#1 Skrevet Desember 20, 2010 Har ett stort ønske om å kjøpe meg en allroad, men har lite peiling på disse bilene, har hørt mye dårlig om disse... noen som har noe innspill og erfaringer? Hovedsaklig lurer jeg på hvor mye dem bruker på mila, 2.7Biturbo og dieselen? Kim. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 20, 2010 Stemor mi kjøpte seg en sånn en for rundt ett år siden. Og siden det har det vert mye tull ! Bilen hadde bare gått rundt 40 000 km og var en 2000 modell, men likevel ble den sendt til verksted med bytte av turbo +++ siden motoren starta å tulle(2,5TDI). Og luftbelgene på disse bilene er vel det største problemet ! Etter bilen hadde gått rundt 60 000 km begynte bilen å henge ned framme på sidene, ja over alt....da var det på verkstedet igjen og skifte dem, rundt 7000 kr pr bakdemper og rund 4000 kr pr framdemper Men ellers er bilen god Ikke så mye godt jeg har å si om bilen vertfall, bortsett fra at luftbelgene er gull verdt om man skal på skogsveier osv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 20, 2010 (endret) Min 2.5 tdi brukte rundt 0.8 landevei(2001mod).Noe mer på by/blanda.Da ligger 2.7 høyere ! Men anbefaler kjøpe nyere enn 2003 mod,den har nyere type kammer.Luftbelger og kompressor er jo en kjent svakhet.Sjekk også Tip kassa(servicer olje osv.)Er også lurt sjekke om registereim er byttet. ellers er dette nydelige biler.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 20, 2010 Vurderer også en slik, men da kun 2.7t eller 4.2 om mulig.. Motorer skal ikke selvantenne.. Tror ikke forbruk skal være problemet, og manuell kasse er svært ønskelig! Det er vel mer 'når' enn 'om' disse belgene ryker, men får man nye forsterkede fra USA, (ser de finnes med 'evighetsgaranti' til nissepris) er vel det også et ikke-problem. Er Allroaden egentlig bare en A6 som er hevet og satt på litt stasj, eller er det helt egne karosseriplater etc? Er delene i understell likt bortsett fra luftputene? Hva med andre 'kjente' feil? Ser for meg en 2002-2004 med manuell og 2.7t, hva bør en slik ligge på? (Og farge er uhyre viktig, orker ikke en sånn 'grønn teedjakke-bil!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 20, 2010 Vurderer også en slik, men da kun 2.7t eller 4.2 om mulig.. Motorer skal ikke selvantenne.. Tror ikke forbruk skal være problemet, og manuell kasse er svært ønskelig! Det er vel mer 'når' enn 'om' disse belgene ryker, men får man nye forsterkede fra USA, (ser de finnes med 'evighetsgaranti' til nissepris) er vel det også et ikke-problem. Er Allroaden egentlig bare en A6 som er hevet og satt på litt stasj, eller er det helt egne karosseriplater etc? Er delene i understell likt bortsett fra luftputene? Hva med andre 'kjente' feil? Ser for meg en 2002-2004 med manuell og 2.7t, hva bør en slik ligge på? (Og farge er uhyre viktig, orker ikke en sånn 'grønn teedjakke-bil!) ligger en fin 2.7 manuel med recaro på finn til 250 000, ser fin ut den Jeg gikk fra 99 mod a6 1,8tq til 03 allroad 2.5 tdi tipt. Og selv om mye av bilen er samme deler er det ivertfall en helt annen kjøre opplevelse. Om man kan skru litt selv og besttiller forsterka fjører fra usa er vel heller ikke det med fjøringa så mye å frykte Fjører å dempere må jo byttes på andre biler også, clue er bare at de er litt dyrere på allroad. Jeg opplevde ivertfall på de 2 seneste bruksbilene mine som hadde gått 200 000km var 2 av fjørene knekt på begge 2. Er ikke nødv så billig å kjøpe nye orginale spiralfjører heller... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 21, 2010 hvis ikke jeg tar helt feil, så er men vel litt mer safe dersom man kjøper 2003 eller nyere? hvordan er det med luftbelger og tiptrionic etter 2003? er dette også forbedret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 21, 2010 hvis ikke jeg tar helt feil, så er men vel litt mer safe dersom man kjøper 2003 eller nyere?hvordan er det med luftbelger og tiptrionic etter 2003? er dette også forbedret? Kom forbedret motor juni/juli 2003 på diesel siden, med annerledes topp: Rullevipper,rulleløftere, pumpedyser? og helt andre topper med forbedret oljesmøring. Motorene som ikke skal ha svakheter med tanke på kammer begynner på motorkode: B, f.eks BAU osv.. Mener de kom juni 2003. Luftbelger vet jeg kom med forbedret design, lurer på om det var 04mod?? er ikke helt sikker? Angående tiptronic, så gearer 2004 mod allroad endel finere og riktig enn f.eks 2001 mod. Vet ikke helt når tiptronic fikk bedre gearingsmønster og software styring, mulig etter facelift 02?? eller med den nye motoren Bau 2003? Noen som vet? Har hatt 2stk allroad en 2001 2,5tdi og en 2004 2,5tdi, så dette med gearing vet jeg med sikkerhet er mye bedre på 04mod! 2004mod hadde roligere motorgange. Sjekk