Trenger tips- 1,9tdi 1Z, 1994modell fusker under 2000 på 4 gear

Anbefalte innlegg

Det har vert ein del slike tråder, men ofte har de stoppet opp.

Bilen er ein Audi 80 stv fra 1994. Kjørt 250.000km. Importert. Motor 1,9 tdi , 1Z.

 

Eg trenger tips og råd til å finne feil:tilber:

 

Når eg kjører rolig i 55-60km på 4 gear, turtal ca 1600-2000. Så fusker bilen så gæli at eg må velge 3 gear i stedet for. Dersom eg gir meir gass, ca 2-4 cm og opp til full, så gir det seg.

 

Problemet har vert siden vi kjøpte bilen i desember 2009. Forrige eier hadde litt tilsvarende fusk på 5 gear på feriekjøring siste 3-4 år han hadde bilen.

 

Dieselfilter skiftet vi straks- ingen fosrskjell.

luftfilter nytt. LMM er renset (for 1 år siden nå)

Ingen feilkoder på Bosch-verksted.

Vi har bare kjørt med det og gitt F..., men nå vil eg gjerne finne ut av det: mad :

 

Fikk tips om dieselpumpa ein gang, at den var ein svakhet på 1Z, men hva består det av i så fall?

Og fikk tips om å sjokke over alle slanger. Så slangene skal eg prøve å gå over å sjekke i morgon.

 

Håper nokon kan bidra: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel egr på denne også, sjekk den. Mulig den er full av olje og gammel eksos... Hadde slik napping en en BMW jeg hadde og der viste det seg at egr åpnet og slapp inn eksos rundt 2000 rpm. Fjernet hele EGRen på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset ! men eg blendet EGR i dag med ei blikkplate mellom EGR og røyret ned på manifoil. Ingen forskjell ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! :)

I dag her eg vert på Tess og kjøpt eit manometer som går fra 0 til 2,5 bar, og koblet dette på manifoilen for å sjekke turbotrykket. Eg har svakt overtrykk heile tida på tomgang også, men under 0,1bar. Turbo leverer 0,3-0,4 fra 13-1500 o/min, og passerer 0,5 når eg passerer 2000 o/min. Max eg fikk var 1,1 bar.

 

Er dette "normale" målinger? Eg trudde det var litt meir trykk på max.

 

Stusser litt over turtallet også-

Om eg valger feks 2.gear, og holder full gass over tid, så får eg uansett max 4900 o/min

Om eg ruser bilen i fri, får eg 4900 o/min. Burde den ikkje krype inn på rødfeltet som begynner på 5000 o/min ?

 

Tok ein prøvetur med terminalkoblingen på LMM koblet av, det var dødfødt. Såvidt bilen akslererte. Måtte stoppe på første busslomme etter 300meter , og plugge den inn igjenn.

 

Håper nokon tar seg tid å lese, og evt har tips? : vinke :

Ingen tips er dumme (bilen er dumm...: gråter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ein runde til ettermiddag !

Fann ut at eg måtte trykkteste intercooler og slik på innsug/turbo-sida: rolleyes

 

Koblet av slangen på innsug oppe ved egr-ventilen, og blenda den med ei passende flaske, og så fjerna eg luftfilterboksen/lmm, og blenda slangen som stod innpå lmm. Då skulle systemet være tett i begge ender.

Så stilte eg kompressoren inn på 1bar, og stappa blåsepistolen inn det små hullet der det normalt går ein tynn liten slange inn på ventilen til turbodingsen (wastegate?)

Då hørte eg det susa ned i motoren. Eg måtte framm med klypa eg bruker til bremseslanger osv, og klemme flat slangen som kommer fra ventildekselet og ned til innsugsside av turbo.

Då kunne eg kjøre 1bar trykk på.

Oppdaga ein tynn vakumplastslange som gikk bakover under batterikassen og trolig inn i kupeen som var gnags hull på. Skøyta denne, og testa på nytt. Då holdt systemet tett.

Såpevann over allt for å sjekke. Allt bra:)

SÅ økte eg til 1,5bar, då begynte det å fise under dieselpumpa. Plastlangen som går opp til ventildeksel fra baksida av dieselpumpa begynte lekke nedi hullet sitt. Så løste eg oljepåfyllingslokket....med eit smell..... : rock :

 

Vel det er altså tett nå. Testtur viste ingen forbedringer.

Kvard en går til den vakumplastslangen som eg skøyta....? er det den som evt går inn på hjernen?

Hvilken funksjon har den? : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke den samme motoren (2,5tdi R5), men mye av teknikken er lik og mange av de samme feilene kan oppstå.

Mulig din har variabel turbogeometri som kan fuske, noe R5 ikke har.

 

Her får du både tips til bedre beskrivelse av problemet slik at muligens noen andre kan hjelpe og du får tips til forhold du bør kontrollere.

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1337171#post1337171

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler eg har kontroll på de tips-listene der.

Dersom problemet utelukkende var ved varm eller kald motor, så hadde eg beskrevet det. Du får tipse meg om kor beskrivelsen er dårlig, så skal eg rette på det. Vil jo sjølvsagt har hjelp basert på at flest mulig forstår problemet.

 

Mangler timing på verksted med måleur etter pumpa var av nylig, men feilen begynte å bli alvorlig ca 10.000km etter sist registerreimskifte på verksted. Men var også eit problem før skifte. Verkstedet var kjent med instillingsprosedyre, og tok betalt derretter... Samlet er det snart 20.000km siden siste registerskift.

