tykt, lyst, slimaktig belegg på innside av oljepåfyllingslokk/toppdeksel

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skulle til å etterfylle olje på fruen's 1997 VW Golf 3 1,6 AFT her om dagen.

Da fant jeg et lyst/beigefarget, slimaktig belegg på innsiden av oljepåfyllingslokket.

Dette belegget er tydeligvis på hele innsiden av topplokket også, ettersom at hvis jeg drar fingeren på innsiden av lokket, er fingeren full av dette "slimet" når jeg tar den ut igjen.

 

 

Bilen har vært kjørt på Statoil 5W-40 helsyntetisk olje siste 2 år.

 

Noen som vet hva problemet kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel ett tegn på gåen toppakning/oljekjøler. Er vel ett tegn på at det er kommet kjølevann i olja. Ikke 100% sikker på dette, men må ha ett svar her for å se om noen bekrefter/avkrefter dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det slim lignende belegget som legger seg på oljepåfyllings lokket er normalt som oftest.. Dette kommer ofte når bilen blir mye småkjørt og fuktighet som samler seg :) Kan være andre ting også, men hørtes litt kjent ut :) Hvor tykt er belegget ca?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. ikke noe å bry seg om. hvis ikke bilen bruker vann da så klaart

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hørt at dette var et problem med olje fra Shell, før i tiden?

 

Bilen er brukt daglig til/fra skolen, som innebærer 3,5 mil èn vei, aka 7 mil daglig. i tillegg er den også såklart brukt til småkjøring til/fra butikk/jobb, som er ca 5 min kjøring til.

 

Om det var kjølevann i olja, burde ikke isåfall olja som legger seg på peilepinnen når man peiler også være grå da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det slim lignende belegget som legger seg på oljepåfyllings lokket er normalt som oftest.. Dette kommer ofte når bilen blir mye småkjørt og fuktighet som samler seg :) Kan være andre ting også, men hørtes litt kjent ut :) Hvor tykt er belegget ca?

 

Belegget er ganske tykt, dvs det er tykkere enn fuktighetskrem, men tynnere enn "kremtopping", hvis det hjelper på forklaringen : rolleyes Nærmere fuktighetskrem enn kremtoppingen ;)

 

Bekymrer meg litt, med tanke på at det er så mye. "Litt" på innsiden av oljepåfyllingslokket ville jeg ikke reagert på, ifbm at jeg har sett det på mange biler. Men det er såppas mye på innsiden av topplokket også, at her tror jeg noe må gjøres : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, Det burde jo være nok kjøring! Får jo litt temp på olja på de strekningene :) Men kommer samme belegget på min av og til og min bil kjøres ca 30.000 km i året :) Tror ikke det har noe med merket på olja å gjøre egentlig.. Jeg kjører med castrol, kommer der å så :) Hvis det er snakk om mye belegg, så kan du jo bytte olja og kjøre bilen en time eller to for å få skikkelig driftstemp på olja over tid :) Da pleier det å bli bra :)

 

Hvis det kommer kjølevæske i olja så blir olja grå/grumsete, så det vil du nok se ! Olja skal jo være brun/gyllen, så hvis den blir grumeste bør man jo begynne å sjekke ut indre lekkasje i kjølesystem(topppakning, oljekjøler etc ) :)

 

Mest sansynelig ikke noe farlige greier :) bare tørke av påfyllingslokket og følge med om det kommer like mye etter kort tid :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt normalt dette , ved småkjøring og turer hvor motoren ikke blir helt varm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teknisk standard på slik motor i kalde strøk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei. Da tro jeg det blir..:

 

-Olje -og filterskift

-Rengjøring av toppdeksel innvendig og påfyllingslokk

-Kompresjonstest av kjøleanlegg

 

Ser ikke helt for meg at kompresjonstest eller sylinderlekkasjetest vil være nødvendig i dette tilfellet, eller hur?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teknisk standard på slik motor i kalde strøk.