ut følgende link til luftbelger og kompressor: http://www.arnottindustries.com/part_AUDI_Air_Suspension_Parts_yid17_pid124.html Med dagens dollar kurs på 6 koster 4 belger og kompressor med lifstids garanti på belger til allroad ca: 15000kr med de råeste belgene, så er ikke verdens undergang, fjærings komforten er mye bedre i Allroad enn f.eks A6 ja til og med nesten A8. Bare å spør hvis du lurer på noe, har lagd egen diy tråd på bytte av belger_: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=166683 Løp å kjøp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 20, 2011 Hei, tenker å kjøpe en Audi A6 Allroad 2,5 TDI med tiptronic. Er det noen i forumet som kan komme med tips til hva jeg i så fall bør være klar over, og sjekke nøye før jeg kjøper? Er kjent med at kamakslinger, luftbelger og kompressor har vært et svakt punkt. I tillegg har jeg også lest om at forstillingen er komplisert og bør også "sjekkes". Er det andre ting og tang jeg bør være ekstra på vakt for. Et annet spørsmål i samme "løypa" er om det generelt er dyrt å eie en slik bil i forhold til en mer vanlig Audi. På forhånd stor takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 20, 2011 Er kjent med at kamakslinger, luftbelger og kompressor har vært et svakt punkt. I tillegg har jeg også lest om at forstillingen er komplisert og bør også "sjekkes". Er det andre ting og tang jeg bør være ekstra på vakt for. Et annet spørsmål i samme "løypa" er om det generelt er dyrt å eie en slik bil i forhold til en mer vanlig Audi. Syns nesten du har besvart ditt eget spørsmål jeg... Ikke glem dieselpumpe også, som også er kostbar affære. Noen har vært heldig og kjørt disse ganske langt uten problem, men du skal være veldig heldig for å unngå alle tingene. Treffer du gullrekka er du oppi 150k visst du ikke fikser alt selv.. Sats på en annen motor er mitt tips. Står forresten masse om disse visst du søker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 20, 2011 Jeg vil si det er dyrere, har begge delene så. Den 2.5 TDI jeg har: bruker nesten literen på mila i forhold til 1.9TDI som bruker max 0.56.. Vanskeligere og trangere å bytte reg reim på 2.5 TDI derav mye dyrere service på dette. Så sjekk når denne er byttet sist. Dieselpumpe har også en tendens til å ta kvelden .. Er litt usikker på hvor lenge luft belgene og kompressor holder, men dette er også dyre deler. Er flere tråder her om dette emnet. Sjekk rust rundt dør lister og skjermene, dette er nok ikke så farlig da det er 12 års rust garanti på Audi. Ellers er det flere tråder her om hva som er bra og dårlig med Allroad og A6 som egentlig er samme bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 20, 2011 Vifteremstrammeren kan være utsatt for slitasje, dette finner du vanligvis ut av ved registerskift. Delen koster noen få tusenlapper. Det koster i hvertfall generelt mer å eie slik bil enn en eldre A6 C4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 20, 2011 Automatkassen er også et svakt punkt. Underdimensjonert i utgangspunktet, Audi mente også at disse ikke trengte olje/filterskift, og over 100kkm på samme olje og filter er en garanti for havari. Prislapp i Norge: fra 35k og oppover.. Generelt man kan si at en slik bil er herlig når alt virker, men det finnes en nesten uendelig liste over vanlige og fantastisk dyre feil. Mitt tips: Skygg laaaaangt unna både 2.5TDI og automat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 21, 2011 finn en som kammer og mest mulig annet er byttet på (evn finn deg en nyere en 2003) .. kjør ofte olje skift, få bytta olje på kassa. Kjør og nyt Men det skal sies at jeg ikke hadde valgt denne bilen om jeg ikke kunne skru selv å må sette den på verksted for den minste ting. mtp rep kostnader. (da hadde jeg valgt en ny toyota for samme prisen:p ) (BTW ser folk er så skeptiske til lekasje i luftfjørene.. på mine 2 siste vag bruksbiler, har det faktisk vært knekte orginale spiralfjører på begge 2 på rundt 200 000km, så er da ikke uvanlig å må vedlikeholde spiralfjører heller ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 21, 2011 Automatkassen er også et svakt punkt. Underdimensjonert i utgangspunktet, Audi mente også at disse ikke trengte olje/filterskift, og over 100kkm på samme olje og filter er en garanti for havari. Prislapp i Norge: fra 35k og oppover.. Generelt man kan si at en slik bil er herlig når alt virker, men det finnes en nesten uendelig liste over vanlige og fantastisk dyre feil. Mitt tips: Skygg laaaaangt unna både 2.5TDI og automat. At feila er fantastisk dyre er må våre norske verksteder ta noe av skylda for . Eksempel: Bytte av kompressor for luft fjøring ca 17000kr på vag (inkl del). Delen bestillte jeg på nettet for litt over 3000kr