og 2 gir,nykkinga begynner når eg har slept gassen ska gi gass igjen. Den står og buldrer og smeller litt i eksosen av og til på tomgang (med varm motor),akkurat som den feiltenner eller at det er for fet blanding:confused:.Går noen sekunder mellom hver gang det skjer.Vet ikkje kossen en rs4 ska gå på tomgang med kald motor,men når eg starter den med kald motor. Så går turtallet opp til 1200 omdr, der står den og jager opp og ner mellom 1200-1400 omdr ca i 10 sekunder.For så gå ner og stabilisere seg på normalt turtall 850 -900 omdr. Har prøvd og skifte plugger, luftfilter og lmm uten hell. Renset og gasspjeldet. Altså ingen forandring. Hadde diagnose på møller, der sa de at lmm burde skiftes pga den ga feil verdier under 3000 omdr.Men det kan vel være andre ting som gjør at du får feil vedier osv.. på lmm. Bilen går forøvrig normalt oppover registeret uten jukksing og feil slag,effekten og responsen er tilstede.Syns forbruket ligger ganske høyt og,ligger på mellom 1.5-1.7 l med småkjøring rundt i byen. Noen som har opplevd lignende eller har formeninger om detta? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 18, 2011 Kan ikke være en coil som ligge å tuller litt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 18, 2011 Kan jo være da,vil du kunne se det med vagcom? eventuelt hvilken sylinder som det er problem med?. Kan det forårsake den nykkinga som beskrevet,ville vel kanskje merket det under full belastning og da.Vis det var problem med en coil,men eg vet ikkje.ikkje så godt kjent med disse motorene enda. Kan ikke være en coil som ligge å tuller litt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 18, 2011 Er avlastnings ventilene eller vacumen til den trøbbel barn på disse bilene,ka symptomer får eg vis en av de er defekt feks? Får vel problem med og få opp trykket regner eg med, er det noen symptomer på tomgang og kjøring i lave hastigheter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 18, 2011 tipper du har en luft lekasje ett sted men hvor er ikke lett og si. resirk ventilene er en svakhet vist ikke dem er bytta og det samme er o-ringene i y-røret på innsuget. er også en svakhet med lekasje på stålrørene fra intercooleren til turbone 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 18, 2011 Har tenkt litt på ventilene ja,står fremdeles orginale ventiler.Ska oppgradere til alu ventiler snart uansett.Skjønner ikkje ka sånt skrap gjør i en såpass dyr bil,løye de ikkje har montert intercoolere med plastikk tanker på hehe: smil :.Trykktestet systemet for en stund siden opp til 0.7 bar,så smalt blind pluggen ut (.Så eg avsluttet berre pga dårlig plugg (har laget ny, men ikkje testet på ny igjen).men opp til 0.7 bar,så var det ingen lekkasjer rundt o ringene i y røyret.Mener du lekkasjer i selve røret eller der røret går i slangene?.Virker ikkje som om det er lekkasjer,for trykket kommer ganske greit 2500 omdr.Ka symptomer får du med dårlige resirk ventiler da?.Kan godt være en liten vacum lekkasje som gjør detta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 18, 2011 selve stålrøret som sprekker ved ett feste som er på det. bilen vil blandt annet dette lavt på tommgang ev stoppe ved girskift eller når du klemmer inn clutsjen. har du en liten luft lekasje vil bilen lade alikavel. jeg hadde lekasje på stålrøret på min og merket ikke noe der annet en at det kom en liten pipelyd når jeg lada maks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 19, 2011 ok, da er det ikkje det hvertfall.Turtallet detter ikkje lenger ned en til tomgangs turtall,men det detter kanskje litt seint ner føler eg.joda bilen lader nok selv om du har en lekkasje,men ikkje så kjapt som den burde gjør.Hadde bilen på service nå nettopp,der fant de feil på lambda sensor 1 rekke 1.Kan være denne som kødder litt kanskje.Er det ikkje 4 lambdaer på rs4?. altså 2stk på hver syl rekke, en før og en etter cat?.Ka ska rs4`n ligge på i forbruk med småkjøring rundt i byen ca, ligger mellom 1.5-1.6 l nå.Men som sikkert alle vet,så nytter det ikkje og tenke på forbruket med en sånn bil hehe:)De er tørste;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 21, 2011 ingen som har erfart lignende eller vet om ting som kan forårsake symptomene mine? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 21, 2011 Satte du inn helt ny LMM eller en som var en overhalt byttedel? Hvis møller sier det er feil verdier etter du har byttet kan det jo være grunn til å prøve en annen. Jeg bytta LMM en gang til en som var en overhalt byttedel, og den viste seg å ikke være ok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 21, 2011 Småkjøring, bykjøring med en del gasspådrag så greier min S4 og 1.5/1.6:) Så om du bruker bilen så vil jeg tro du må finne deg i det forbruket der:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 21, 2011 ok, da er det ikkje det hvertfall.Turtallet detter ikkje lenger ned en til tomgangs turtall,men det detter kanskje litt seint ner føler eg.joda bilen lader nok selv om du har en lekkasje,men ikkje så kjapt som den burde gjør.Hadde bilen på service nå nettopp,der fant de feil på lambda sensor 1 rekke 1.Kan være denne som kødder litt kanskje.Er det ikkje 4 lambdaer på rs4?. altså 2stk på hver syl rekke, en før og en etter cat?.Ka ska rs4`n ligge på i forbruk med småkjøring rundt i byen ca, ligger mellom 1.5-1.6 l nå.Men som sikkert alle vet,så nytter det ikkje og tenke på forbruket med en sånn bil hehe:)De er tørste;) Min ligger på 1.3-1.5 på småkjøring. Å få kjørt en trykktest og en ny diagnose er vel en smart start. