Hvor "tykk" må + ledningen være (batteri i bagasjerommet)

Anbefalte innlegg

Som sagt hvor tykk må den være. Har planer om å slenge (flytte) batteriet i bagasjerommet og han som har hatt bilen før har strekt ledning til forsterker og lurte på om jeg kunne bruke denne. Husker ikke nå kvadraten på den nå men det kan jeg sjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tykkelsen kommer an på lengde, spenning (12 volt) og hvor mye strøm som skal gjennom kabelen.

 

Hvis du vet effekten på starteren og lengden kan man beregne eksakt størrelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehhhh. :o

Skal flytte batteriet på 90en bak. Det er det jeg vet foreløpig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

U = R * I [spenning = Motstand * Strøm]

 

ut ifra dette matestykket, hvor du har en varierende motstand

for kabelen din pga lengde, så kan du regne deg frem til hva som

trengs. Så er du pent nødt til å måle motstanden i den nye

kabelen du skal ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

U = R * I [spenning = Motstand * Strøm]

 

ut ifra dette matestykket, hvor du har en varierende motstand

for kabelen din pga lengde, så kan du regne deg frem til hva som

trengs. Så er du pent nødt til å måle motstanden i den nye

kabelen du skal ha.

 

Fra et av mine tidligere innlegg:

 

Hvis du er ivrig så kan du regne ut spenningsfallet i kabelen din for en gitt strøm:

 

Kobber har 0,0172 ohm pr m kabel (for kabel på 1mm2)

 

Eksempel 1:

5m 2,5mm2 kabel, og du ønsker å overføre 10A på denne.

 

Motstand i kabelen:

0,0172 ohm/m x 5m / 2,5mm2 = 0,0344 ohm

 

Spenningsdall for 10A blir da

U = R x I

 

0,0344 ohm x 10A = 0,34V

 

Eksempel 2:

5m 25mm2 kabel, 60A (f.eks til en bilstereoforsterker).

 

Motstand:

0,0172 x5 / 25mm = 0,00344 ohm

Spenningsfall:

0,00344 x 60A = 0,21V

 

Verdiene over gjelder ved en kabeltemp på 20 grader C. En kan nok få et avvik på +-10% på disse tallene ved andre vanlige temperaturer (mindre motstand når det er kaldt, høyre motstand når det er varmere).

 

 

25 mm2 kabel på 5m og 100A strøm vil gi 0,34V spenningsfall.

 

Mere utregningseksempler her:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=163912&mode=linear#post163912

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for å ta et virkelig eksempel så benytter BMW i sine 3serie Cab'er (E46) 25 mm2 kabel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og S2 coupe tror jeg benytter 35mm2 med å ha det under baksetet.(har vel noe kablel slengene etter min ex-S2)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde dette med en gammel Opel jeg hadde en gang. Da brukte jeg start kabler. Regnet med at hvis de var tykke nok til å håndtere den strømmen som går ved start hjelp på flatt batteri så holdt det som batteri ledning også.

 

Du trenger jo bare en ledning hvis du finner ett skikkelig bra jordings punkt.

 

Husk sikring i BEGGE ender av ledningen!

(Sikring og sikrings holder finner du i bilstereo avdelingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.