inkl frakt, tok 1 time å bytte den og var veldig enkelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 21, 2011 Ja, ingen tvil om at originalverkstedene drar mest mulig ut av uvitende kunder: Bytte olje på A6 tiptronic inkl olje+pakning og filter, kostet 7500 kr for et par år siden. Olje og deler koster ca 1650 kr, og det er vanligvis max 2 timers jobb. Selv olja er sikkert godt overprisa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 22, 2011 Kjøp en annen bil er mitt tips:) Lykke til med det du måtte ende opp med:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 26, 2011 Hei igjen - takk for raske svar - et stort pluss ved å være medlem av klubben - er fortsatt litt usikker på om jeg går for den type bil, men det frister da jeg har hørt om gode kjøreegenskaper og at den er solid. Vurdere også 2,7 bensin (bi-turbo) er det noen med erfaring med denne typen som vil dele sine erfaringer - evt hva bør jeg i såfall måtte passe på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 26, 2011 Hvordan solid mener du? Det er jo en bil med god kvalitet på karosseri og interiør, dessverre kan det samme definitivt ikke sies om mekanikken. Det er egentlig svakheter på motor, girkasse, fjæring og hjuloppheng, mange sliter også med dørlåser som svikter og elektriske problemer. Sats på noe annet. 2.7 er en mye bedre motor enn 2.5TDI. Heller ikke denne er problemfri, men den er vesentlig bedre enn TDI'en. Turboer som er defekt er ikke uvanlig (da må motoren omtrent ut av bilen for å få skiftet dem), diverse lekkasjer i slanger, oljelekkasjer fra toppdeksler, defekt/lekk kamkjedestrammere, oljeforbruk grunnet dårlige ventiltetninger. Det er en liste her også, men stort sett mye rimeligere og enklere ting enn 2.5TDI. Skal man ha en første generasjons Allroad tror jeg 2.7T og manuelt gir er det beste å velge mtp. noenlunde overkommelige vedlikeholdskostnader og grei driftssikkerhet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 26, 2011 Hei, tenker å kjøpe en Audi A6 Allroad 2,5 TDI med tiptronic. Er det noen i forumet som kan komme med tips til hva jeg i så fall bør være klar over, og sjekke nøye før jeg kjøper? Er kjent med at kamakslinger, luftbelger og kompressor har vært et svakt punkt. I tillegg har jeg også lest om at forstillingen er komplisert og bør også "sjekkes". Er det andre ting og tang jeg bør være ekstra på vakt for. Et annet spørsmål i samme "løypa" er om det generelt er dyrt å eie en slik bil i forhold til en mer vanlig Audi. På forhånd stor takk for svar Er nå på min fjerde a6/allroad 4b med 2,5 tdi. Se etter oljelekkasjer i fremkant av motor. 180hk er mindre plaget med olje lekk enn sine svakere søsken! Ellers en nydelig motor, og etter min mening den perfekte kombinasjon i a6/allroad! Med tanke på drivstoffspriser osv ... Hyppige oljeskift dvs hver 10000km så unngår du problemer i fremtiden dersom kammakslingene er byttet/god stand. Min gikk 192000km på originale kammer med longlife olje skift før den tok kvelden, de aller fleste kammer som blir satt inn i etterkant er bedre enn originalt så da bør de vare bilens levetid, spesielt med hyppig oljeskift kan de sikkert rulle 3-400k til. Er ikke enige i kommentar om feilkonstruksjon, vil heller si for dårlig materiale i kammer originalt og i tilleg helt opp til 40000km mellom oljeskift, dette er for mye for de fleste motorer. Dieselpumpe kan ryke å koster da 10-15000kr å bytte på vanlig verksted, kan også bytte elektronikk del som pleier å ryke i pumpe, men vet ikke helt hvor?? Bortsett fra ting alle dieselmotorer kan blir plaget av bør du sjekke: kammakslinger! Dieselpumpe, turbo, glødeplugger, dyser og automatkasser som ikke får oljeskift.. er generellt problem på alle dieselbiler før eller siden! Sjekk også ut: arnott air suspension i usa, der koster 4 luftbelger med livstids garanti 7500nok Mvh Bentein Brøvig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 26, 2011 10-15k syns jeg var noe billig for ny pumpe inkl arbeid. Billigste jeg har funnet er Meca som leverer overhalte med garanti til 19k. Møller skulle ha mye over 20k for fabrikkny. Arbeid kommer i tillegg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 26, 2011 Onkelen te dama mi har hatt mye problem med en slik bil.. ryker ting støtt og stadig,.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 26, 2011 10-15k syns jeg var noe billig for ny pumpe inkl arbeid. Billigste jeg har funnet er Meca som leverer overhalte med garanti til 19k. Møller skulle ha mye over 20k for fabrikkny. Arbeid kommer i tillegg. Sangvik service as kristiansand, spesialist på diesel og andre ting. Mulig det var 16k. Kan høre med de. men reagerte på at det var billig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...