Bjørn gjør ting han ikkje kan: demonterer dieselpumpe 1Z

Anbefalte innlegg

Ja som tittel sier, så trenger eg litt hjelp.: klø :

Håper nokon har lyst å forbarme seg over meg.

Eg leiter "på gøy" etter feil på audien, pga den nøkker under 2000 o/min. Og fleire tips her på forumet gikk på å skifte dieselpumpe. 1Z har ein svaket med pumpa.... Men kva kan gå galt inni ei pumpe?

Eg måtte sjekke... Alle kan jo ikkje bare skifte dieselpumper kvar gong bilen nøkker?: bråk :

Vel eg begynte med å demontere medan pumpa stod i bilen. Og når eg løsna fordelerdeksel bak som dyserørene står på, då ramla ting utav og ned på filla....

Så eg måtta løse register å ta av heile pumpa for å klare å sette dette sammen igjenn: rolleyes

Eg har stort sett funnet ut korleis ting skal settes sammen,

men kva vei skal den "tønna" nede til venstre stå innpå akselen? Det er ein liten krage på eine sida. Eg demonterte litt for raskt...igjenn ...: klø : Det er den dingsen inni pumpa som akslingen oppe fra elektrisk gass går ned på, så gassen står inni det små hullet...

attachment.php?attachmentid=156289&stc=1

Og hvilken funksjon har denne sensoren som står oppå i bakkant av dieselpumpa? Den lille sorte akslingen inne ser litt slitt ut...

http://forum.vwaudi-club.no/attachment.php?attachmentid=156290&stc=1&d=1298479853

og til sist i dag... inne denne som er på returslangene, og retur fra pumpa- og videre bak til filteret igjenn... der er det sikkert ei fjær og ei lita kule inni... Den skal nok stenge for trykk ein eller annen vei. Eg tersa fra kvarandre greiene slik at fjær og kule fauk bortevekk. Fann kula igjenn....

Skal det være fjær inni, og kvifor? Er det forskjellig trykk på retur fra pumpe og retur dyser kanskje?

http://forum.vwaudi-club.no/attachment.php?attachmentid=156291&stc=1&d=1298479853

gass-aksling dieselpumpe.JPG

sensor 1.JPG

retur ventil.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjenn! :)

fikk pumpa sammen igjenn i går. Men bilen starta ikkje. Mykje å lufte.

Måtte lade bateriet i natt !

Så nå skal eg ut å prøve igjenn straks. Skal bli spennende å sjå om det er tenning i den.....

Eg ser ingen motorkyndige har vert pålogga ennå, så eg får håpe den saken til gass på første bildet , står rett i. Ellers må eg av igjenn med allt !

Skulle hatt ei skisse over pumpa...

Og så er det ikkje sikkert startsperra liker at allt har vert i mikrodeler....?: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:)Joda bilen startet:)

Måtte justere øverste del av pumpa litt bakover, slik at ikkje dieseltilførselen var stoppa. Tydeligvis slik en justerer tomgang. I tilleg var den dere erg eller egr? ventilen gått lekk, så bilen gikk som ei kjipe..

Men etter å ha lagt inn ei blikkplate der for å blende, så høres motor nydelig ut.

Få minstebarnet i seg, så er det prøvetur : vinke :

Så det vil si at man kan plukke dieselpumpa i atomer på1,9 tdi 1Z , uten at bilens startsperre eller elektronikk får illebefinnende, slik mange trodde.

Om en ønske å bytte pumpe, er det bare å hive seg i det, og flytte sensorene over på donorpumpe.

Eg har ikkje hatt donorpumpe med sensorer for å fått teste om pumpa er matchet hjerne slik det vart antyda :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men feilen var ikkje vekke, bilen nøkker fortsatt på 4gear i 1600-2000 o/min....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg hadde et tilsv.problem med en Audi A6 2,4L automat jeg hadde for 2-3 år siden.

Den fuska på 3-4 gir,spes.når turtallet kom ned mot 2000 omdr,og en skulle gi gass,så "nøkka" bilen mye.

Det viste seg kun å være noen dårlige gummislanger.

De ble byttet,og bilen gikk fint igjen.

Lykke til med å finne feilen!

Mvh Svend

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.