Feilsøke går i nødmodus vakum Passat 2002

Anbefalte innlegg

Driver å feilsøker Passaten (2002 1,9 tdi 130hk) som går i nødmodus innimellom, syns det mangler power og det er en suselyd en eller annen plass når motoren har belastning spesielt rett under 2K rpm. Det lukter vel mye diesel av eksosen.

Ble mye her men håper noen kan hjelpe :o

 

Diagnose sier:

17964/P1556 - Charge Pressure Control: Negative Deviation

Boost Pressure too Low

Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected or leaking

Charger Pressure Control defective

VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck

Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

Possible Solutions:

Check Hoses/Pipes to/between Components

Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

Check / Clean / Replace Charge Pressure Control

Check / Clean mechanism for variable nozzles

 

Har til nå:

- Byttet alle tetningene på trykkslangene fra turbo til innsug, samt trykkslange ut av turbo som var lekk.

- Byttet trykksensor som ligger oppå trykkrøret ved ekspansjonstank.

- Det klikker i N75 når jeg tar av og på ledningen til den (den oppå luftfilterboksen).

- Byttet de fleste vakumslangene.

- VNT mekanismen til turbo beveger seg når den får vakum. Vakumslange byttet da den var sprekk i.

 

Prøvd forsiktig med blåsespiss 0,5 -1 bar inn i vakumslangene for å sjekke lekkasje. Ved å blåse inn i slange ved rød tykk pil ref bilde, så hører jeg det kommer luft inni toppdeksel. Normalt? Kanskje dette kan være suselyden som jeg hører inni bilen av og til under pådrag?

 

Når jeg blåste inn mot N75 ventil på samme linje (tykk rød pil) så gikk luften rett ut N75 ventilen. Normalt?

 

Tilslutt så lurer jeg litt på vakumslange ref tynn rød pil. Skal denne bare være åpen sånn? Prøvde å tette den, men da begynte motor å gå rart.

 

På forhånd takk for alle tilbakemeldinger :)

passat.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg setter trykk på vakumslangen ved rød tykk pil, så kommer det luft inni toppdekselet. Ser at denne vakumlinjen går ned til tandempumpen som sitter bak på toppen mot torpedoveggen, så jeg tror luften kommer gjennom der. Betyr det at denne er lekk /gåen? Periodisk virker det også som bremsekraftforsterkeren ikke får nok vakum. Bremsene blir harde.

Når jeg setter vakum på klokken til turbo ser det ut som staget beveger seg ca 1 cm, er det nok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en del forsking på nettet ser det ut som jeg må feilsøke VNT funksjonen på turbo grundigere. Fant en guide på hvordan rengjøre. Litt redd for at jeg må til med dette, men håper problemet ligger i vakumklokken eller en vakum linje/N75 som jeg har oversett.

Drivbiwire_VNT_repair_procedure_small.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter fremdeles med dette. Håper at det ikke er VNT mekanismen inni turboen som begynner å bli dårlig. Prøvde å logge i vagcom på block 10,11 og 20. LOG 2 blir vel den som blir relevant. Noen som klarer å lese noe ut av denne så hadde jeg vært veldig takknemmelig? :)

 

Bilen går ok, er egentlig på mellomgass det virker som den er lite responsiv av og til.

LOG-01-010-011-020.xlsx

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å finne ut om vakumslangen til bremsekraftforsterkeren var tett. Tok av slangen fra vakumpumpen og blåste i den, virket tett. Selve stussen ut fra vakumpumpen(tandempumpen?) virker løs, kan snu på den. Er det normalt?

 

Når motor står på tomgang, hvor mye sug skal det være i vakumssytemet?

 

Koblet om sånn at VNT klokken fikk vakum fra systemet på tomgang. Staget beveger seg kanskje 1 cm. Prøvde selv å suge i vakumslangen og samtidig hjelpe til å bevege VNT staget. Da fikk jeg det til å vandre lenger. Virket ikke som staget satt fast, men det krevdes litt kraft og det virker som om klokken holder tett.

