Turboen hyler ved oppstart...

Anbefalte innlegg

Jeg skiftet for ca to uker siden eksosmanifold og downpipe på bilen (2000 A6 1,8TQ) til større greier fra 034-motorsport. I den forbindelse måtte oljetilførselen og kjølevannstilførselen til turboen av og på igjen.

 

Da motoren ble startet etter alt var montert, kom en høyfrekvent hyle/hvinelyd fra turboen. Denne forsvant etter ca 20 sekund.

 

Men nå er det slik at hver gang motoren startes, så hyler turboen i ca 20 sekund, og så gir det seg.

Er det sansynlig at turboen er ødelagt pga vi glemte å fylle den med ny olje før vi koblet på oljetilførselsrøret igjen?

 

Motoren drar godt og alt, det er kun den irriterende hvinelyden ved oppstart av kald motor som merkes. Bilen har gått 180 000 km, og den hadde aldri vært chippet eller lignende før jeg monterte de nye eksosdelene og dette problemet oppstod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke noe frieksos da? som går seg til når eksosen blir varm og utvider seg litt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er godt mulig at det er. Potensielle områder for det er jo både mellom manifold og topp, manifold og turbo og turbo og downpipe. Siden 034-manifolden har så mye større yttermål enn den originale var det vanskelig å komme skikkelig til for å stramme alle muttre på pinnboltene tilstrekkelig. Og jeg har vært med på tidligere at downpiper ikke har vært helt tett mot turbo.

 

Vil slik eventuell frieksos kunne gi en skingrende høyfrekvent hyling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjærringa mi hyler i 20 sekund om morran hu og, helt vanlig når det er dårlig med smøring ;)

 

Er nok turboen som holder på å legge på røret, lager som holder på å skjære seg kan skrike litt ved kalde temperaturer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er sikker på at det er fra turboen lyden kommer ? Ikke dynamoreim eller noe som lager lyden da ?

 

Dersom det er fra turboen så er det nok som Ole sier :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er fra turboområdet ja. Frykter at det er turboen som tar kvelden, men hadde håpet det kunne være andre forklaringer. Den har vært helt symptomfri tidligere. Men en start på tomgang uten nok olje i turboen er nok til å få lageret til å begynne å skjære seg altså? Dritkjipt isåfall.... Jeg fikk hjelp av en mekaniker da jeg skiftet eksosdelene. Jeg reagerte på hylelyden ved oppstart, men han hevdet det var helt normalt. Han har nok bidratt til å ødelegge en del turboer isåfall.

 

Toppen av kransekaka for min del er at noen iløpet av helgen har bulket bilen min foran framre høyre hjulbue. Og selvfølgelig kjørt avgårde uten å legge igjen lapp e.l...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min lager ett skrik og akkurat ved oppstart, men det er no over etter 2-3 sekunder. har vert sånn så lenge jeg har hatt den (turboen), ingen slakk på opp og ned, kun litt inn og ut, eller så var det motsatt he he, husker ikke men hvertfall sånn som det skal være på en turbo med glidelager :)

Trodde først at det var noe metall som gnisset akkurat i vibrasjonene på oppstart, men har funnet ut at det må komme fra turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt av innsugsslangen, og kjent på kompressorhjulet nå. Det er ingen aksial bevegelse (inn og ut), kun radial (opp/ned, side/side). Tror ikke det var mer enn det som er normalt, men litt vanskelig å si sikkert. Bilen bruker heller ikke noe olje. (Har vært borti gåen turbo på tidligere bil, da brukte motoren olje og man så det på eksosen).

 

Iløpet av de siste dagene har jeg lagt merke til at hylingen alltid gir seg samtidig som "choken" slutter. Når motoren startes kald har den høyere turtall (ca 1200rpm) en stund. Rett før turtallet synker til normal tomgang slutter hylingen. Er det ikke litt merkelig at dette alltid sammenfaller? Kan det være noe annet enn turboen som kan lage en høy skingrende hylelyd ved kald oppstart, og som befinner seg på høyre side i motorrommet?

 

Hylingen kommer aldri dersom det er litt varme i motoren når den startes. Den trenger ikke være så varm at vanntemp/oljetemp viser utslag. Har jeg f.eks vært ute og kjørt to timer tidligere, er det ikke noe hyling ved oppstart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det hyling/(skriking) eller bare høy turbo plystring ?

