Audi 200 electric climate control og radiatorvifte.

Anbefalte innlegg

Når man setter på tenninga på disse med AC, og klimaen står på, så går radiatorvifta på steg 1.

Dette er normalt, men kjører stage 1 hele tiden? Eller er det noe lav/høytrykks -bryter som kutter vifta igjen etter kort tid? Vet den skrur den av igjen når man slår av klimakontrollen, eller setter den til ECON.

 

Hva da når stage 2/stage 3 viftehastighet slår inn fra sensoren i radiator samtidig som stage 1 står og går når AC er på?

 

Har fiklet MYE med dette el-nettet til vifta nå og kan det riimelig godt kan man si, men er usikker på hvordan AC-biten fungerer.

AC i bilen min virker ikke som det skal pga ingen gass på anlegget og en kompressor som ikke er koplet til, så jeg skulle ikke trenge stage 1 vifta til å gå hele tiden, men skulle ikke bilen finne ut dette selv og la vær å kjøre den, selv om den står i BI-LEVEL, AUTO eller DEFROST? Kun i ECON som den skrur vifta av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig, hos meg går også viften på "Stage 1" hele tiden og jeg har også tomt klimaanlegg, nå som det er så kaldt tvinger jeg den i ECON for at ikke radiatoren skal gå når jeg venter på å få rask temp på bilen også bruker jeg AUTO når jeg kjører til vanlig.

Når bilen min er varm og termobryteren på radiatoren slår ut kjører den bare over på Stage 2 med en gang, til bilen er tilstrekkelig kjølt ned igjen, da går stage 2 av og stage 1 fortsetter..

 

Finnes det en Stage 3?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Årsaken til at viften ikke skrur seg av når anlegget av en eller annen grunn ikke går,

er fordi det ikke er noen sensor på kompressoren som forteller styreenheten at kompressoren ikke går.

Trykker man på ECON slår anlegget av kompressoren, og kjøleviften skrur seg av. I alle andre posisjoner vil kjøleviften prøve å skru seg på i samband med at kompressoren vil prøve å skru seg på eller faktisk gå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så det er helt normalt at den alltid vil gå i stage 1 når klimaen er i alle andre posisjoner enn ECON.

Synd at det ikke er en bryter som forteller anlegget at det er tomt for gass/kompressor ikke går, og at den da ikke trenger å kjøre vifta på stage 1.

 

Jeg vet dog hvordan jeg kan deaktivere vifta på stage 1, ved å kople fra en ledning fra ECC-kontrollpanelet til rele nr 3 i rele/sikringsboksen - til jeg får reparert, konvertert og fyllt noe gass på klimaen.. ..engang :P

Ved å bare huke av denne ledningen vil alt annet fungere, dvs after-run kjøling med vannpumpe etc.

 

Det er litt plagsomt at vifta går på når bilen står på med bare tenning på, tomgang eller whatever.

Det er jo ikke noe farlig sånnsett, all strøm går jo gjennom en resistorpakke allikevel, så da vil jo bare stage 2 slippe igjennom mer strøm i tillegg til at stage 1 kjører.

At ikke de bare kunne bruke radiatorvifter med fler viklinger?! Tyskere ass! :P

 

Ja, Chris William, stage 3 eller "Jet roar" finnes. Stage 1 er after-run cooling, stage 2 er normal kjøling og stage 3 kommer på om du skulle ta deg en tur igjennom Sahara på dagtid. Du har jo fjernet ekstra raddisen også :P Denne er styrt av sensoren i radiator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå må jeg rette på det utsagnet mitt, for da jeg ankom verkstedet og tok en titt oppi mottorrommet gikk ikke Stage 1.. 1 min senere var motoren så varm at stage 2 gikk på, gikk en 20 sek, så gikk Stage 2 av og da stoppet viften helt. Kjørte på AUTO. Jeg gikk inn og trykket over til ECON og tilbake til AUTO og da startet Stage 1 med en gang.

Så... Stage 1 går tydeligvis ikke alltid likavel....

Men... Den vil gå litt hver gang du setter på tenningen :P

 

Jet roar?! : haha :

Den funksjonen må jeg prøve og få frem en gang .p

Jada, vi får se til sommeren, men jeg tviler på at bilen vil gå noe særlig varm(ere). Alt er bedre enn en radiator med knekt innløp :P

Også må du huske på at jeg har tross alt byttet vekk den gamle radiatoren med karbonittanker på sidene med en helt ny helstøpt alu-radiator. Den absorberer en god del varme så jeg tror jeg har kompensert litt ihvertfall.

