Når går converter i lock-up?- zf5 hp-19fl(a)- A6 2,4Q 2000 mod

Anbefalte innlegg

noen som har noe dokument på når (turtallsommråde) og i hvilket gir lockup trer i kraft på 2000mod A6 2.4Q med tiptronic

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer ann på belastning og turtall. Ikke noe fast. Men man kan lese av i mvb når girkasse styreenhet ber om mekanisk lukket lock up, og også turtallet på slipp i converter. Og slik fastslå om lock up clutchen griper eller slurer.

Max slipp på lock up clutch når mekanisk lukket er 20rpm. Om jeg ikke husker feil så er det mvb 7.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker å bukker, skal låne kabel og lese ut verdier. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testet dette litt på min bil og det ser ut til at lockup bare skjer på 2. gir? Jeg har prøvd å variere gasspådrag etc. Skal dette i prinsippet virke på alle gir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper at 5HP19 har lock-up i 3. 4. og 5. gir, evnt i 4. og 5. gir. Ikke i 1. og 2.-gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, etter å ha studert dette nærmere og også hatt en tur til RATS i Båstad skjønner jeg at dette er annerledes og litt mer komplekst enn jeg først trodde. Når jeg refererte til lockup så er det denne distinkte lille forandring i turtall før lockup skjer, akkurat som et ekstra gir. Jeg trodde dette skulle skje på alle gir ved litt gasspådrag og at det kanskje var noe galt. Etter hva jeg skjønner nå, og som jeg også observerte da RATS testet bilen, så skjer lockup basert på forskjellige kriterier som gasspådrag/moment etc. slik at tidspunkt for lockup er veldig variabelt. Så i de fleste tilfeller under normal kjøring så går den så hurtig i lockup at man ikke kjenner/registrerer noe turtallsendring. Under variabelt lett gasspådrag så kan lockup status endre seg fra locked til en mellomtilstand "control/partial" før den går i lockup igjen ved mer gasspådrag.

 

Veldig glad for å høre fra RATS at min automat som har gått 260.000 km fremdeles er ok. Jeg kjenner ikke hele servicehistorien når det gjelder automaten, sjekket mest kamaksler/turbo/dieselpumpe historikken:). Jeg har vært litt engstelig for at det skulle være et eller annet spesielt når jeg vet at det kan bli veldig dyrt når det først skjer noe. Jeg skal skifte olje og filter snart og dette var også noe RATS anbefalte selv om VAG sier at den er "filled for life" .

 

Må berømme RATS for meget god service! Jeg kom uanmeldt(de hadde sagt at jeg bare kunne komme innom når det passet) og de tok uten videre og koplet opp diagnoseutstyr og prøvekjørte bilen min i 20 min uten å ta noe betalt! Bare ønsket meg velkommen tilbake! Ikke gjennomsnittet rundt omkring akkurat!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 5HP19/24/30 står det i et hiddenblad fra ZF at oljen skal skiftes etter åtte år, uansett km-stand.

Personlig mener jeg at 60 000 km er maks på olje og evnt filter i en automatkasse.

...du vil vel ikke kjøre 260 000 km på motoroljen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du er heldig som har fått GOD SERVICE på ett verksted. ikke ofte i dag det. ville ikke kjørt mer enn 60000km på automatolje uansett biltype/automatkasse. koster skjorta når det går gale. gå på hjemmesiden til ZF, der finner du mange oljetyper å velge i, som er godkjent. trenger ikke møllerolje til 200,- pr/L

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 5HP19/24/30 står det i et hiddenblad fra ZF at oljen skal skiftes etter åtte år, uansett km-stand.

Personlig mener jeg at 60 000 km er maks på olje og evnt filter i en automatkasse.

...du vil vel ikke kjøre 260 000 km på motoroljen?

 

Jeg skifter 2 ganger i året på motoren, dvs hver 8-10K km. Ikke noe å spare på. Tror det er viktig for at kammene skal holde på disse motorene. Automatkassa er nok et mer lukket system enn motoren og det er vanskelig å sammenligne oljeskift på de to. Bare se hvordan olja ser ut ved oljeskift på en diesel.

Jeg ser at enkelte mener at det kan bli problemer om man plutselig skifter olje på en aut. kasse som ikke har skiftet olje før og har gått langt. Bedre å skifte for så få symptomene klare slik at man får gjort noe før havari tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.