 

så konklusjonen er at det er helt normalt? hvorfor skjer ikke dette på "alle" motorer da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekka "ALLE" motorer da? :D .... har sett dette på mange biler jeg iallefall :)

 

Har sikkert litt med hvordan oljeånding osv oppfører seg i toppen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har med utforming av toppdeksel blandt annet. Man ser dette på nyere 1,6l også med samme type konstruksjon. Feks i a3 8p. Det danner seg et tykkt lag som er en blanding av kondens og oljedamp i og rundt innsiden av påfyllingslokket. Selv etter kort km.. Vag har også gått ut med en teknisk informasjons meld om at dette ikke er en feil, men konstruksjonsbetinget. Dette skader ingenting, og gjenspeiler ikke hvordan motoren ser ut innvendig ellers. Kan ikke huske sisst jeg så i påfyllingslokket på en 1,6 av slik konstruksjon, som ikke hadde et slikt belegg:) Så om bilen ikke bruker kjølevann.. så er det bare å se bortifra det. Det skal være slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser olja slik ut har du eit problem.

IMGP2483.jpg

 

men når eg har merka beige kremaktig guffe på oljepåfyllingslokket har eg fullt ny olje(gjerne litt billig olje) og bytta filter. kjørt ca 50km. tatt ein motorrens og bytta olje igjen og filter.

og sjekka om den bruker kjølevæske.

 

men er ikkje olja slik som på bildet er det ingen fare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være forsiktig med å anbefale denne metoden, men: Hva smaker dette belegget? Du smaker med én gang om det er frostvæske i det om du tar litt på tunga. Vær obs på at det er giftig.

 

Er det frostvæske mener jeg at det sannsynligvis er en kjølevæske lekkasje et eller annet sted. Lykke til!

 

 

Mvh Martin Ulsaker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt normalt på 8-ventilerne, i hvertfall. Majonesen forsvinner med varmere vær, men sjekk/bytt evt. 'ventilen' som sitter på toppen av toppdekselet. Er den gåen, funker ikke veivhusventilasjonen helt korrekt, og fukt kan stenges inne i motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, er ikke helt enig i at dette er helt normalt. Det er helt normalt dersom man bruker Shell-olje, prøvd og erfart. Kom ved mye småkjøring til/fra jobb, skiftet til Fina First 5W-40 og problemet forsvant selv med nøyaktig samme kjøremønster (og værforhold). Har heller aldri hatt dette problemet med Mobil1 olje.

Dette belegget er emulsjon, altså en blanding av ikke blandbare væsker, i dette tilfellet vann og olje. Alle slanger ifm innsug og veivhusventilasjon er mest sannsynlig også fulle av denne majonesen. Få det ut og bruk annen olje, vil tro det da forsvinner, så sant det ikke skyldes defekt toppakning.

 

attachment.php?attachmentid=41398&stc=1&

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har som sagt det samme på cabben, (bedre nå når jeg kjører den til Horten daglig!) hatt det med både Mobil1, Castrol og Biltema oljer. Tipper det også kan være avhengig av type kjølevæske? Mindre problem etter overgang til G12.

Jeg brukte nesten 1500 på oljevarmeveksleren, men det viste seg at vannet forsvant ut en helt annen vei.. (påfyllingen) :P

Et annet problem som kan oppstå hvis alt er fylt som Hermann sier, er at veivhusventilasjon fylt med dette kan fryse til, og ødelegge/poppe av slanger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har som sagt det samme på cabben, (bedre nå når jeg kjører den til Horten daglig!) hatt det med både Mobil1, Castrol og Biltema oljer. Tipper det også kan være avhengig av type kjølevæske? Mindre problem etter overgang til G12.

Jeg brukte nesten 1500 på oljevarmeveksleren, men det viste seg at vannet forsvant ut en helt annen vei.. (påfyllingen) :P

Et annet problem som kan oppstå hvis alt er fylt som Hermann sier, er at veivhusventilasjon fylt med dette kan fryse til, og ødelegge/poppe av slanger.

 

Noen som har opplevd oljetrykksproblemer, som følge av dette? Har et problem med denne bilen for tiden.

Mangler oljetrykk, men når jeg setter byggtørkeren foran bilen, slik at det bli litt lunk i motoren, er det oljetrykk, og ingen problemer. Så snart oljen blir kald igjen, mister jeg oljetrykket.

Har forklart dette mer detaljert i tråden linket til under.

 

Tråd: Oljeproblem - Golf 3 1,6 AFT (Bensin) - Null oljetrykk ved kald motor

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.