Har jeg for lite vakum i systemet, eller er det VNT mekanismen som er for treg? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den slangen som henger i løse luften, den skal ikke henge der. Rett under den tykke røde pilen, så er det en nippel på luftfilterboksen. Der skal det være en slange tilkoblet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips når du skal logge.

 

Legg motoren på 1500 rpm, og start logging. Dra på fult fra 1500 til 4000 rpm i 3 eller 4 gir. Avslutt logg straks du passerer 4000 rpm. Fordel og være 2 i bilen ja.

 

Ikke logg alle 3 linjer samtidig. Sample raten blir lavere dess flere blokker du logger samtidig.

 

Jeg logger alltid bare 1 linje hver gang. F.eks 003 for LMM. Så tar jeg heller et annet drag om jeg vil logge en annen blokk.

Det er rimelig vanskelig og få noe vettugt ut av den loggen som ligger her.

 

Du kan også logge single reading, da kan du velge hvilke funksjoner du vil ha i loggen, istedenfor og få med alle 4 som ligger som prefiks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den slangen som henger i løse luften, den skal ikke henge der. Rett under den tykke røde pilen, så er det en nippel på luftfilterboksen. Der skal det være en slange tilkoblet.

 

Se der ja, tusen takk : smil :

 

Da må jeg skaffe meg det som skal til for å få det på stell igjen. Men det kommer vel ikke til å løse selve problemet.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips når du skal logge.

 

Legg motoren på 1500 rpm, og start logging. Dra på fult fra 1500 til 4000 rpm i 3 eller 4 gir. Avslutt logg straks du passerer 4000 rpm. Fordel og være 2 i bilen ja.

 

Ikke logg alle 3 linjer samtidig. Sample raten blir lavere dess flere blokker du logger samtidig.

 

Jeg logger alltid bare 1 linje hver gang. F.eks 003 for LMM. Så tar jeg heller et annet drag om jeg vil logge en annen blokk.

Det er rimelig vanskelig og få noe vettugt ut av den loggen som ligger her.

 

Du kan også logge single reading, da kan du velge hvilke funksjoner du vil ha i loggen, istedenfor og få med alle 4 som ligger som prefiks.

 

OK, da skal jeg gjøre et forsøk på å få en leselig logg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, tusen takk : smil :

 

Da må jeg skaffe meg det som skal til for å få det på stell igjen. Men det kommer vel ikke til å løse selve problemet.. :(

 

Altså, jeg mener at den løse slangen der, skal inn på den nippelen jeg snakker om. Det vil muligens løse problemet, da den slangen som henger i luften der,er en vakumslange. Når den henger fritt, så blir det dårlig vakum i systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, jeg mener at den løse slangen der, skal inn på den nippelen jeg snakker om. Det vil muligens løse problemet, da den slangen som henger i luften der,er en vakumslange. Når den henger fritt, så blir det dårlig vakum i systemet.

 

Denne er ikke lang nok til å komme inn på nippelen sånn den er nå, men det hadde vært fint om det hadde løst problemet :) Den skal jeg få koblet på å prøve :)

 

Men.. Når denne er koblet til luftfilterboksen, suger den ikke bare atmosfæretrykk på samme måten, bare gjennom luftfilteret i stedenfor sånn at det ikke kommer drit i systemet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er ikke lang nok til å komme inn på nippelen sånn den er nå, men det hadde vært fint om det hadde løst problemet :) Den skal jeg få koblet på å prøve :)

 

Men.. Når denne er koblet til luftfilterboksen, suger den ikke bare atmosfæretrykk på samme måten, bare gjennom luftfilteret i stedenfor sånn at det ikke kommer drit i systemet ?

 

Jeg vet ikke hva funksjon den har i det stikket på luftfilterboksen. Aldri brydd meg med og sjekke.

MEN, jeg ser en annen feil på bildet også. Slangen som går inn på EGR ventilen er splittet med en Y. Det er ikke riktig!!

Vakum til EGR skal ikke deles med noen andre funksjoner. Jeg ser ikke på bildet hvor den andre slangen går, men slik skal det ikke være, det er sikkert.

