#1 Skrevet Mars 2, 2011 HEI! Har akkurat byttet til meg denne bilen, og har et problem med girkassa: klø .Har forsøkt å lete etter andre på forumet med samme problem, men syns ikke jeg har funnet noe som ligner. Denne har rullet 180000 og fungert greit for forrige eier. han hadde den nettopp inne å bytta olje på kassa( som sansynligvis ikke har vært gjort før..!), og bytta luftmengdemåler, og etter som han sa fikk han ikke feilkoder etterpå. jeg hadde prøvd bilen før og prøvde den etter at han gjorde dette(da med et sett dekk i kofferten) så det ble en litt begrensa test. Men syns den virket grei. Nå, en måned etterpå, har jeg fått kjørt den mer og da syns jeg kassa oppfører seg forskjellig hele tiden. Enten girer den veldig raskt under normal aks. Eller så henger den veldig lenge på 2. før den girer (ikke pent) over i 3. Den kan også ligge lenge på 4. før den girer over i 5. til tross for lavt turtall og unnabakke. denne vekslingen går greit når det skjer. FINS DET NOE FASIT HER? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 2, 2011 Skulle kanskje vert kjørt flush i gearkassa, og filterskifte igjenn. Veit de har drevet ein del med å flushe gearkasser på eldre volvoer. Har vist eit frittstående apparat som de kobler på gearkasse med slanger, og kjører olje igjennom på eit vis. Eg kjenner ikkje detaljer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 2, 2011 På volvo tar du og kobler retur fra oljekjøler vekk og setter på en slange som du styrer rett i en bøtte. Starter bilen og venter til du har 3 liter olje i bøtta. Fyller på 3 literpå bilen og gjentar til du er fornøyd:) funker sikkert på andre merker og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 2, 2011 Var akkurat ute en tur nå, og det virker greit å kjøre manuelt. Har ikke hatt denne type girkasse før,så litt vanskelig å si om den er litt sein på man også. Også syns jeg det virker som den bruker mye suppe, lukter liksom litt ubrent bensin når jeg stopper , eksempelvis i kryss og blir stående litt. sammenheng her? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 2, 2011 Kassa er adaptiv og hvis du drar på litt i 2. gir så vil den ha en tendens til å holde 3. gir lengre enn normalt. Kassa kan og gire hardt, det skal den ikke , Min gjør det samme fra 2.til 3. men bare av og til, har vært sånn i årevis. Av og til hvis jeg har kjørt opp en bakke og i tilleg vært litt tung på gassen så tror kassa at det er grisekjøring på gang og vil holde igjenn for å gire videre, Ikke akkurat en funksjon jeg har hatt mye glede av.,,, blir du lei av å vente er det bare å vippe den over i manuell og gire opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 2, 2011 Kassa er adaptiv og hvis du drar på litt i 2. gir så vil den ha en tendens til å holde 3. gir lengre enn normalt. Kassa kan og gire hardt, det skal den ikke , Min gjør det samme fra 2.til 3. men bare av og til, har vært sånn i årevis. Av og til hvis jeg har kjørt opp en bakke og i tilleg vært litt tung på gassen så tror kassa at det er grisekjøring på gang og vil holde igjenn for å gire videre, Ikke akkurat en funksjon jeg har hatt mye glede av.,,, blir du lei av å vente er det bare å vippe den over i manuell og gire opp. Har du samme oppfatning ang bensinlukt i cupèen, ved tomgangskjøring i trafikken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 2, 2011 På 2,5tdi V6 i samme bilen kan feil type eller defekt LMM gjøre at kassa girer hardere. Mulig det kan være slik på denne også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 2, 2011 På 2,5tdi V6 i samme bilen kan feil type eller defekt LMM gjøre at kassa girer hardere. Mulig det kan være slik på denne også? Takk for tipsene så langt. =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 9, 2011 Har du samme oppfatning ang bensinlukt i cupèen, ved tomgangskjøring i trafikken? Skjønner ikke helt hva du mener Roger, Har aldri hatt bensinlukt i kupeen, Hvis du har problemer med det har du nok lekkasje en plass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 10, 2011 Kassa er adaptiv og hvis du drar på litt i 2. gir så vil den ha en tendens til å holde 3. gir lengre enn normalt. Kassa kan og gire hardt, det skal den ikke , Min gjør det samme fra 2.til 3. men bare av og til, har vært sånn i årevis. Av og til hvis jeg har kjørt opp en bakke og i tilleg vært litt tung på gassen så tror kassa at det er grisekjøring på gang og vil holde igjenn for å gire videre, Ikke akkurat en funksjon jeg har hatt mye glede av.,,, blir du lei av å vente er det bare å vippe den over i manuell og gire opp. Har hørt at det er mulig å nullstille det såkalte minnet i slike kasser, slik at den "lærer seg" hvordan JEG kjører uten innblanding av andre kjørestiler de siste 10-12 åra. Noen som sitter med kunnskap om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 10, 2011 Skjønner ikke helt hva du mener Roger, Har aldri hatt bensinlukt i kupeen, Hvis du har problemer med det har du nok lekkasje en plass. Bensinlukta var forbigående, har ikke kjent noe til det siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...