#1 Skrevet Februar 23, 2011 Hei Har problem med golfen , mener motor kode er BKD. Bilen starter på normal måte men, nå i det siste lader ikke bilen , Bilen gir ikke fra seg noe unormalt med røyk.. Stopper bilen og lar den stå litt, så går den som normalt igjen. En ting med denne bilen : Bilen har gitt i fra seg lyd ved alle girskift og ved slipping av gasspedal uansett turtall. Helt siden bilen fikk åpent filter ved 15k . nå har den rullet 108k.. og lyden har bare eskalert. Kjører til tider med orginal filter/ åpent filter. Høres ut som en bensin bil, som slår tilbake i luftfilteret. Hva kan greia være ? Turbo på tur til og ta kvelden .? noe som sitter fast ? Håper på svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 23, 2011 Manglende drag er trolig treghet i vtg mekanismen i turbo ville jeg tippe. Har du mulighet til feilkode utlesing? TDI har en voldsom retur trykkbølge når gassen slippes, mye kraftigere enn en bensin av tilsvarende str.. . Så en tdi med åpent filter vil gi fra seg en høy poff lyd ved gasslipp, jo mere ladetrykk man har i gang når man slipper jo høyere lyd:) Dette er normalt, denne lyden kan bli enda høyere om vtg mekanismen går tregt, men genrelt sett så skal det bråke mye med åpent filter på en slik. Man hører denne lyden med orginalt filter også, men orginal boksen har ekstra lydisolering nettopp for å dempe denne lyden som er teknisk standard:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 23, 2011 Manglende drag er trolig treghet i vtg mekanismen i turbo ville jeg tippe. Har du mulighet til feilkode utlesing? TDI har en voldsom retur trykkbølge når gassen slippes, mye kraftigere enn en bensin av tilsvarende str.. . Så en tdi med åpent filter vil gi fra seg en høy poff lyd ved gasslipp, jo mere ladetrykk man har i gang når man slipper jo høyere lyd:) Dette er normalt, denne lyden kan bli enda høyere om vtg mekanismen går tregt, men genrelt sett så skal det bråke mye med åpent filter på en slik. Man hører denne lyden med orginalt filter også, men orginal boksen har ekstra lydisolering nettopp for å dempe denne lyden som er teknisk standard:) Ingen feilkoder, dagen før den ikke ladet Hvor sitter så den vtg mekanismen, er jo forbaska trangt.. Jeg fikk beskjed om det var bare og bytte turbo, men nå er Hamax like lamt som en barnehage...= lite hjelp og få. Irriterende , for dette vil jeg ha fikset.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 23, 2011 Det finnes tilsettninger man flusher dieselsystemet med, alltså fyller fullt dieselfilteret med og litt i tanken, som renser sot som legger seg på skovlene innvendig i turboens eksoshus. Denne soten er ofte årsaken til at det går tregt.. noen funker ikke dette på.. Det kan også være at det er rust på staget som går fra vacum klokka på turbo ned til aktuator armen på turbo som går til skovlene inne i turbo. Rust/tregheter her kan også føre til at dette henger seg opp:) Ofte ender dette med turbo skift. Men det kan være værdt å kjøre en slik rens eventuelt om tregheten sitter innvendig:) start bilen, se bak motor ned på turbostaget, og samtidig kjør grunninstilling kanal 11 på motor. staget skal da gå rykkfritt opp og ned ettersom ECU grunninstiller vtg mekanismen. Om den ikke går helt til stoppskruen eller henger seg opp/ujevn bevegelse.. så er dette problemet ditt. for å utelukke eventuelle vacum problemer, så kan det også være lurt å sjekke denne bevegelsen med å coble på manuel vacum pumpe med slange innpå vacum klokka på turbo. staget skal starte å bevege seg senest på ca 200mbar undertrykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 23, 2011 Det finnes tilsettninger man flusher dieselsystemet med, alltså fyller fullt dieselfilteret med og litt i tanken, som renser sot som legger seg på skovlene innvendig i turboens eksoshus. Denne soten er ofte årsaken til at det går tregt.. noen funker ikke dette på.. Det kan også være at det er rust på staget som går fra vacum klokka på turbo ned til aktuator armen på turbo som går til skovlene inne i turbo. Rust/tregheter her kan også føre til at dette henger seg opp:) Ofte ender dette med turbo skift. Men det kan være værdt å kjøre en slik rens eventuelt om tregheten sitter innvendig:) start bilen, se bak motor ned på turbostaget, og samtidig kjør grunninstilling kanal 11 på motor. staget skal da gå rykkfritt opp og ned ettersom ECU grunninstiller vtg mekanismen. Om den ikke går helt til stoppskruen eller henger seg opp/ujevn bevegelse.. så er dette problemet ditt. for å utelukke eventuelle vacum problemer, så kan det også være lurt å sjekke denne bevegelsen med å coble på manuel vacum pumpe med slange innpå vacum klokka på turbo. staget skal starte å bevege seg senest på ca 200mbar undertrykk Tar du på deg en slik " Jobb " ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 23, 2012 Heisann.. Sliter selv med dette problemet.. Fant du ut av hva det var? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 24, 2012 Dra til et verksted som selger sotrens,be de ta av ekos fra turbo,sprøyte sotrens inn i eksoshus (mye). Pumpe vakuum på vtg klokke sånn man får bevegelse i vtg skovler. Gjør dette flere ganger. Dette har jeg løst mange evt turbo bytte på. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...