 

viss den bare plystrer høyt så er det bare turboen som er litt treg igang når den er kald. da vill det plystre høyt på grunn av eksos (luft) som presses gjennom eksos bladene før dei begynner og snurre ;-) og den lyden blir høyere viss du fjerner orginal eksos på grunn av resonans i tynn vegget rustfritt rør.

min har vært slik i 3 år etter bytte til annen down pipe men roer seg altid når choken ( kald starten ) slår seg av og motoren produserer mindre eksos ;-) tror ikkje du har noe og bekymre deg for ;-) med mindre den skriker som ett dårlig lager ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Vanskelig å definere siden jeg ikke vet hvordan et dårlig lager høres ut. Men lyden er såpass høylydt at det er pinlig å være blant folk frem til det slutter.

Jeg kan få tatt en videosnutt en av dagene, og legge ut på youtube, slik at man hører hva slags hyling det er snakk om. Din forklaring høres jo litt logisk ut, siden det kun skjer når motoren er så kald at kaldstarten kobler inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er sikkert ikke hva du opplever, men det kan være kjekt å nevne det. Jeg reagerte også på en høyfrekvent hvining en dag som det hadde vært veldig kaldt. Jeg fant ut at det var et lager i servopumpa som lagde dette, selv om jeg var fast bestemt på at det hørtes ut som det kom ifra turboen.

Tenkte bare jeg skulle nevne det.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke skrudde av hele oljetilførsel-røret, så vil det jo ligge en del olje i dette røret...Og når du da tar og monterer ny turbo, tar det ikke mange sek før oljen er der! Så at "montøren har bidratt til å ødelegge flere turboer" tror jeg blir feil og si: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde med en "isåfall" på slutten der. Poenget mitt var at om det ikke skulle mere til for at turboen ryker, er det litt rart at det er måten han pleier å gjøre det på. Satser på at scenarioet Raymond antyder, er det som er tilfelle her. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, tynnvegget rustfrie rør kan lage mye rare lyder ja;) Har en kamerat som monterte ett grenrør av tynnvegget RR og det begynte og skrangle ved ett visst turtall, grunnet vibrering:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir da aldrig flaut og ha turbo hehe ;-) men den skal ikje skrike den skal høres ut som om noen plystrer høyt eller noe i den dur viss du skjønner.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal få postet et lydklipp. Men nå om dagene er både samboer og datter på 1,5år slått ut av spysyken, så jeg har hendene fulle som hobbysykepleier.

 

Jeg var på en kjøretur tidligere idag. Når jeg startet opp bilen og lyden kom, testet jeg ut å ruse motoren opp endel i turtall og se hva som skjedde. Lyden var konstant på samme frekvens hele tiden. Dersom det hadde vært lageret som lager lyd burde vel lyden endret seg med turtallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja det burde det å det burde den lyden eg snakker om og ;) så da har du eliminert dei 2 er ikkje vakum pumpa di da som er dårlig ????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor befinner den seg? Og hvilken funksjon har den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nå vel ikke noe vakumpumpe på 1.8T vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke være ulyd i klimapumpa da?jeg hadde dette noen ganger på en bora jeg hadde. Men det var kun når det var kaldt ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei viss det er bensin så har du ikkje vakum pumpa men det kan være klima kompressoren din men den drives jo av reim som følger motorens turtall så har vanskelig for og tro det og men kan jo være ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, inspirert av denne tråden har jeg faktisk laget en liten videosnutt av hvordan min høres ut de første sekundene etter oppstart, så har dere noe å sammenligne med og kansje får jeg vite noe nytt selv om hva det kan være.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres jo ut som servo skriking detta da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres mer ut som lagringa på starteren som hyler når den trekker seg tilbake og spinner ned igjen syns nå jeg. Garantert ikke turboen i allefall! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm, det kommer hvertfall fra turbosiden og kun ved start, kan muligens være starteren som du sier men den røk en gang i tiden så den er bare ett par år gammel, veldig rart hvis det er defekt lager, da må det isåfall bare være noe som må smøres.

Men ett godt tips, den har jeg ikke tenkt på, kom gjerne med flere, så venter vi spent på lydklipp fra deg Pål Espen som smmenligning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.