Hvor stort batteri ? A6 2,6 C4

Anbefalte innlegg

Hei.

Batteriet mitt har blitt dårlig på bilen, må nesten ha starthjelp vær dag nå for tiden, så trenger nesten et nytt.. det jeg lurer på hvor stort batteri jeg trenger, altså hvor mange amp? tipper kanskje minst 80? står ingenting om dette i instruksjonsboka, og vet at motoren krever en del strøm ved kaldstart . har ikke sjekket ordentlig på dette batteriet under bak sete heller, siden jeg bare har vært der inn og ut fort.

Noen som har noe tips?

gjelder en 95 mod 2.6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare og se på hvor mange amp det batteriet du har idag og kjøp et tilsvarende eller bedre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Batteriet mitt har blitt dårlig på bilen, må nesten ha starthjelp vær dag nå for tiden, så trenger nesten et nytt.. det jeg lurer på hvor stort batteri jeg trenger, altså hvor mange amp? tipper kanskje minst 80? står ingenting om dette i instruksjonsboka, og vet at motoren krever en del strøm ved kaldstart . har ikke sjekket ordentlig på dette batteriet under bak sete heller, siden jeg bare har vært der inn og ut fort.

Noen som har noe tips?

gjelder en 95 mod 2.6

Hviss du gir skiltnummeret ditt til bilrekvista(de som har batteri) så skal du få riktig etter det;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

95AH/450Ah skal det være på som et minimum iflg ETKA.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke sjangs til å få ett så "stort" batteri under setet, ikke jeg hvertfall. sjekk dimensjon at det stemmer- veldig viktig - eller, som Ola sa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står to forskjellige batterier, om man ser bort fra Webasto-batteriet.

64AH/320A

95AH/450A

64H/320A høres jo noe smått og stusselig ut...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her noen her på jobben, det var L: 24cm B:13: H:20.

det var på 40ah/300ah.

Det hørtes værtfall lite ut i den bilen, hvetfall med den motoren:P

Var ikke så stort selve batteriet heller:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her noen her på jobben, det var L: 24cm B:13: H:20.

det var på 40ah/300ah.

Det hørtes værtfall lite ut i den bilen, hvetfall med den motoren:P

Var ikke så stort selve batteriet heller:P

40AH = Webasto-batteriet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

95 Ah får ikke plass under setet, passer bare i biler som har batteriet under panseret. Tror jeg har sett litt over 70 Ah under baksetet. Sjekk ladespenningen når du får inn batteriet igjen, det bør være over 14 volt på batteripolene når motoren går, hvis ikke bør det utbedres, da det ødelegger batteriet på sikt med lavere spenning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for så mange innspill :)

Tror jeg bare setter inn et nytt batteri med mest mulig amp så lenge jeg får plass til det under sete, jo mere amp jo bedre.. ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for så mange innspill :)

Tror jeg bare setter inn et nytt batteri med mest mulig amp så lenge jeg får plass til det under sete, jo mere amp jo bedre.. ?

Det stemmer, men du bør sjekke ladespenningen. Dersom ladespenningen er helt bedriten vil jo dette ødelegge batteriet...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja sant nok, men da hjelper det ikke hvor stort batteri man kjøper, hvis jeg har revva lading fra dynamoen, men tror det er ganske så i orden. men greit å sjekke ja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke det gamle batteriet er eldgammelt er 99% sikkert ladespenningen alt for lav, så det bør man måle for å vite helt sikkert, ikke bare tro det er i orden.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette vanlig på disse bilene eller? siden dette blir nevnt?

når jeg har fått start på bilen og kjørt i en time så går det greit å starte den etterpå, men skal sjekke det i morgen. hva burde ladespenningen være på? på biler jeg har vært borti har jo oftest ladet på litt under 14 volt innen bensinmotorer..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er veldig vanlig med dårlig ladespenning på stort sett alt av tyske biler, og spesielt biler med batteriet plassert langt unna dynamoen (f.eks. batteri under baksetet) er spesielt utsatt pga. langt kabelstrekk. Husk at bare en forskjell på 0.3 volt på batteriets hvilespenning utgjør en forskjell på om batteriet er f.eks. 40% fullt eller 100% fullt.

Ladespenningen skal optimalt, målt på batteriet, være 14.4 volt ved 20 grader, rundt 14.6 ved 0 grader. Så bra verdier er ofte vanskelig å få til uten å skifte laderegulator, men ihvertfall ikke under noen omstendigheter under 14 volt på batteriet. Er det under 14 er ikke batteriet halvfullt engang til vanlig, det ødelegger batteriet på kort tid og gir også problemer i kulde. Har man så dårlig ladespenning og ikke får gjort noe med det bør man ihvertfall bruke vedlikeholdslader regelmessig for å fullade batteriet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan var det man målte "strømtyv", hvis noe lader ut batteriet, var det multimeter med en på + polen på batteriet og den andre jordet i karosseriet? da skal man i utgangspunktet få 0 volt med mindre det er noe som trekker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette her stemmer mye av det du skriver, men fra min erfaring så vet jeg selv det er normalt at eldre biler som er noen år lader på feks:13,60-13,70 volt. hadde det vært en bil rett fra fabrikken så hadde jeg skjønt at den ladet over 14 volt pga 0 slitasje. vet også at dieselmotorer laderer generelt bedre enn bensinmotorer av en grund. men om bilen lader som det jeg har nevnt over så mener jeg dette ikke er noe dårlig/farlig lading for batteriet så lenge det holder seg oppe. batteriet blir igrunn ikke ødelagt så lenge bilen klarer å lade optimalt.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har også vært inne på tanken det med "strømtyv" altså noe som stjeler strøm som du sier Christian. men usikker på ossen jeg skal finne ut det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audien min er 21 år og lader 14,85 volt på batteriet. Null problem å få til det, kostet meg 150 kr...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si hva du vil, men en ladespenning på 13.7 volt vil ALDRI klare å fullade batteriet med mindre du bor et sted utetemperaturen ligger jevnt på 40-50 grader pluss. Det er ganske enkel kjemi. Dessuten lader en bensin- og dieselmotor akkurat likt, men dieselmotoren av eldre årgang har mindre strømforbrukere når den går og er driftsvarm, og man vil derfor få noe høyere spenning.

Batteriet blir ikke ødelagt når ladingen er optimal, men en ladespenning på 13.xx volt er aldri optimal med mindre batteritemperaturen er langt over det man noengang opplever i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert sant det du sier der, men om den lader under det bare bytte børstene da vel? takk for all hjelp så langt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert sant det du sier der, men om den lader under det bare bytte børstene da vel? takk for all hjelp så langt :)

Ja, eller dynamoen hvis den er uslitt. Enklest men dyrest;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de fleste Bosch-dynamoer fra denne tiden er laderegulator og børster samme enhet, og om dynamoen ellers fungerer greit, men ladespenningen er for lav er det som oftest en god løsning å skifte denne enheten, koster 150-200 for en 14,6/15V-regulator som gir minst 14,5 på batteriet. Da blir det gode greier.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du *må* bytte batteri, (jeg måtte bytte etter bare 2 år en gang, andre har holdt i 15..) kan jeg anbefale Biltemas grå batterier, erfaringsvis noe av det beste jeg har vært borti! Har på både cabben og S4'en, og gir alltid rask og god start.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.