#1 Skrevet Februar 25, 2011 Hei! Har merket de siste dagene at audien sliter litt med å stabilisere tomgangen etter jeg har sluppet gassen. Ved feks pådrag mot et lysskryss, og det blir rødt, faller først turtallet litt for langt ned, og da prøver den å utjevne dette ved å ruse motoren opp til rundt 1000 rpm. Slik holder den på, og kommer nærmere og nærmere der tomgangen skal være, helt til den etterhvert stopper der den skal være. Noen ganger kan den trenge 5-6 forsøk før den klarer å stabilisere seg, mens andre ganger kan det gå etter 2-3 forsøk. Er det denne som tuller? Delenr: 034133455B (Tomgangsregulator) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 25, 2011 Hei! Har merket de siste dagene at audien sliter litt med å stabilisere tomgangen etter jeg har sluppet gassen. Ved feks pådrag mot et lysskryss, og det blir rødt, faller først turtallet litt for langt ned, og da prøver den å utjevne dette ved å ruse motoren opp til rundt 1000 rpm. Slik holder den på, og kommer nærmere og nærmere der tomgangen skal være, helt til den etterhvert stopper der den skal være. Noen ganger kan den trenge 5-6 forsøk før den klarer å stabilisere seg, mens andre ganger kan det gå etter 2-3 forsøk. Er det denne som tuller? Delenr: 034133455B (Tomgangsregulator) Det kan vere den som er problemet. Vist du har ein liggende ville eg har prøvd og skifte den. Eg hadde samme probleme med min 200 10vt. Eg skifta den og den gjekk fint på tomgang igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 26, 2011 Dette er jo en 2,3 10v-motor, så jeg hadde nok sjekket systemet særdeles nøye for vakuumlekkasjer. Det er forøvrig sjelden at en tomgangsstabilisator går istykker, og dersom det skjer får man som regel skyhøy tomgang. - gå over systemet og sjekk for vakuumlekkasjer. - sjekk for vakuumlekkasjer enda engang om du tror du ikke finner noen - skift vakuumslanger om nødvendig - rens tomgangsstabilisatoren på følgende måte: a) Fyll den full av bremse- eller forgasserrens. Rist og vri på den lenge. Tøm ut og fyll den igjen. Gjenta til det som kommer ut er klart og fint. b) Fyll tomgangsstabilisatoren med våpenolje og la den stå i romtemperatur natten over, slik at oljen får trukket inn i lager etc. - nå kan du remontere og sjekke tomgangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...