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 21, 2011 De hadde diagnose på bilen,så kjøpte eg en ny lmm på mekonomen.Men de sjekket den ikkje etterpå. Men bilen oppførte seg akkurat likt med den nye lmm.Så eg tror eg har kjøpt den forgjeves. Tror nok det er problem med noe annet,bilen går helt fint bortsett fra den nykkinga og det som ellers er forklart. Satte du inn helt ny LMM eller en som var en overhalt byttedel? Hvis møller sier det er feil verdier etter du har byttet kan det jo være grunn til å prøve en annen. Jeg bytta LMM en gang til en som var en overhalt byttedel, og den viste seg å ikke være ok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 21, 2011 Koble av ledningen lmm, om den går bra da, er det den, var i så fall det jeg fant ut på min (mister eps og abs da) Ellers så er det noen lambda sonder som gir litt nykkette kjøring så om du har feil på den kan det være den også. Har selv byttet 3 stk på min pga dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 21, 2011 Ska prøva og koble vekk ledningen i morgen,de fant faktisk feilkode på lambda sensor 1 rekke 1 på service nettop.Så det kan kan godt være den ja:)Hadde du lignende symptomer på din med defekt lambda? Koble av ledningen lmm, om den går bra da, er det den, var i så fall det jeg fant ut på min (mister eps og abs da) Ellers så er det noen lambda sonder som gir litt nykkette kjøring så om du har feil på den kan det være den også. Har selv byttet 3 stk på min pga dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 21, 2011 Gikk normalt igjen etter jeg hadde byttet. Gikk som regel i nødmodus etter noen drag så den ladet ikke lenger, og gikk veldig fett og brukte rimelig mye fuel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 22, 2011 Blir feilkoder når eg tar av kontakten på lmm vel,men denne kan vel slettes med og ta av batteri polen 10 min eller noe?.Men da må vel gasspjeldet grunninstilles,er det noen framgangs måte for og gjøre dette sjøl uten vagcom? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 23, 2011 har folka gått på ferie her eller:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 23, 2011 ville byttet lambdan først og sett om dette var feilen så jeg kunne utelukket det værtfall. blir feilkode av og dra av ledningen på lmm ja men om denne kan slettes med og ta av batteripolen er jeg ikke sikker på. at gass spjellet må grund instilles igjen tviler jeg på. har hatt av batteripolen på min flere ganger i forbindelse med stereobygging og jeg har aldri gjort noe etterpå værtfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 23, 2011 ok, da er det ikkje det hvertfall.Turtallet detter ikkje lenger ned en til tomgangs turtall,men det detter kanskje litt seint ner føler eg.joda bilen lader nok selv om du har en lekkasje,men ikkje så kjapt som den burde gjør.Hadde bilen på service nå nettopp,der fant de feil på lambda sensor 1 rekke 1.Kan være denne som kødder litt kanskje.Er det ikkje 4 lambdaer på rs4?. altså 2stk på hver syl rekke, en før og en etter cat?.Ka ska rs4`n ligge på i forbruk med småkjøring rundt i byen ca, ligger mellom 1.5-1.6 l nå.Men som sikkert alle vet,så nytter det ikkje og tenke på forbruket med en sånn bil hehe:)De er tørste;) det er sikkert b1 s1 dem mener som er lambdan før katt på høyre side sett fra sjaførsetet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 23, 2011 Takker for svar:).ja det er sikkert den de mener ja,mye styr og skifte den eller?Leste såvidt et skrekk innlegg om at du måtte ner med kassen for og komma til der hehe: eek :Kor får eg kjøpt billige lambdaer? det er sikkert b1 s1 dem mener som er lambdan før katt på høyre side sett fra sjaførsetet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 23, 2011 Lar seg bytte lambda før cat utenå ta ned kassa, men det er j...... trangt, vært med å bytte downpiper på RS4 uten å ta ned kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 23, 2011 bank 1 er på passasjersiden ja:) og sonde 1 er den før kat. B1-S1. Greit å kjøre en grunninstilling på gasspjeldet også, og sjekke feilkoder etterpå, kan avsløre feil på gasspjeld som er vanskelige å få frem feil på ellers:) kanal 60 med tenning på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 23, 2011 godt og høre at eg slapp og ta ner kassen da hehe:). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 24, 2011 om du starter bilen og kjører grunninstilling kanal 99.. og lar den gå, pass på at visningsfelt 4 viser av/off.. så kobles lambdaregulering ut.. Så er det lett å se om det er lambda som er årsak til nykkingen:) Blir bilen merkbart bedre når denne grunninstillingen er aktiv så er det lambdaen som er årsaken. om den blir værre så er det feil på blandingsadapsjon, og lambda når aktiv klarer ikke å kompensere nok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...