Skifte av resirkuleringsventil A3 2,0 tq 2005-mod

Anbefalte innlegg

Har noen newbie spørsmål : vinke :

 

Har lest denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=195004&highlight=belg

, men lurer på hvor turboen sitter på A3 Sportback - sett fra bakken og opp? Har ikke hatt den på bukk ennå.

 

Og hva slags verktøy trengs for skifte av denne ventilen?

 

Tenkte også jeg skulle etterstramme de slangeklemmene jeg kan, men skal man etterstramme når motor er kald, eller driftsvarm? Sikkert litt dumt spørsmål : haha :, men hvis godset utvider seg når varmt, vil ikke slangeklemmene da bli slakke når motor blir kald igjen? : klø :

 

Takknemlig for svar ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nødvendig å etterstramme noen slangeklemmer.

Turboen sitter bakpå motoren, mot torpedoveggen. Trangt å godt oppi der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på alle trådene på forumet om ustabilt turbotrykk kan det ikke skade å forsikre seg om at alt er tight og fint ;)

Tar fortsatt i mot tips om anbefalt verktøy for skifte av resirkuleringsventilen på 2.0tfsi :)

 

Vet noen om bukk/grav man kan leie i Oslo??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg 2,0tfsi, men vil tro resirkuleringsventil er resirkuleringsventil og at innfestingen er lik som 1,8T. Det du trenger er isåfall noen skrujern. Evt liten skralle da man kan bruke det istedenfor skrujern også. Og så trenger du avbiter til å klippe over gammel slangeklemme med. Originalt er det benyttet slangeklemmer som man ikke kan gjenbruke. Disse må klippes over og fjernes. Så du trenger 2 nye slangeklemmer for å montere den nye resirken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke samme som på 1.8T. Resirken på 2.0l tfsi sitter skrudd rett i turboen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja. I dag gjorde jeg et hederlig, men ufullendt forsøk på skifte av resirk.ventilen. I utgpkt er det bare å fjerne tre muttere og koble fra en kontakt. Virker jo enkelt :D

 

Ventilen sitter altså rett på turbo, som er lekkert dandert mot torpedoveggen ved høyre framhjul, akkurat så langt ned at du ikke kommer til ovenifra, og såpass langt opp at du fra undersiden må forbi bærearmer, varmeskjold etc. Det er relativt trangt kan du si.

 

Jeg har ganske små never, men hadde kanskje ikke det rette verktøyet ;) Kom i hvert fall ikke til den ene mutteren/skruen på ventilen som sitter mot torpedoveggen. Så heller ikke så mye uten arbeidslys, så det ble mye føling, feiling og.. Forbasket irriterende!

 

Noen som har tips til verktøy/arbeidsmetodikk som kan lette jobben? :)

Eller noen som har lyst til å ta oppdraget - mot betaling selvsagt ;)

Hva tar Møller-systemet for å skifte denne?

 

Hilsen oppgitt akademiker :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Noen som har tips til verktøy/arbeidsmetodikk som kan lette jobben? :)

 

Hilsen oppgitt akademiker :D

 

 

 

STOR slegge å MEISEL :dødhest:

 

Er det ikke mulig å demontere noe enkelt for å få det litt mindre trangt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er gammel resirkventil med hull i belg kasert, og ny resirkventil uten belg montert. I tillegg er motor og slanger trykktestet, og motor+ecu diagnostisert. Alt i skjønneste orden, trolig minus en tempgiver :)

 

Litt høyt mottrykk i eksosen, så jeg kommer til å montere katback anlegg så raskt som mulig. Ellers trykker turboen 1 - 1,1 bar, som visstnok er typisk steg 2.

 

Ja, har også fått montert Haldex Performance + skiftet olje (gen2 har ikke filter). Stor forskjell i svingvillighet på snø og is ;) Fikk opplyst at inntil 85% av kraften sendes til bakhjulene med denne oppgraderingen. Veldig mye mer forutsigbar og morsom å kjøre med nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.