Vibrasjon/Nykking Passat 3BG TDI 4Motion (AVF)

Anbefalte innlegg

Fått en merkelig vibrasjon/nykking i motor eller drivverk på Passaten min. Oppsto ganske plutselig etter å ha kjørt en tur på 8 mil (helt vanlig kjøring). Siste km av turen begynte problemene. Bilen har nå stått siden turen igår og etter å ha kjørt en tur idag vedvarer vibrasjonene/nykkingen.

 

Merker det spesiellt når jeg ligger jevnt på f.eks 4 gir i 60 km/t på rette strekker. Motoren nykker (føles som om den har lyst til å kutte) og jeg kjenner det vibrerer litt i gasspedalen. Gir jeg gass kommer den ganske villig uten at vibrasjonene blir merkbart verre, men de er der fremdeles. Gir jeg jernet merker jeg at den lugger endel ved akselerasjon men ikke noe voldsomme greier.

 

Ting som er sjekket:

 

* Dieselfilter (nytt)

* Dekk er kontrollert

* Kjørt diagnose uten en eneste feilkode

* Ingen ulyder ved tomgang, hard gange etc. Alt tilsynelatende normalt her.

 

Noen som har en formening om ting jeg kan sjekke? Klarer ikke helt å finne ut om det skyldes noe i selve motoren eller om det er noe i drivverket som er synderern.... : klø :

 

Håper bare det ikke er svinghjulet som sier takk for seg.... : bh :

 

Bilen har rullet 145.000 km

 

tips anyone?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svinghjul, drivknute?

 

Svinghjul kan det selvsagt være, men drivknute? Gir det nykke/vibrasjons symptomer? Er ingen ulyder i forstilling ved fullt rattoverslag høyre/venstre heller ikke i fart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke, har bare hørt at det kan føre til mye rart med gåen drivknute. Holder en knapp på svinghjul jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan også være et dårlig motorfeste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funny thing..... kjørte nye 8 mil idag, ingen vibrasjon, ingen nykk bilen oppfører seg 100% normalt : klø :

 

Har forsøkt å gi jernet fra en 1800 omdr. i oppoverbakker på 4 - 5 og 6 gir den bare akser som den skal gjøre uten at det rister/vibrer i det hele tatt. Tror svinghjul er friskmeldt så langt ihvertfall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det ha vært en dyse som har fusket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det ha vært en dyse som har fusket?

 

Ville det gitt feilkode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget gammel tråd som faktisk kan oppdateres med status Løst. Har samme bil enda, nå gått 170.000 km. Ikke byttet hverken motorfester, dyser eller svinghjul, men når den helv... EGR ventilen ble utkobla fikk jeg helt ny bil uten et eneste nykk. Akselererer også rask og fint uten "hakk".

 

Må desverre kjøre med gul motorlampe men det er verd det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke og kjøre med gul lampe om du får en til å fjerne EGR i softwaren i ECU.

Bra den ble i orden da, for EGR er bare tull ! Er vel en oppfinnelse som aldri skulle vært oppfunnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke og kjøre med gul lampe om du får en til å fjerne EGR i softwaren i ECU.

Bra den ble i orden da, for EGR er bare tull ! Er vel en oppfinnelse som aldri skulle vært oppfunnet.

 

Jeg er klar over det. Men purka er chippa fra før så orker ikke gjøre samme prosedyre/betale dobbelt opp for det. Tror heller ikke det er noen her i nordland som kan fjerne den i ecu...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.