Lufte bremser og clutch på golf 2

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en golf 2 G60, som jeg har byttet alle bremserø og slanger på. Så i går skulle jeg lufte for å få alt opp og gå igjenn. Men har noen spørsmål til fremgangsmåter. Hele systemet er jo nytt, og all bremseveske har vert tom.

 

Jeg har en slik sak som man skrur oppå bremseveskebeholderen, som man igjenn kobler på ett dekk eller lignende. Denne skaper trykk i beholderen.

Er dette nok til og få all luft ut av systemet?

 

Jeg gikk rundt bilen, og luftet til det kun kom bremseveske ut i følgende rekkefølge: Høyre bak, venstre bak, høyre fremme og så venstre fremme.

 

Etter dette var gjort så kjentes det fremdeles ut som det var luft i systemet. Kunne pumpe 1-2 ganger før pedalen ble helt hard. Må jeg gjøre noe anderledes, eller er det noe jeg har glemt. Må det gjøres noe med bremsefordeleren som er bak kanskje?

 

Og så til clutchen. Brukte samme verktøy på den og. Men når den var luftet ferdig, så går pedalen bare halvveis ut igjenn. Er det en annen fremgangsmåte her enn kun sette trykk på for så å åpne luftenippel? Må det pumpes i tillegg kanskje?

 

Har lest litt rundt på forumet, men blir ikke noe klokere. Har ikke funnet noen som bruker akkuratt dette verktøyet enda...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

luft mer, gjerne med en kamerat for å gjøre det "manuelt" fort gjort at det ligger igjen en liten luftlomme

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lufter clutch nedenfra via bremsecalipperen. Samt at det er lurt å holde clutchpedalen inne mens du lufter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lufter clutch nedenfra via bremsecalipperen. Samt at det er lurt å holde clutchpedalen inne mens du lufter.

 

Kan du utdype dette litt mer? Nedenfra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg luftet clutch på min g60 så luftet jeg veldig mye, samme som deg at pedalen ikke kom helt ut, men fortsatte bare med lufting så ble det bedre og bedre. Mener jeg begynte å lufte fra den nederste nippelen før eg tok resten øverst. Ventet noen minutter mellom hvert pump gjennom øverste nippel for at evt luft skulle stige opp.

Gjorde dette manuelt uten overtryks greiene, men måtte være to stk. En som trykker inn pedal mens en åpner luftenippel, så stenge luftenippel før man drar pedalen opp, etterhvert gikk pedalen opp av seg selv. Tror vi holdt på i 30min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E der 2 luftenipler? E det ikkje den på slaven som ska luftes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en ved bremsemaster og. Ligger litt klønete til, men du ser den nok :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahh. Då er det ikkerart det ikke virker. Får lufte den og! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpne luftenippelen på fremre venstre bremsekalipper og luftenippelen på slavesylinderen. Sett en slange imellom de to. Sett deg i bilen og trykk inn clutchen og pump med bremsepedalen endel ganger. Få noen andre til å lukke nipplene når begge pedalene er i bunn, og du burde være i mål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok en mer lettvindt måte den som Andreas forklarer. Clutch master er monter i torpedo vegg, går en slange fra bremsevæske beholder og ned på clutch master hvor nipplen er. Denne finner du lett når det vet hvor du skal leite :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpne luftenippelen på fremre venstre bremsekalipper og luftenippelen på. Sett en slange imellom de to. Sett deg i bilen og trykk inn clutchen og pump med bremsepedalen endel ganger. Få noen andre til å lukke nipplene når begge pedalene er i bunn, og du burde være i mål.

 

Luftenippelen på slaven? Begge skal være åpne når jeg pumper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk. Då må eg få me meg ein kompis og prøve neste gang eg ska opp! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan vi sette denne som løst. Andreas sin metode med og bruke venstre calipper inn på slaven var vist det eneste som funket her.

 

Anngående bremsene så funket det og skru på tenningen, trykke inn bremsepedale litt for så å lufte bak ved hjelp av pumpen. For å få luftet bremsene fremme så måtte jeg pumpe pedalen for å få ut noe veske. Ingen ting kom med hjelp av bare pumpen på abs enheten. Skal og nevnes at jeg har S2 calippere fremme. Men nå bremser det som bare pokker her! :) Og clutchen funker helt glimrende! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åpne luftenippelen på fremre venstre bremsekalipper og luftenippelen på slavesylinderen. Sett en slange imellom de to. Sett deg i bilen og trykk inn clutchen og pump med bremsepedalen endel ganger. Få noen andre til å lukke nipplene når begge pedalene er i bunn, og du burde være i mål.

 

Luftenippelen på slaven? Begge skal være åpne når jeg pumper?

 

ja og ja

 

Hvor går luften da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut luftenippelen på masteren.

Altså en slange fra luftenippelen på bremse kalipper -> slave sylinder (på girkassen) og luften kommer ut nippelen på masteren (pedal). Jeg har bare tatt en slange fra luftenippelen på masteren oppi bremseveske reservoaret igjen, da kan man gjøre det alene og bare pumpe og pumpe som gjør at du mer sirkulerer veske gjennom clutch systemet. Sløser ikke bremsevæske heller på denne måten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen spesiel rekkefølge bremsene bør taes i? Tenningen på ved lufting fremme?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen spesiel rekkefølge bremsene bør taes i? Tenningen på ved lufting fremme?

Da er det ikke rart vi ikke kom i mål! Da er det bare til å finne nippelen på master!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke åpne nippelen på masteren. Hvis du trykker clutchpedalen i bunn, så går luften gjennom master og tilbake til bremsereservoaret av seg selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke åpne nippelen på masteren. Hvis du trykker clutchpedalen i bunn, så går luften gjennom master og tilbake til bremsereservoaret av seg selv.

 

Ok. Etter at du luftet clutchen, luftet du bremsene i noen spesiell rekkefølge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du lufte bremsene først. HB, VB, HF, VF

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huskeregel på rekkefølgen er at du skal starte med bremsen som er lengst borte fra bremsekraftforsterkeren og så nermere og nermere...

 

På cluchen min brukte jeg bare slange til ei flaske og fikk en kompis til å pumpe på pedalen mens jeg åpna og lukka ventilen... mener vi tok master først, så slave, og så master igen...

 

Av en eller annen grunn må man ha på tenningen for å lufte frambremsene? Jeg måtte hvertfall.

 

Sent from my U8800 using Tapatalk 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode svar her. Det vi opplevde i går var at pedalen var fast og fin når vi luftet fremme. Bak så brukte vi trykket, men det rant bare en tynn stråle ut fra kalipperene bak. Etter å ha luftet alle hjul så vrei vi om tenningen. Da bygget pumpen opp trykk. Da den var ferdig å gå så trykket jeg ned bremsepedalen. Da var det først litt motstand, og så sklei den rett i bunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.