Tips til kjøp og bytte av bensintank S6 C4 quattro?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk dommen på eu-kontrollen. Rust og lekasje på bensintank. Pris for bytte kr 10500,- i arb og kr. 12000 for ny tank.

 

Er det mye arbeid å bytte tank? Må bakstillinga ned?

Noen gode tips på hvor billigere tank kan kjøpes?

Dette gjelder en s6 96`avant

 

Kan jeg benytte tank fra andre a6èr ( 2,6 osv.) ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som alt på A6 quattro/S6 (med unntak av 2.5 tdi) passer om hverandre. Men det er forskjell på med og uten ekstra varmeapparat.

 

Hvilke årsmodell er det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei!

 

Det er en 96 modell. har ikke ekstra varmeapparat:-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste jeg riktig når jeg så 12,000,- for en ny bensintank? : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. 12000,- inkl moms.

har snakket med et mekanisk verksted. de vil om mulig sveise tanken. Blir kanskje billigste løsning.

noen som vet hvor mye arbeid og ca arbeidstid på å ta ned bakstillinga??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt om de som har gjort hele jobben på en dag, to personer på et garasjegulv. Jeg gjorde samme jobben på min 93 100 i høst, pga lekkasje. Ja, du må ta ned hele bakstillingen for å få dette til, forholdsvis tungt arbeid. Det er kjekt å ha en medhjelper.

 

Jeg kan ikke si noe om hvor mye tid jeg brukte, for det har jeg ikke oversikt over. Jeg benyttet nemlig også sjansen til å ta meg av all rusten som var under bilen. De som sier at Audier ikke ruster fordi de er galvanisert, kan ta seg en bolle! Alt fra bakstillingen og bakover var brunt på min C4, så jeg tok meg av dette i samme slengen. Jeg tok også denne jobben på den "nye" tanken, pusset rust og malte den med Arcanol.

 

Bensintanken er lik på alle C3 og C4 quattroer, inkl. Audi V8, så lenge de ikke har tilleggsvarmer. Selve innfestningen til pumpen kan være forskjellig, men den er bare å skifte ut til den fra din gamle tank. Brukt tank ligger på ca 1500-2000 kr på VACN-markedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge Bentley 'holder det' å ta ned diffen, men det er nok ikke så mye enklere enn å ta ned hele dritten.

Erfaringsvis lekker der enten der metallet strekkes i pressingen, (gravrust) eller langs skjøten som med tiden blir like solid som mariekjeks dyppet i melk.. Du skal pusse/lodde/lakke mye før dette blir holdbart i mer enn noen år når rusten først har kommet!

Jeg sjekket ny tank i Sverige, og der havner den på ca. SEK 10000 inkl. svensk moms, som du kan få tilbake. Har ikke sjekket med Audi Tyskland, men dette burde vært en ettermarkedsdel, så mange som ryker for tiden.. Den ene til C4 i plastikk passer forresten ikke biler med quattro.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste jeg riktig når jeg så 12,000,- for en ny bensintank? : eek :

 

...sånn er det når noen skal haie.

En ny bensintank til Mercedes-Benz w124 (E-klasse 85-96) koster 4500 kr hos forhandler i Norge...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Thomas!

 

Takk for at du tok deg tid til å lete litt på ebay for meg. Fant en som er til quattro og som er i meget god stand. Blir nok å bestille der.

 

Steinar: Takk for tipset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har vel a6 c4 plastiktank, så det er greit å bytte til det om du først bytter? Det skal vel være lett å finne i norge og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har vel a6 c4 plastiktank, så det er greit å bytte til det om du først bytter? Det skal vel være lett å finne i norge og?

 

Husker jeg feil når jeg tror at A6 FWD har plast mens Q har stål?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker jeg feil når jeg tror at A6 FWD har plast mens Q har stål?

 

Typ44 og C4 med diesel og 2wd har plastikktank. Alle andre utgaver har tank i metall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å ha det helt klart. Har type 44 med quattro plastikktank, eller er det også her bare forhjulsdreven type 44??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes *ikke* quattro-tank i plast. Alle quattro-tanker er i metall. (til FWD finnes begge, jeg mener å huske at dieselbiler har plastikk og bensin har metall)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere som sliter med disse ja ;) SKal hive meg på denne jobben og bytte tank jeg også i Påska på min S6.

 

Min A6 Diesel har plast , og min S6 har ståltank iallefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Har glemt å sette denne tråden som "løst".

Fikk tak i en brukt bensintank fra Sverige. De sendte den til et postkontor på svensk siden av der jeg bor. Ca 3 timers kjøretur.

betalte 15++ svenske for tanken inkl. frakt. Tanken var i veldig god stand. Brukte ca 10 timer på monteringsjobben. Måtte løsne på hele bakstillinga. Når man tar betrakning pris på ny tank og hva de skulle ha i arbeid, ble jeg meget fornøyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt om en slags blanding en kan fylle på tanken å riste den. en nabo kjøpte noe guffe fra USA som var ment på veteranbiler, Han brukte det på en motorsykkel tank, med stort hell.

Men klart, er nok bedre å sette inn en bra tank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et vidundermiddel:-) Føer meg tryggere med "ny" tank isåfall. Hos meg hadde de under eu-kontroll oppdaget at det hadde vært en brann der det var rust. Det var mellom øvre del av tank og understellet på bilen. Gikk frysninger gjennom meg med tanke på hva som kunne skjedd, med guttungen og alt ombord.

 

Er utrolig glad for at verkstedet gjorde en grundig jobb under eu-kontrollen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor fant du tank forresten? Har lekasje selv, og ble litt skeptisk når du sier det var oppdaget en brann der bak. Egentlig litt merkelig siden bensin selvantenner ved ca. 400 grader, og så varmt blir det vel ikke der bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min renner det rett ned på eksosen da , så ved litt inspirert kjøring kan det kansje skje :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min renner det rett ned på eksosen da , så ved litt inspirert kjøring kan det kansje skje :)

 

Min også. Men min har defekte dempere og er senka i tilegg, så det var en spennende tur hjem for å si det slik. Tok nedi enkelte plasser og da var jeg livredd for at det skulle slå gnister. Men det gikk heldigvis bra, he he!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Hos meg hadde brannen startet i området mellom bensintank og varmeskjoldet. Varmeskjoldet er i området eksosanlegget.

 

Tanken kjøpte jeg hos det svenske firmaet eklunds bildelslager.

Hjemmesiden deres: www. eklunds.nu, tlf. 0500-41-82-80. Ligger i Skøvde.

Jeg ringte dem , da tanken ikke lå på hjmmesiden. Etter at de hadde endersøkt litt ble jeg oppringt og fikk bekreftet at de kunne skaffe tank.

De er utrolig proffesjonelle og serviceminded.

Tanken kostet 1500,- + 240 ( svenske) i frak til et svensk postkontor rett over grensa av hvor jeg bor. det ville bli uforholdsmessig dyrt å sende til Norge fikk jeg fortalt.

 

Det jeg fant ut i min reaserch var at jeg kan bruke tank fra s4/s6/A6 C4. Da sistnevnte med bensinmotor og quattro. Det finnes en plasttank, men passer vistnok kun til disel ( 2,5tdi). Tanken må være til quattro da den på en måte er todelt. dere får undersøke hva som passer selv, slik at jeg ikke får noe regresskrav på meg for feilbestilling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.