Byttet ECU på monojet, problemer

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har en '90 Jetta 1.8 med RP-motor. Vi fant en ECU på høggern' fra en Golf med monojet og koblet den på bilen hans. Når vi startet den gikk den rett opp til 2k rpm og holdt seg der i 5 minutter ca. Etter deg falt turtallet sakte til rundt 900rpm hvor den går litt røfft.

 

Vanligvis blir ikke bilen varm på tomgang men med den nye ECU'en ble den varm med en gang. Hvorfor? I tillegg backfyrer motoren stygt hvis man ruser den. Får den rett og slett for mye bensin?

 

Ble litt langt, men har noen et svar? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nr på ecu like eller ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om den blir varm styggfort så er det heller ett tegn på for lite bensin i forhold til for mye.

 

bakfyrer? sjekka tenning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompisen min skal sjekke men jeg husker at på den gamle så var klistremerket grått og på den nye var den rød.

 

Tingen er at den røyk skikkelig sort så jeg skjønner ikke hvordan den kunne få for lite bensin. Tenninga er fin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg skaffet bilde av den ECU'en som vi satt inn som ga oss problemer

 

i_2011030122415197.jpg

 

Ka døkk tru?

 

Har søkt på nummeret og det står at det skal passe til RP-motoren.. Hva kan det være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er nr på den dere tok ut da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nummeret på den vi tok ut er

 

VW 443907403G

BOSCH 0280000739

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nummeret på den vi tok ut er

 

VW 443907403G

BOSCH 0280000739

 

Da vil det neppe fungere normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor byttet dere ECU egentlig? Er det noen problemer med bilen?

 

Tror jeg skal ha én eller to ECU til monopoint oppi verkstedet - kan sjekke nummerene på de, dersom det er av interesse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor byttet dere ECU egentlig? Er det noen problemer med bilen?

 

Tror jeg skal ha én eller to ECU til monopoint oppi verkstedet - kan sjekke nummerene på de, dersom det er av interesse?

 

Vi ville sjekke om det ville endre tomgangen i det hele tatt. Den går litt dårlig på tomgang, også ville vi bare sjekke om det gjorde noe forskjell på veien mtp. krefter. : haha : Den brukte bare mye mye mer bensin..

 

Men ja, det hadde vøri kjekt det hvis du har tid :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send meg en SMS litt utpå ettermiddagen i morra, så skal jeg prøve å få reist en tur i verkstedet og få sjekket om jeg har de liggende enda, samt knipse bilder om de ikke har forduftet;) 99462375.

 

Dårlig tomgang kan jo være så lett som dårlige plugger, pluggledninger, rotor og fordelerlokk. Prøv å napp av kontakta på den blå vanntempføleren for å se om det blir noe bedre da, for ikke uvanlig at denne føleren ryker i tide og utide på disse motorene (drittmotorer, btw:p).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg setter skikkelig pris på det! :rolleye:

 

Og ja.. Jeg prøver å få han kompisen til å sette i en dieselmotor i stedet, men nei da..

 

Og vi har prøvd å nappe ut den tempføleren og den ble værre. Men på tomgang så er det nesten som den har en 272 graders kam.. Den går fremdeles dass da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig å hjelpe:)

 

Høres det ut som om den går på 3 sylindere? Hadde det samme problemet med min MK3, pluss at den sotet som en dieselbil til tider, men fant dessverre ikke ut av det før den ble byttet bort. Prøvde å skifte til en annen monopoint, men fortsatt samme problemet.

 

Se i DENNE tråden for litt mer info. Ser jeg skreiv at den fungerte på slutten, men mente den begynte så smått å holde igjen på slutten, uten at jeg helt husker dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm lest litt her nå, så litt på det med fortenning. Hvilken vei skrus fordeleren? Kan være lurt å sjekke det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det husker jeg ikke, men det hører du som sagt i tråden når du skrur på den:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde en golf gl med RP motor som brukte MYE bensin/hadde røff tomgang og kom ikke gjennom EU-kontroll for forrige eier. jeg bytta den blå temp-sensoren som står i vannblokka i toppen og bytta ut lambda med en ny fra illtema og forbruket gikk ned fra ca litern til ca 0,65 og tomgangen ble helt normal igjen.

lambdaen kan måles med et kurrant multimeter, verdien skal jobbe over/under 0,5v ca 8 ganger pr 10 sek på en frisk lambda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.