Problemet begynte vist med svak fusking på 5 gear for 6-7 år siden, men det kjenner ikkje eg. Eg er bare plaget av dette i 4 gear. Det er trolig kjøremønsteret vårt som gjer dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når en lufter dieselsystemet på slik motor.... er det nok å kjøre den på starter og ha lufteskruen på filteret åpen?

Bilen starter og går, men eg tenkte eg skulle sjekke for luft sidan kona kom ut ein tur i garasjen å kunne hjelpe å gi gass...

....det kommer ingen luft eller diesel ut der. Fikk kona til å gasse opp i 3-4000 o/min, ingenting hendte.

Så slapp vi ned på tomgang igjenn, og stengte lufteskruen. Så raste/suste det masse luft igjennom røret og inn til pumpa, og det kom bare skum i returrøret. Motor går fint når vi står i ro og ruser osv...

Er det bare innebygget pumpe i pumpa, og ingen bak i tanken feks på denne bilen?

Hvordan lufte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke ett 1Z problem med ett Audi 80 1Z problem, de første pumpene sliter med dette desverre og eneste som hjelper er å bytte pumpen til en ny en. Finner du en brukt har den nesten garantert samme feil.... Hvis du er heldig så er det bare nåleløftesensoren som er gåen, men da ligger det feilkode inne, har du lest ut disse? Må da bytte hele dysestammen som også koster noen kroner...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk lest ut feilkoder i høst, ingen problem der. Målte motstand i nåleløftesensor til 89ohm. Det skulle være oki vist.

 

Veit nokon om hvilken som helst 1Z pumpe vil passe, også fra VW sin 1Z ? Evt andre pumper?

 

Men er det nokon som veit kva som kan gå galt inni en dieselpumpe? det er jo bare fjærer og skiver og hull her og der, nesten :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg lufta min 1z etter dieselfilterbytte, åpnet jeg lufteskruen og kjinna til det kom diesel.

 

Og for ordens skyld er det ikke vnt på disse turboene heller.

 

Trodde jeg opplevde alle mulige feil på min 1z de 100k km jeg hadde den, men fusking av denne typen fikk jeg aldri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk lest ut feilkoder i høst, ingen problem der. Målte motstand i nåleløftesensor til 89ohm. Det skulle være oki vist.

 

Veit nokon om hvilken som helst 1Z pumpe vil passe, også fra VW sin 1Z ? Evt andre pumper?

 

Men er det nokon som veit kva som kan gå galt inni en dieselpumpe? det er jo bare fjærer og skiver og hull her og der, nesten :-)

 

80 har en tidlig variant av disse pumpene, noen andre passer nok ikke. Det er ikke den mekaniske biten som streiker, men den elektriske (mengdefordeler).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så kanskje det går an å kjøpe denne mengdefordeleren ? ! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så kanskje det går an å kjøpe denne mengdefordeleren ? ! :-)

 

Det går an ja, koster ca. 4000kr. Send en mail til Bjoern-j@online.no med nummeret på pumpa de så kan han nok hjelpe deg med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mail sendt ! håper slike enklere ting kan løse problemet.

Men denne mengdemåleren, er det den som ligger oppå pumpa i bakkant ,rett over rørene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eg fått svar fra Bjørn hos Dieselgrossisten.no:)

Han meiner det er justerverket som er gåent. Altså selve dingsen oppå toppen som er den elektriske gassen. ca 3500 + mva. evt 7000 for byttepumpe.

Men eit par spørsmål....!

 

Om eg kjøper nytt justerverk, eller evt pumpe, er det noko som må programmeres for å starte?

 

Eg veit dette har vert spørsmål, og synsing rundt tidligere. Men er det nokon som veit?: rolleyes

 

Videre meinte Dieselgrossisten at eg burde sende pumpa inn til justering dersom eg hadde demontert den, hva er det å justere utenom timing etter montering ? Nokon som veit det?

Det eg kunne sjå, så var det ingen plass, ingen ting, som kunne justeres. Endel skiver og fjærer, trolig er de skivene shim for akslingen i midten, men det er ikkje slitedeler som feks ventilshim.

Eg får inntrykk av at det blir som å sende inn fordelerlokk og rotor til justering på bensinbiler....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merket du topp i forhold til bunndel FØR du tok delene i fra hverandre og satte det sammen likt etterpå? Ja, det er justeringsmuligheter...

 

Trenger ikke programmere noe for å starte etter bytte, er ikke startsperre eller noe i disse pumpene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott det ikkje må programmere noko :-) !

Nei eg merket ingenting, men legger ting systematisk når eg er i tvil. Aksel er identisk pr 90 grader, så det betyr ingenting.

 

Hvor er det i så fall justering inni pumpene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppen på pumpa kan skyves sidelengs i forhold til bunnen av pumpa, og dette justerer injeksjonsmengde (ved lavt turtall) og dette kan gi risting. Veldig følsomt så flytt den med ørsmå bevegelser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det delen satte eg for lavt først, slik at bilen ikkje startet i heletatt.

Ved å bevege denne , røres/skyves samme del inni pumpa som når en gir gass. Så eg fann ut dette var en slags tomgangsjustering, stilles den for langt bakover på pumpa, så går den høyere på turtal/tomgang, og stilles den forover så går turtal ned til den til slutt stopper når du har justert for langt.

Men eg skal prøve litt lavere tomgang/turtal ved å stille litt til ned. Den ligger vel på 900-950 nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løst, søk opp egen tråd med å reparere mengeregulator

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.