 

OT: Hvordan så det ut etter meg? Ryddet litt etter meg med det jeg vet jeg hadde brukt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, jeg får teste det litt ut når jeg ska kople det ferdig. Er snart ferdig med å gå over det meste av el-nett på bilen mens motoren er ute. Re-kontaktering av alle ledninger bl.a.

 

Så ikke så fryktelig ryddig ut! Men nå stod det noen andre der og skifta eksosanlegg på en Mini, så.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merk at dette gjelder dersom klimaanlegget IKKE står i Econ:

Siden klimaanlegget på typ44 ikke har omdreiningsføler på kompressoren, vil kompressoren stå og kutte inn og ut dersom det ikke er gass på anlegget. Da vil også viften stå og kutte inn og ut i trinn én.

Dersom temperatursensoren føler at det er for kaldt til at kompressoren skal starte,

vil kompressoren ikke kutte inn og ut, og viften vil ikke kutte inn og ut på trinn én.

Trinn én brukes kun sammen med aircondition, og det er kun biler med klimaanlegg som har tretrinns vifte.

 

Viften kutter inn på 95 grader (trinn to) og 102 grader (trinn tre) om alt er i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radiatorviftestyringa har jo aldri funket mens jeg har hatt bilen min, så derfor jeg lurer egentlig.

Holder på å feilsøke og ordne opp i dette nå, siden jeg skal ha klimaen min igang igjen, og det er mest praktisk med at systemet i bilen fungerer som det ble laget på fabrikken. Siden det som er nevnt ovenfor stemmer, så er jeg ganske sikker på at jeg er i mål :D Dog, systemet er bare testet uten engang å ha motoren i bilen, men det er da ikke påkrevd :P

 

Klimakompressoren min har jo heller aldri vært koplet på, verken elektrisk eller med reim. Mye mulig den bør byttes da?!

 

Biler med ekstra laste/trekk -kapasitet har også 3-trinns vifte vel?

 

Et nytt spørsmål, hva kreves egentlig i detalj for å kunne bruke ny gass på anlegget det tidligere har vært freon på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radiatorviftestyringa har jo aldri funket mens jeg har hatt bilen min, så derfor jeg lurer egentlig.

Holder på å feilsøke og ordne opp i dette nå, siden jeg skal ha klimaen min igang igjen, og det er mest praktisk med at systemet i bilen fungerer som det ble laget på fabrikken. Siden det som er nevnt ovenfor stemmer, så er jeg ganske sikker på at jeg er i mål :D Dog, systemet er bare testet uten engang å ha motoren i bilen, men det er da ikke påkrevd :P

 

Klimakompressoren min har jo heller aldri vært koplet på, verken elektrisk eller med reim. Mye mulig den bør byttes da?!

 

Biler med ekstra laste/trekk -kapasitet har også 3-trinns vifte vel?

 

Et nytt spørsmål, hva kreves egentlig i detalj for å kunne bruke ny gass på anlegget det tidligere har vært freon på?

 

Du må skifte olje, da R134a ikke har på langtnær like god fraktevne som R12.

Et alternativ er en blend, R413a (Isceon 49), som består av 88% R134a og et par andre gasser.

Denne er et direct drop-in til R12.

Dersom kompressoren din ikke har vært brukt på årevis er det ikke uvanlig at den lekker rundt akslingen til kompressoren, da den må holdes fuktig av olje for å tette. O-ringene rundt manifolden er også et opphav til lekkasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg har et slikt et o-ring sett fra Autohaus jeg tenkte å å gå over alt å bytte.

Olje skifter jo dem som fyller gass ettersom jeg har skjønt.

 

Kompressoren, har den noe overhalingskit, tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med kompressoren er akseltetningen.

Tar du på den med fingerne er den ødelagt. Den tåler ikke å bli utsatt for fett.

Jeg hadde påspandert meg en overhalt. Det koster ikke nevneverdig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei.

Å montere en tettning uten å få fett på den er ikke umulig vettu, Dag. Er fremdeles en del handy folk i denne verden, heldigvis.

Men om en overhalt ikke koster nevneverdig stort, så gidder jeg selvsagt ikke knote med dette selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei.

Å montere en tettning uten å få fett på den er ikke umulig vettu, Dag. Er fremdeles en del handy folk i denne verden, heldigvis.

Men om en overhalt ikke koster nevneverdig stort, så gidder jeg selvsagt ikke knote med dette selv :)

 

Du må bruke engangshansker uten pudder som du ikke har tatt på på utsiden :)

En overhalt kompressor koster ca 350 euro. Det er det verdt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.