Hvilken 1,9tdi motor er best?

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg har fått i oppdrag fra far og mor å finne dem en ny bil, de trenger ikke bilen før etter sommeren, så jeg har god tid til å finne dem bilen med det riktige ekstrautstyret.

Det blir sannsynligvis en A6 fra 2000-2004, og dette involverer jo flere forskjellige 1,9tdi motorer. For deres del er det viktigst at motoren skal være holdbar og trygg, effekten kommer mer i andre rekke...

 

Etter det jeg vet, så har vi da følgende motorer:

110hk

115hk PD

130hk PD

Flere?

 

Jeg har ikke direkte erfaring med noen av dem, så derfor spør jeg dere:

Hvilken av motorene over er den beste, altså, hvilke er det minst feil med, må dyre deler byttes oftere på noen av dem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvet ikke angående motor, men lønner seg vel kanskje å kjøpe en 2002 eller senere med facelift og de forbedringene som følger med der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen av dem er vell kjent for overdimensjonerte clutcher og turboer, så vil tro de ligger ganske likt der. Ellers er mye det samme. Ville gått for 130hk AVF motoren i den bilen. De andre vil jeg tro blir litt for små. Har hatt 130hk i 2 av mine biler og det er en deilig motor! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville gått for AVF 130hk jeg også. Det med clutcher og turboer er dårlige på di kjenner jeg meg ikke igjen i. Vet om mange som har gått typ 250.000km på både org clutch og turbo. Gjelder også min egen bil. Som også er chippet. Problemet er vel "dårlige" sjåfører som fører til clutch/svinghjul havari samt turbo havarier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville gått for AVF 130hk jeg også. Det med clutcher og turboer er dårlige på di kjenner jeg meg ikke igjen i. Vet om mange som har gått typ 250.000km på både org clutch og turbo. Gjelder også min egen bil. Som også er chippet. Problemet er vel "dårlige" sjåfører som fører til clutch/svinghjul havari samt turbo havarier.

 

Heller aldri hatt noen problemer med hverken clutch eller turbo, men følte det var greit å nevne. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det skulle blitt AVF med 130hk (kom med facelift?) har nok den gått vesentlig lengre enn en 110hk fra en 00 modell, dersom dette blir tatt i betraktning, er AVF fortsatt et bedre valg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt ann på hvordan bilen den kommer fra er kjørt det. Som jeg nevnte tidligere er ikke det som mye forskjeller ute her å går, men må tenkte på at en 115hk kanskje jobber en del hardere for å få fram bilen, mens en 130hk kan jobbe med litt letter belastning. Ut fra det så vil jeg tro at 130hk kanskje er det beste alternative selv om den kanskje er gått litt lenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,9 generelt har vel vært en veldig god motor. Hadde en 1,9 130hk i en 2005 3BG Passat en gang og det var en fin motor, og har en 1,9 100hk motor nå i en 4er Golf. Virker som allsidige motorer med god kvalitet. Er 2.0 som sliter litt mer oljeforbruk, slitne turboen og svinghjul. En original 1,9 ser jeg på som veldig holdbar.

 

Om man går for 100, 115 eller 130hk så er vel hipp som happ ( :D ) da de sterkere motorene har sterkere deler.

 

100hk i Golfen viker faktisk rapp, men dør tidlig ut på turtall. Så noe ræser er det ikke ;)

 

Finn en før 2004 så kan du stenge av EGR.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 2 stk 1,9 tdi 110hk og har hatt 1 stk 130hk. Synes alle motorene er sure og har ingen dårlig erfaring med noen av de.

 

Bil nr 1: A6 1,9 tdi 110hk manuell, 225000km orginal clutch og turbo. Går fortsatt meget bra og pent.

Bil nr 2: A6 1,9 tdi 110hk tiptronic, 223000km orginal turbo, men utslitt kasse. Motor er helt super.

Bil nr 3: Passat 3BG 1,9 tdi 130hk tiptronic, 195000km orginal kasse og turbo. Ingen problemer og går som en kule fortsatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,9 TDI 115 hk PD skal man holde seg unna.

Denne motoren sliter med underdimensjonert toppakning, og det er nok flere som har erfart at toppakningen ryker før 100 000 km...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så da er 110 og 130 motorene relativt like holdbarhetsmessig får jeg inntrykk av.

 

Hva når en motor nærmer seg 2-300000? På motorer med vanlige dyser, kan det jo lønne seg med et dysespiss bytte, det er jo noe som praktisk talt er uaktuelt på en PD motor, eller går det å bytte bare spisser der også?

Hva med kaldstart av disse motorene, noen som er bedre enn andre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bruker motorvarmer hver dag, men i dag hadde sikringen gått. Bilen spratt i gang på 1.forsøk i 18 minusgrader!

 

Passaten vi hadde var treg uten motorvarmer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,9TDi orginalt 150hk.. får dei i golfIV vertfall.. kjempemotor:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,9TDi orginalt 150hk.. får dei i golfIV vertfall.. kjempemotor:D

 

Den får man bare i Golf. Kom ikke i Passat. Skulle man ha mer enn 1,9 TDI PD AVF 131 hk/310 nm i Passat, måtte man opp på 2,5 TDI V6 150 hk / 310 nm, og man vet vel godt hva slags katastrofe dét er : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.