Min 1.6 75hk ALM liker seg ikke i kulden. Hva kan være galt??

Anbefalte innlegg

Til alle dere mekanikere der ute:

Min Seat med en undervurdert 1.6 75hk ALM motor liker seg ikke så godt når det er kaldt.

Når jeg starter den om morgenen og den har stått i garasjen hele natta så er det ingen problem, da går den som ei kule, men når den står ute på jobb så blir den litt i trassalderen når jeg skal hjem. Den starter og legger seg på 1000-1200rpm men når jeg begynner å kjøre og stopper i første kryss så faller turtallet til ca 500 og man må jokke-gasse for at den ikke skal daue. Når den blir varm er den helt fin.

 

Andre ganger legger den seg på 1200-1500rpm når jeg begynner å kjøre og jager opp og ned mellom 1500 og 2500rpm når jeg trør inn kløtsjen. Når jeg kjører så holder den turtallet men det kjennes ut som man har satt på crusecontroll for den klarer fint 50kmt i 3.gir på egenhånd. Dette forsvinner hvis jeg stopper og starter bilen.

 

Noen gode forslag?

 

Klutsjen og også meget hard. Jeg har byttet klusjt/lamell/trykkplate men den ble ikke noe bedre. Klutsjwiren er også byttet, men den ligger kansje i klem? Når jeg hadde nede girkassen var det ikke noe problem å trekke i den "spaken" på girkassen som klutsjwiren trekker i.

 

JM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skudd i blinde...Luftmendgemåler, evt at den suger falsk luft en eller annen plass, feks vakumslanger ?

Evt så kan spjell i forgasseren være fullt i sot....Da sviver den også merkelig på tomgang.

Ville sjekket dette, evt gjort spjell gyllende reint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen min LMM?? Jeg vet ikke :P

Har den forgasser?? Det vet jeg heller ikke :P

 

Finnes denne motoren på Golf 3?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bilen min LMM?? Jeg vet ikke :P

Har den forgasser?? Det vet jeg heller ikke :P

 

Finnes denne motoren på Golf 3?

 

Har du i det hele tatt sett under panseret? Det er der motoren er, og sannsynligvis der feilen ligger ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mistenker at du har en motor som ikke er så ulik den man finner i Polo 6N og Golf 3 under motorkode AEA eller AEE.

 

Disse har det som kalles monojetronic, en form for elektronisk styrt forgasser. Et enkelt kjennetegn her er om motoren har et sentrert innsug/filtersystem som fordeler luft og drivstoff til samtlige sylindre. Min Polo har iallefall en stort ovalt plastdeksel på toppen.

 

Generelt har man jo sett falskluft som problem på eldre forgassermotorer fra VW/Audi, så meget mulig dette er hva som er gjeldende i ditt tilfelle også. Kan her være smart å skaffe seg startgass og spraye litt rundt rør/slangeganger for å se om det går inn i motor andre steder enn ved filter/innsug. Utover dette har jeg desverre ingen håndfaste tips enn å ta en visuell sjekk av rotor og fordelerlokk for irr eller krakelering, samt (gitt det er samme som VW monojetronic) se at ikke coilen er defekt. Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde for en stund siden en 96 Seat Ibiza 1.4L med 60 hester. Samme motor som står i Polo/Caddy fra samme årsmodell regner jeg med. Denne jagget også på turtallet når den sto på tomgang. Da fikk jeg ett tips fra Møller Bil som selger disse bilene, at det mest sansynlig var sot i dette spjellet jeg nevnte som var årsaken.

Jeg demonterte dermed luftfilterboksen (plastdekselet/boksen) som Ola her nevnte for å komme til spjellet under.

Vasket så spjellet som viste seg å være tykt i sot helt gyllende rent med Wurth Industrirens, fikk blåst reint luftfilter å luftfilterboks i samme slengen det var oppe.....Monterte så bilen sammen igjen, å bilen sveiv mye bedre.

 

Her et bilde av bilen min for å vise luftfilterboksen spjellet ligger under.

Jeg vet ikke om 1.4 og 1.6 liters moterene er bygd opp likt/ like å se til : klø :

Foto0044copy.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jeg sjekke opp i morgen etter jobb :)

 

Stjerne i boka til deg Fredrik hvis det er dette som skal til!

 

 

Jeg har ikke Wurth industrirens, men jeg regner med biltema felgrens gjør samme nytta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er akkurat dette som er problemet i ditt tilfelle skal ikke jeg si sikkert, men å få rensket opp i det spjellet kan neppe gjøre sitvasjonen verre vertfall. Bare husk å ta rensemiddelet du evt bruker på en fille å tørk med,

så det ikke renner inn i forgasseren liksom ;)

 

Om Biltema Felgrens gjør samme nytta vet jeg ikke, så det vil jeg ikke stå ansvarlig for.

Hvis ikke så har gjerne Stian Egelandsdal (Wurthmannen i Stavanger Lokallag) en boks me industrirens til deg...HEHE :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok en titt under huven i dag tidlig, og jeg har en sånn boks som du viste på bildet. Jeg skal åpne den i dag å se hva som er på innsiden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke brukt felgrens der siden den kan renne ned i forgasseren. Tror det er syre i den, så hadde holdt meg til industrirens/bremserens eller forgasser rens. Begge deler får du hos den lokale dele pusheren din event Tools/Wurth

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kudos Fredrik! Nå purrer bilen som ei malt katt :P

 

Hvis du nå vet hva som er galt med klutsjen min så blir det McFlurry på deg på neste LTH :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra da John Morten....Godt at det ordnet seg : rock :: vinke :

Var det mye sot å drit nedi spjellet eller ? : rolleyes

 

Klutsjen har jeg ikke noen gode tips på, dessverre ?

Klutsjen på min bil (Seat) var faktisk også noe stør å merkelig. Men jeg gjorde ikke så mye med den,

utenom at jeg smørte den med hjullagerfett, for å prøve å få den litt til å gli litt lettere, men merket egentigt ikke store forsjellen før/etter smørning :o....Men som sagt så sa du at du hadde skiftet klutsj og klutsjwire.

Mulig wiren ligger i klem eller har en bøy ett eller annet sted da, slik som du nevnte : rolleyes.....Lykke til i videre feilsøking : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.