Har vært på service - spruter diesel i motorrommet

Anbefalte innlegg

Hei

Var på service med bilen min, en 2007 Touran, for et par dager siden. Har merka at det har lukta veldig svidd fra motorrommet, og at det har kommet røyk opp etter jeg har kjørt. Har tenkt at det kunne skyldes at de har vaska motorrommet (da det var gjort)..

Men i dag kom reservetank-lampa på, til tross for at jeg fylte diesel i går.... Da gikk det et lys opp for meg. Åpna pansret, og ser at det omtrent spruter/renner diesel fra dieselfilteret (eller er det pumpa, den med 4 slanger inn på toppen?).

Merka i går da jeg kjørte at når jeg bremsa, så trakk bilen merkbart over til den ene siden... Kan det være en sammenheng? Har det runnet diesel ned på bremsene?

Hvor farlig kunne dette vært? Kunne det tatt fyr?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det diesel på dynamo reima også etter dette? isåfall MÅ denne byttes snarest, har sett en rekke register havari pga diesel på dynamoreim som igjen ryker pga dette og slår filler av registerreim/deksler osv. Det er filteret som har 4 slanger inn på toppen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det HELT sikkert... Jeg har hørt en sånn "viftereim-lyd" ved noen andledninger de siste to dagene, så det tyder vel på det?

Så med andre ord så bør vel bilen taues til verkstedet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en typisk slurvefeil av en eller annen tulling på verkstedet du har vært å ikke fått entrett lokket til filteret sikkerlig å bare skrudd det fast åsså sitter det skjevt på...sett flere varianter av dette desverre...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er diesel på dynamoreim annser jeg dette som driftsstans på en slik motor. På grunnlag av erfaringer med motorhavari som følge av dette og mulig fare for brann (selv om det er lite sansynlig at skjer, så er det en mulighet når det er snakk om diesel og varme). En annen grunn er at det rett og slett ikke er lov å kjøre i norge med feks en diesellekasje.. dette er livsfarlig glatt for andre på veien og det er forurensing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en typisk slurvefeil av en eller annen tulling på verkstedet du har vært å ikke fått entrett lokket til filteret sikkerlig å bare skrudd det fast åsså sitter det skjevt på...sett flere varianter av dette desverre...

Ja ser dessverre slik ut.. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er diesel på dynamoreim annser jeg dette som driftsstans på en slik motor. På grunnlag av erfaringer med motorhavari som følge av dette og mulig fare for brann (selv om det er lite sansynlig at skjer, så er det en mulighet når det er snakk om diesel og varme). En annen grunn er at det rett og slett ikke er lov å kjøre i norge med feks en diesellekasje.. dette er livsfarlig glatt for andre på veien og det er forurensing.

Hmm.. Ja nei bilen er parkert, og blir nok tauet inn på mandag..

Men hva med dette med bremsene..? Er vel ikke usansynlig at de er innsauset med diesel på høyresiden.. Hva må gjøres der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om klossene er innsauset med diesel bør de byttes. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk feil på disse med slik filter. Faktisk forrige uke hadde vi inne en slik bil med slik idiot patent på filteret. Dårlig utført jobb av vedkomne som nettopp hadde byttet det. O-ringen var klemt flat og det lakk diesel. Her måtte det til ny o- ring og ny profil reim for denne var blitt stygg. Få verksted til å rydde opp og sjekk nøye om reimen har tatt skade! Krev full tank med diesel og vask av alt søl! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja følgende vil selvfølgelig bli krevd:

Leiebil den tiden de trenger på å rydde opp

Refundert evt. gebyr for inntauing av bil

Full vask av motorrom

Inspeksjon av klosser/skiver på høyre side

Bytte av dynamoreim, om den er full av diesel

Full tank

Er kjedelig hele saken, jeg var på vei til Nordmarka når jeg oppdaga dette.. Skulle på helgetur med bikkja og telt.. Men nå blir det heller en dritthelg i Oslo..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja følgende vil selvfølgelig bli krevd:

Leiebil den tiden de trenger på å rydde opp

Refundert evt. gebyr for inntauing av bil

Full vask av motorrom

Inspeksjon av klosser/skiver på høyre side

Bytte av dynamoreim, om den er full av diesel

Full tank

Er kjedelig hele saken, jeg var på vei til Nordmarka når jeg oppdaga dette.. Skulle på helgetur med bikkja og telt.. Men nå blir det heller en dritthelg i Oslo..