Jeg begynner og lure på hva som har foregått oppi det motor rommet der, når det er så mye rot i vakum systemet!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd med på logging igjen. 2 ganger 3' gir, og en gang 4'gir.

 

Gir ingen mening. Trykket ligger tidvis langt utenfor spec. Dette kommer mest sannsynlig av rotet du har i vakumsystemet ditt.

Bilen er chippet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir ingen mening. Trykket ligger tidvis langt utenfor spec. Dette kommer mest sannsynlig av rotet du har i vakumsystemet ditt.

Bilen er chippet?

 

Den er chippet ja. Usikker på hvilken type. Har automatgir så det er vanskelig å få til starten, hopper liksom opp på 2K omtrent med en gang jeg gir gass i 3 gir. Har koblet på vakumslangen til luftfilterboksen. Skal legge ut en ny logg. Takk for hjelpen så langt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke treig vnt mekanisme i turboen som lager trøbbel da, ser jo at du plutselig har for lite trykk så for mye..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke treig vnt mekanisme i turboen som lager trøbbel da, ser jo at du plutselig har for lite trykk så for mye..

 

Er det jeg ikke håper på da, men det kan jo kanskje virke sånn. Eneste er at jeg har en merkelig ladetrykklyd rundt 2K når jeg bare gir litt gass. Hvis jeg kan utelukke alt som heter lekkasje så er det hvertfall mye rimeligere enn en turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva funksjon den har i det stikket på luftfilterboksen. Aldri brydd meg med og sjekke.

MEN, jeg ser en annen feil på bildet også. Slangen som går inn på EGR ventilen er splittet med en Y. Det er ikke riktig!!

Vakum til EGR skal IKKE deles med noen andre funksjoner. Jeg ser ikke på bildet hvor den andre slangen går, men slik skal det ikke være, det er sikkert.

Jeg begynner og lure på hva som har foregått oppi det motor rommet der, når det er så mye rot i vakum systemet!!

 

Jeg skal sitere meg selv.

Før du finner ut av dette, er det ikke noe poeng i og logge noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal sitere meg selv.

Før du finner ut av dette, er det ikke noe poeng i og logge noe.

 

Beklager Isak, ble så ivrig der at jeg ikke fikk med meg det du skrev :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tatt noen flere bilder av vakumrotet mitt og hvor Y kobling til EGR går. Den går ned til toppen av (den andre N75?) ventilen med den svarte store tøyomspunnede vakumslangen. Bilde 4 og 5.

 

P1010689.jpg

 

P1010688.jpg

 

P1010694.jpg

 

P1010697.jpg

 

P1010693.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Ser du har EGR kjøler også. Det har jeg ikke sett på 130 tdi før. Sjekk om du har 2 EGR ventiler. 1 inn på kjøleren, og en inn på insuget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Ser du har EGR kjøler også. Det har jeg ikke sett på 130 tdi før. Sjekk om du har 2 EGR ventiler. 1 inn på kjøleren, og en inn på insuget.

 

EGR kjøler? Er det nr 3 på bildet her? Hvor pleier EGR til kjøler å stå?

 

passat.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nummer 3 på bildet ja. Om du hadde hatt 2 egr ventiler, ofte kalt AGR på innløp til kjøler, så hadde den stått mellom kjøler og eksosmanifoil. Det ser ikke ut til at du har 2 stk ventiler, ergo er det T-stykket du har på EGR vakum feilkoblet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nummer 3 på bildet ja. Om du hadde hatt 2 egr ventiler, ofte kalt AGR på innløp til kjøler, så hadde den stått mellom kjøler og eksosmanifoil. Det ser ikke ut til at du har 2 stk ventiler, ergo er det T-stykket du har på EGR vakum feilkoblet.

 

Skjønner :) Må ha vært noe merkelig vakumkobling hos forrige eier/verksted... : klø :

 

Men hvis Y koblingen er feilkoblet, hva er det da som skal være tilkoblet ventilen på det det nederste bilde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.