Hvorfor ryker det av og til fra motor? - Allroad 2.7 BT.

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ekspert bistand fra dere som har peiling.

 

Har en Allroad 2001 2,7 bt, som jeg hadde inne på verksted i forrige uke for en kjølevannslekasje jeg måtte finne ut av, di sa det var tering på sirk pumpen som var mellom innsuget, dette er greit og jeg henta bilen i påvente på og bstille ny pumpe, (de skulle ha 5500.- for og bytte denne)

 

Dagen etter skulle jeg ut og kjøre, kom 3 km og oppdaget at det "velta" noe så sinnsykt med røyk, delvis hvit ut av begge eksospottene, det var store mengder og jeg hadde lite kraft i bilen, men motoren gikk fint på tomgang og bed gasspådrag i nøytral.

Fikk da bilen på verksted, hvor de ikke kunne konstatere hva det var, bilen var og tom for olje, rant olje ut av eksos skjøtene, de påstod at begge turboene mine var gåen, men det kunne de ikke konstatere, da dette skjedde over natt, og etter det hadde føket noe sykt mye sne og var kaldt ute..

 

Har hatt dette problemet før, på langtur i sverige hvor det var svinkaldt, så plutselig var motoren tom for olje.?

 

Bilen stod på verksted hele helga i plussgrader, og når jeg henta den røk den like jevlig bare noen kilometer, så ble den bedre og bruker ikke olje lenger samt fungerer som den skal, har og turbotrykk..

 

Så nå er jeg forvirra, og de på verkstedet er kun ute etter og suge mest mulig penger ut av meg..:nana:

 

Hva kan dette være, håper noen kan hjelpe meg :):tilber:

 

Mvh.

Gøran.k.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken farge er det på røyken?

 

Om det renner olje ut av eksos så høres det ikke ut som om en eller begge av turboene er som de skal. Men om turbo(ene) er gåen så skal ikke problemet komme å gå, men det skal forsvinne like mye olje hele tiden.

 

Er du sikker på at det faktisk er olje som renner ut eksos og ikke sot som blandet med kondens/vann/snø som har blåst inn i eksos?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røyken er hvit etter min mening, men det er olje som kommer ut av eksosen, brukte opp all olja som var på peilepinnen på bare 10 km, lukta litt som svidd gummi, måtte vaske bilen bak da røyken hadde laget en film med olje på bagasjelokk etc. Jeg tror heller ikke det er turboene som er gåen, disse har vel mekaniske glidelager som slipper gjennom olje osv, og er disse gåen er det vel som du sier at han bruker olje hele tiden.. Kan det være noe annet som kunne frosset, og forårsaket så mye dump av olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Røyken er hvit etter min mening, men det er olje som kommer ut av eksosen, brukte opp all olja som var på peilepinnen på bare 10 km, lukta litt som svidd gummi, måtte vaske bilen bak da røyken hadde laget en film med olje på bagasjelokk etc. Jeg tror heller ikke det er turboene som er gåen, disse har vel mekaniske glidelager som slipper gjennom olje osv, og er disse gåen er det vel som du sier at han bruker olje hele tiden.. Kan det være noe annet som kunne frosset, og forårsaket så mye dump av olje?

 

sjekket åndinga på bilen?har ikke sprekt noen slanger til veivhus ventilasjonen eller lekasje fra toppdekselpakninga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er flere som sier åndinga osv, som kan ha frosse tett. men hvor kan jeg finne denne, evnt teste det? Hvis en slange hadde ryki ville vel bilen ha røykt konstant.. Rart ikke de på verksted kunne komme med det forslaget om ånding / veivhusvent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veivhusventilasjonen er ei slags "slangepakke" som er tilkoblet begge topp-dekslene, blokka og Y-røret på toppen av motoren. Når denne fryser vil trykket i motoren øke. og olja vil klemme seg ut der den har mulighet. Deriblant da også inn i motoren og eksosen. Det legger seg masse gugge inni veivhusventilasjonen som fryser og stenger disse slangene. ANbefaler å rengjøre evt bytte denne slangepakka. Jeg hadde samme problemet på A6'n min. Men det forsvant når jeg byttet slangen. SKulle egentlig bare rengjøre den, men siden hele driten er laget i sprø plast så sprakk den når jeg skulle plukke den ut av motorrommet. Hvis en av disse slangene har sprukket eller hoppet av, så vil ikke dette resultere direkte i at bilen vil generere mer røyk. Oljedamp og evt olje kan komme ut av slangen (derav olje i y-røret osv), hvis da dette havner på et varmt sted i motorrommet vil det jo lage røyk. Selv så kjørte jeg noen mnd med ødelagt veivhusventilasjon da den sprakk når jeg skulle rengjøre og pga temperatur valgte jeg å utsette bytte til det ble varmere i været.

 

Blir ofte kalt "spider-hose" og lignende hvis du vil søke informasjon på engelske sider :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for gode svar. skal få byttet denne slangen til vent i første omg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor i landet bor du?kan ta en titt på den hvis det ikke er for langt unna..også kan du se åsseen veivhusventilasjonen min er blitt bygget om for å unngå slikt trøbbel:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kim, Jeg bor helt oppi Bodø. Jobber offshore og kommer hjem 17 mars, så da skal jeg få bytta den slangen.. Men takk for tilbudet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.