Audi A4 b5 - Rødglødende turbo (Nettopp byttet til åpent luftfilter)

Anbefalte innlegg

Heisann!

I dag byttet til fra det orginale luftfilteret til BSR Optiflow. Jeg har en A4 2000 modell, så fikk filter med en sekundær luftepumpe. Prøvde meg litt fram da jeg byttet det, og fikk det til å se greit ut, men er noen kabler som ikke har noe sted å sitte, så dette ligger bare ved siden av. Fant heller ikke ut hvor den sekundære luftepumpa skal være, så har ikke montert denne enda.

Så i kveld har jeg kjørt litt og hørt på lyden som kommer når jeg slipper gassen. Har gassa, slipt gassen osv hele tiden for å høre lyden. Etter å ha gjort dette i noen oppoverbakker, merker jeg litt svidd lukt, og finner ut at det kommer fra motoren (turbo?). Gjør ikke noe mer med det der og da, og fortsetter likt litt senere. Så merker jeg det igjen, åpner panseret og ser at det lyser rødt fra turbo. Hva kommer dette av? Typen kjøring, eller har det noe med filteret og gjøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kjørt hardt for å fremprovosere lyder da? Eksosdelen på turboen blir rødglødende om den blir kjørt ganske hardt ja! Har du sett etter om den ble det før du satte på filter da? Men nei, det har nok ingenting med filteret å gjøre. Sekundær luftepumpe? Hva er det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tett katalysator er en mulighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det komme lukt av tett katalysator? I så fall har jeg kjørt på samme måte opp bakker osv, uten å ha kjent noe lukt, men uten å sjekket hvordan turboen ser ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

turboen og det rundt kan bli slik: :P

attachment.php?attachmentid=31806&d=1137

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såpass, ja. Var langt i fra så ille :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir fort rødglødende med litt hardere kjøring, men at det lukter noe merkverdig svidd kan ikke jeg huske har hendt meg ved rødglødende turbo. Hvis det fortsetter og ellers blir fort glødende uten noe særlig hardkjøring ville jeg nok satt penga på tett kat, som sagt over her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei! Det kan jo hende det har ligget noe ved turbo som har smeltet e.l, og lukta kommer fra det kanskje. Selv om jeg ikke har sett noe.

Ettersom jeg ikke har merka noe til sånn lukt tidligere, og det blir det av tett kat(?), så blir vel ikke denne tett "over natta"?

Kan jo legge ved at etter jeg så den røde turboen, kjørte jeg rolig hjem og tok en titt da, og da var den normal igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.