1000 kroner på at dem kommer til å si at det er ingenting galt med klossene og at reima er helt fin åsså spyler dem motoren med litt såpe å vann å spayer alle deksler å slanger med no slimete gørr så det skal se fint ut :P hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er litt tricky de filterne ja,funnet ut om en dynker pakkninga vaselinspray så glir pakninga greit på plass,og en good prøvetur etter skifte av disse er jo nesten must,de fleste som lekker vil en se med ei gang,men noen går det fktisk litt tid før lekker.

dynamoreima Må skiftes ja! kjedelig men ordner seg nok greit:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er virkelig uheldig med tanke på verkstedbesøk må jeg si.

Pass på og få det dokumentert, at de lager en utfyllende kvittering eksempelvis. Stygt redd for at det kan bli slik som Bård beskriver her, og da er det veldig viktig med god dokumentasjon, visst du skulle oppleve senvirkninger om et halvt års tid. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1000 kroner på at dem kommer til å si at det er ingenting galt med klossene og at reima er helt fin åsså spyler dem motoren med litt såpe å vann å spayer alle deksler å slanger med no slimete gørr så det skal se fint ut :P hehe

Kjenner de som har verkstedet, så skal forklare dem hva som skal gjøres.... :) Så går nok greit..

Men hadde dette vært et "hvilketsomhelst" verksted, så ja, tror nok det hadde blitt slik : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er virkelig uheldig med tanke på verkstedbesøk må jeg si.

Pass på og få det dokumentert, at de lager en utfyllende kvittering eksempelvis. Stygt redd for at det kan bli slik som Bård beskriver her, og da er det veldig viktig med god dokumentasjon, visst du skulle oppleve senvirkninger om et halvt års tid. :)

Hver en JÆVLA gang skal det være noe.. Regner med du refererer til den Webasto-saken? Kan kort oppsummere den, er jo nesten litt gøy:

*Monterte fjernstyring til parkeringsvarmeren, kosta 13 000,-

*Fikk beskjed om at vannpumpa på webastoen var gåen, og at dette måtte jeg ordne opp i selv

*Snakka med Møller, og Hellanor, den pumpa var under produksjon i Tyskland, og kunne ventes inn i april : eek :

*En behjelpelig sjel her på forumet som jobber på Møller, fiksa pumpe til meg, men måtte til Hamar for å få den montert. Dette burde vel fikse at fjernstyringa ikke fungerte meeen:

*NEI. Etter mye feilsøking viste det seg at gutta som hadde montert denne fjernstyringa til Webastoen hadde montert alt helt feil, så ingenting fungerte. Måtte intet mindre enn 4 turer innom den bilradiosjappa for å få dette fikset. Ble da uten bil i noen dager totalt.

Er enda noe klusj med webastoen, men nå gidder jeg ikke styre mer med dette.. Mulig jeg rett og slett hever kjøpet når det blir varmt i været : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hver en JÆVLA gang skal det være noe.. Regner med du refererer til den Webasto-saken? Kan kort oppsummere den, er jo nesten litt gøy:

*Monterte fjernstyring til parkeringsvarmeren, kosta 13 000,-

*Fikk beskjed om at vannpumpa på webastoen var gåen, og at dette måtte jeg ordne opp i selv

*Snakka med Møller, og Hellanor, den pumpa var under produksjon i Tyskland, og kunne ventes inn i april : eek :

*En behjelpelig sjel her på forumet som jobber på Møller, fiksa pumpe til meg, men måtte til Hamar for å få den montert. Dette burde vel fikse at fjernstyringa ikke fungerte meeen:

*NEI. Etter mye feilsøking viste det seg at gutta som hadde montert denne fjernstyringa til Webastoen hadde montert alt helt feil, så ingenting fungerte. Måtte intet mindre enn 4 turer innom den bilradiosjappa for å få dette fikset. Ble da uten bil i noen dager totalt.

Er enda noe klusj med webastoen, men nå gidder jeg ikke styre mer med dette.. Mulig jeg rett og slett hever kjøpet når det blir varmt i været : vinke :

Det var disse episodene jeg tenkte på ja. :)

Maks uflaks, håper dette løser seg kjapt og greit da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske lett å knekke den plastdingsen (tilbakeslagsventilen?) som slangene går inn på i filteret også, det har iallefall jeg klart....

Hørte en knekkelyd, men så ingenting galt, dagen etterpå luktet det veldig diesel, da så jeg det kom fra den, og skjønte med en gang hva jeg hadde gjort. Det viste seg å være en sprekke i delen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn sitter det ikke på denne typen filter.

Men vet åssen ventil du mener, får å si det sånn...du er ikke den første! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.