#1 Skrevet Februar 20, 2011 Hei! Trenger noen gode tips i forbindelse med å skifte motor i min 93 s4. Girkassa har vandret til de evige jaktmarker, og motor er i ferd med å gjøre det samme. Motor bruker usaklige mengder olje, og fusker noe forferdelig. Trenger bilen igang igjen for en nogenlunde rimelig penge, og helst så fort som overhodet mulig. Spørsmål er da som følger; Burde jeg bare tusle til sverige å handle en brukt motor og gir på huggeri der, lik det jeg har? Lar det seg gjøre å montere en 2,2t 20v i bilen uten ombygginger? Eller er det store forskjeller? Kan jeg vurdere en S6 motor? Hva vil være den rimeligste og enkleste løsningen? Håper noen har vert borti dette og har noen gode tips. Prøvde å søke litt rundt på forumet men fant ikke noe om dette i farten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 20, 2011 det jeg veit er at s4 / s6 2.2t aan motorene er 99,9% prosent identiske, eneste som jeg trur var forskjellige var en skrue elr noe i forbindelse med vannpumpen, husker ikke helt men leste det her på forumet en plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 20, 2011 takker. men spørsmålet er jo om det er mye jobb å gå fra 4,2 v8 til 2,2t. Det sitter 4,2 v8 i bilen pr. idag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 20, 2011 du bør vel helst ha en donorbil, må vel flytte over en del ledningsnett og motorstyring. Du bør nok gå for en nyere v8 fra en S6, de har ikke det samme problemet med oljeforbruk som S4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 20, 2011 å montere nyere s6 v8 er en grei sak å gjøre eller? er det stort sett like? er det samme motorkode? abh? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 20, 2011 tror de skal være identisk, samme motor kode og, bare en annen legering i sylinderforingen som holder. Men det er folk her inne som vet sikkert, de må bare komme på banen først, det beste er jo egentlig hvis det er en annen motorkode, for da er du sikker på å få rett og ikke bli lurt av en eller annen tulling i det store utland. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 20, 2011 S6 4.2-motoren er identisk, har vel såvidt meg bekjent annen eksoskam for å dra ut 10 hk mer. Ellers identisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 20, 2011 (endret) takker så meget for tips dag! fant en AEC 4,2 V8 på bildelsbasen.se til en ålreit penge. vil det funke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 20, 2011 litt ekstra hjelp: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=201736&highlight=s4+s6+v8 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=159937&highlight=s4+s6+v8 http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=159355&highlight=s4+s6+v8 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...