Lav driftstempratur på motor- Audi 100 2,3e (AAE)

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det normalt å ha en drifttempratur som ikke blir høyere enn 55 grader ifølge tempmåler i instrumentpanel,

på en audi 100 2.3E (motorkode : AAE), ved normal kjøring : klø : ?

Er jeg heldig går den opp mot 70 grader hvis jeg kjører veldig sakte i kø,eller står på tomgang lenge.

Jeg vet selvfølgelig at driftstempratureren spiller inn på tempraturen ute også, men jeg har egentlig alltid hatt en driftstempratur på mellom 0 og 70 grader, uansett om det er sommer eller vinter ute.

Jeg trodde at, vertfall på det jeg har sett på andre biler (VAG), så er normal driftstemp 90 grader....

Audi A4, A6, Passat, Polo, Golf osv

En annen ting, som jeg også synes er litt merkelig, er at når det er fuktig vær ute føler jeg at bilen går bedre/har bedre respons på gassen, enn når det er sol å tørrt vær ute. Kan dette være tilfelle, eller er det bare en innbildning ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostaten er jo 87 grader, så du kan jo begynne med å skifte den.

Lav driftstemperatur fører til økt forbruk og økt slitasje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les på nett, så finner du ut hvordan du leser av kjølevæsketemp i klima-displayet ditt.

Og evt. skift termostat, det er det første du kan gjøre.

Men når du sjeldent drar den over 3000rpm så blir det ikke så mye varmeutvikling :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les på nett, så finner du ut hvordan du leser av kjølevæsketemp i klima-displayet ditt.

Og evt. skift termostat, det er det første du kan gjøre.

Men når du sjeldent drar den over 3000rpm så blir det ikke så mye varmeutvikling :P

3000 rpm? Tror det er tid for en Italian tune-up : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostaten er jo 87 grader, så du kan jo begynne med å skifte den.

Lav driftstemperatur fører til økt forbruk og økt slitasje.

Då tror jeg svaret er at jeg skal skifte termostat ;)

Forbruk ja. Det skal jeg låve deg Dag... Har brukt èn kvart tank til nå på ca 190 km, siden sist fulling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3000 rpm? Tror det er tid for en Italian tune-up : haha :

Det er bare Dag Ivar som er ute på litt mobbing her nå tror jeg....HEHE : smil :: vinke :

Jeg drar den ut på gira jeg også :P: smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke bare at instrumentpanelet viser feil? det opplevde jeg på min B5 iallefall.. vet ikke om det samme kan skje på 100'en også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dobbeltsjekk med klimadisplayet, som har egen vanntemp-sensor - kan også være den beryktede Multitemp-sensoren (Det står litt om denne her, samt info om termostaten) som er en giver til instrumentpanelet som er på vei til å ta kvelden. Klimapanelet har en sensor som er uavhengig av denne. Nordicaudi har en artikkel på hvordan du leser vanntemp via klimapanelet.

En annen ting kan prøve er å la bilen stå på tomgang og se om kjøleviftene starter (starter på ca 90c), de opererer på en tredje sensor igjen ;) Går viftene og instrumentet fortsatt viser 50c er feilen multitemp-sensoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og stiger temperaturmåleren med bilen på tomgang/køkjøring og synker når man kjører normalt, er termostaten 99.9% sikkert kaputt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for all info folkens

Skal prøve å finne ut hvordan jeg kan lese av motortemp osv i klimadisplayet mitt : vinke :.

Så skal jeg få skiftet termostaten, fordi det er akkurat slik du sier der Eyvind, at tempratueren stiger når bilen kjører i kø/står på tomgang, å synker med en gang under normal kjøring igjen :o;).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hold inne resirk samtidig som du trykker opp på klimaen :) så kode 51 på min a4 hvertfall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hold inne resirk samtidig som du trykker opp på klimaen :) så kode 51 på min a4 hvertfall :)

Åja, takk for tips. Det skal jeg prøve : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke for å pirke, men er ikke dette en AAR motor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.