Bytte dempere på Passat 3BG 4M

Anbefalte innlegg

Heisann,

Skal bytte dempere på familiens herregårdsvogn i morgen, og lurer da på om det er noe spesielt jeg må tenke på under demontering/montering. Trengs det noe spesialverktøy? Hvor lang tid tar det?

Takk for svar!

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk i motorrommet over fjørbeinet foran om du kan få ut fjørbeinet uten og ta ut øvre bærearmer og den plata som disse sitter i. Sitter to plastpropper som er lakkert over som du kan ta ut, ser du skruer under begge disse blir det en grei jobb, hvis ikke må du ta de øvre bærearmene også. Da er det i tilfelle greit og kjøpe nye bolter til disse da de sitter som f...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal gå fint å ta de ut uten å ta ut bærearmene.

Du bør imidlertid sette bilen på bukker på begge sider foran når du skal ha av demperen i bunn, og ha hjelp av en som kan stå på bremseskiva slik at du får 'vippet' ut festet. Bak vet jeg ikke siden jeg kun har byttet på FWD 3BG.

Regner med at Passatkongen snart kommer innom med gode råd og tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, glemte å nevne at jeg har løftebukk. :)

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg går ikke for den lønsingen som mange her inne bruker ved å ta de to plastproppene.

fremgangsmåten min er

1: løft opp bilen

2: skru ut den bolten som holder dempern i bunn (19mm begge siden) nb: denne bør du snu når du monterer den igjen da den blir lettere å ta ut nesten gang. du skjønner hvorfor :)

3: få dempern over den nedre bærearmen

4: skru løs de 3 skruene i toppen oppi motor rommet (16mm)

5: ta alt ned og sving det ut (du svinger alt ut mot framsiden av bilen)

6:skru løs de 2 skruene som holder dempern fast i tåren (13mm)

7: demonter demper og fjærbeinslager og monter sammen igjen

8: monteres i motsatt rekkefølge

bak :

1: skru ut bolten i bunn av dempern (15mm)

2: skru ut bolten som holder den øvre bærearmen (rett bak bremseskjoldet i toppen) 17 eller 19mm

3: skru ut de 2 skruene som sitter oppi der hvor dempern går opp i karroseriet (13mm)

4: få en til så presse bremseskiven og det ned så du får dempern ut der. så tar du denne ut mellom bunnen og den øvre bærearmen.

5: demonter dempern og fjør og monter sammen igjen

6: monteres i motsatt rekkefølge.

:)

får du noe problem så er telefonen min åpen 24/7 for deg veit du ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for god beskrivelse Arve! Har lagret tlf. nr. ditt nå. :)

Ser du ikke nevner den "berømte" multilinkbolten ved demontering, behøves ikke det?

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

å ikke så dumt å sette inn skruene med tjærespray før montering igjen.ville bare nevne det.: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller hjullagerfett.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jobben gjort.:)

Jeg demonterte ikke de tre 16mm i toppen, men heller bare de to 13mm, da demperen kom ut uten multilink-bolten på den måten. På bakdemperen gikk det ikke å få en mann til å dra ned bærearmen, der måtte det to mann og et spett til.:)

Boltene og mutterne på øvre bærearm og demper bak er 18mm btw.:)

Fabian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.