#1 Skrevet Mars 6, 2011 (endret) Hei. Er det normalt å ha en drifttempratur som ikke blir høyere enn 55 grader ifølge tempmåler i instrumentpanel, på en audi 100 2.3E (motorkode : AAE), ved normal kjøring ? Er jeg heldig går den opp mot 70 grader hvis jeg kjører veldig sakte i kø,eller står på tomgang lenge. Jeg vet selvfølgelig at driftstempratureren spiller inn på tempraturen ute også, men jeg har egentlig alltid hatt en driftstempratur på mellom 0 og 70 grader, uansett om det er sommer eller vinter ute. Jeg trodde at, vertfall på det jeg har sett på andre biler (VAG), så er normal driftstemp 90 grader.... Audi A4, A6, Passat, Polo, Golf osv En annen ting, som jeg også synes er litt merkelig, er at når det er fuktig vær ute føler jeg at bilen går bedre/har bedre respons på gassen, enn når det er sol å tørrt vær ute. Kan dette være tilfelle, eller er det bare en innbildning ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 6, 2011 Termostaten er jo 87 grader, så du kan jo begynne med å skifte den. Lav driftstemperatur fører til økt forbruk og økt slitasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 6, 2011 Les på nett, så finner du ut hvordan du leser av kjølevæsketemp i klima-displayet ditt. Og evt. skift termostat, det er det første du kan gjøre. Men når du sjeldent drar den over 3000rpm så blir det ikke så mye varmeutvikling 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 6, 2011 Les på nett, så finner du ut hvordan du leser av kjølevæsketemp i klima-displayet ditt.Og evt. skift termostat, det er det første du kan gjøre. Men når du sjeldent drar den over 3000rpm så blir det ikke så mye varmeutvikling 3000 rpm? Tror det er tid for en Italian tune-up 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 6, 2011 Termostaten er jo 87 grader, så du kan jo begynne med å skifte den.Lav driftstemperatur fører til økt forbruk og økt slitasje. Då tror jeg svaret er at jeg skal skifte termostat Forbruk ja. Det skal jeg låve deg Dag... Har brukt èn kvart tank til nå på ca 190 km, siden sist fulling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 6, 2011 (endret) 3000 rpm? Tror det er tid for en Italian tune-up Det er bare Dag Ivar som er ute på litt mobbing her nå tror jeg....HEHE Jeg drar den ut på gira jeg også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 6, 2011 Er ikke bare at instrumentpanelet viser feil? det opplevde jeg på min B5 iallefall.. vet ikke om det samme kan skje på 100'en også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 6, 2011 Dobbeltsjekk med klimadisplayet, som har egen vanntemp-sensor - kan også være den beryktede Multitemp-sensoren (Det står litt om denne her, samt info om termostaten) som er en giver til instrumentpanelet som er på vei til å ta kvelden. Klimapanelet har en sensor som er uavhengig av denne. Nordicaudi har en artikkel på hvordan du leser vanntemp via klimapanelet. En annen ting kan prøve er å la bilen stå på tomgang og se om kjøleviftene starter (starter på ca 90c), de opererer på en tredje sensor igjen Går viftene og instrumentet fortsatt viser 50c er feilen multitemp-sensoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 6, 2011 Og stiger temperaturmåleren med bilen på tomgang/køkjøring og synker når man kjører normalt, er termostaten 99.9% sikkert kaputt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 6, 2011 Takk for all info folkens Skal prøve å finne ut hvordan jeg kan lese av motortemp osv i klimadisplayet mitt . Så skal jeg få skiftet termostaten, fordi det er akkurat slik du sier der Eyvind, at tempratueren stiger når bilen kjører i kø/står på tomgang, å synker med en gang under normal kjøring igjen . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 6, 2011 hold inne resirk samtidig som du trykker opp på klimaen så kode 51 på min a4 hvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 6, 2011 hold inne resirk samtidig som du trykker opp på klimaen så kode 51 på min a4 hvertfall Åja, takk for tips. Det skal jeg prøve 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 6, 2011 ikke for å pirke, men er ikke dette en AAR motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...