Møller ønsker å oppdatere motorstyringen på min chippede Scirocco

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått mail fra Møller at de vil ha inn bilen min for å oppdatere programvaren i motorstyringen. Bilen det gjelder er en 2009 Scirocco 160hk. Den er chippet av TS-Racing.

Er det noen som vet hva denne oppdateringen innebærer?? Er det noe jeg bør få utført??

Er det eventuelt bare å levere inn bilen, eller må jeg levere bilen inn til TS først for å legge inn orginal programvare?? Jeg vet at jeg antagelig vil miste garanti på motor og drivverk, men vil det være noen andre problem å oppdatere motorstyringen når den ikke har den orginale programvaren??

Knut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste er vel å ringe å snakke med TS-Racing, som har fiklet med ECU'en. Dem har nok sikkert en løsning, skal du se. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke lever den inn i alle fall.

Kan risikere att det stopper under oppdatering, og da vil de finne ut den er chip'et.

Dette ender med att du må kjøpe ny styreenhet!

Få fjernet chipen først om du skal oppdatere.

Desverre tviler jeg på att TS gidder å ta den ut for å sette den inn gratis, men du kan jo høre med de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er jeg enig med Joachim.

Har lest mange skrekkeksempler der dette har skjedd og det finnes mange verksted som ikke har recovery-verktøy.

Tipper du må betale en liten sum til TS for å legge inn orginal software på ny for så å chippe ny etter oppdatering.

Er jo bra at du får brev om oppdatering av software, får da får du jo forberedt deg på det. Verre om de hadde gjort dette under service og ECU'n tok kveld under oppdatering. Det skjer ikke ofte, men det har skjedd....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på en såpass ny bil er det vel ikke noen fysisk chip. ts har vel bare omprogramert motorstyringen din. å da er det iallefall gjort ganske enkelt å få den programert tilbake til original. har en kompis som gjorde akkurat det samme med en 05 a4 1,9 tdi å det gjorde chipfirma gratis tilbake til original og omvendt igjen. men det var da e.s tuning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt hadde det vært om det var en fysisk chip også da det blir loddet inn sokkel. Men ta kontakt med TS, mulig de har en god dag og gjør dette gratis for deg. :)

En sak jeg har godt på minnet gjaldt en BMW E61 525td. Bilen var chipet, diagnosechip, og ble kalt inn til service.

ECU kræsjet og BMW bestilte opp ny. Der fant de ut at bilen var chipet og nektet derfor å betale for ny ECU selv om den kræsjet på deres verksted. Det ble opprettet sak på dette og endte med at tuningfirma måtte ta kostnaden. Pris: ca 20 000,-

Nå skal det sies at ECU kan repareres og det til en mye billigere penge enn ny.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringene mine sålangt med TS har vært at de er hjelpsomme i forbindelse med dette.

Altså å legge inn orginal programvare i forbindelse med verkstedbesøk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg snakket med TS Racing i Bergen. De mente egentlig at det ikke var nødvendig å få oppdatert programvaren, men dersom jeg ønsket det så kunne de legge inn orginal programvare gratis.

Jeg vet ikke om det er nødvendig å få oppdatert programvaren, men det er vel kansje best å gjøre det.

Takker for svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det noe vits å oppdatere da? hvis de legger inn ts filene som overstyrer den oppdateringa som er gjort først? så lenge du ikke har noe problemer av noe slag ville jeg ikke styrt med å omprogramert,hørt med hva den går ut på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vits er det nok, for å opprettholde garantien :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk samme melding fra Møller om dette på min a4 170hk tdi. Møller utførte dette to ganger på min bil.Skulle tro at de leverte beta utgaven av programvare da de solgte bilen til meg. På den siste oppgraderingen forlangte jeg og vite hva forandringene gikk ut på.Fikk da til svar at kaldstarten skulle bli bedre,regenering av partikkelfilter bedre og en masse andre forandringer. Altså et helt nytt program. Bilen var da chippet,men ble satt tilbake til original. Tok ikke sjangsen på noe ECU havari. Bilen ble merkbart bedre etter siste oppgradering så angret ikke på dette.

Hvis bilen skal chippes så er det jo en fordel at trimprogrammet er tilpasset siste utgave av original programvare,ellers så har det jo ingen hensikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.