Anbefalte innlegg

hører så mye forsjellig om rådene! hva tåler orginalrådene i en 3b motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte en stund med 2bar på min og et 350 hk oppsett. Da røyk veivlageret på nr 3 og staken fikk en fin bøy. Fikk nok for lite bensin. Men motoren gikk for det... med litt lyd: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt er at tau a?

 

Kommer helt ann på motoroppsett ellers, med tanke på turbo, dyser, programvare++++ Tenningsbank er ikke noe særlig for org. råder, samt altfor høyt turtall.

 

Forresten er alle rådene i 20v turbo(3b, AAN, ADU,ABY,RR) like. Holder til en god del effekt hvis alt annet stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier mann ikke å si opp til en 400hk på "original" motor før man må begynne med innmaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode kjørte vel med 485 hk og 500 nm på orginale råder mener jeg,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hører maks 380jeg?????????? hm...... noen som vet om man kan makse rs2 dyser på orginale råder da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er moment som dreper råder, ikke effekt. Jeg hadde 330hk på 1.8bar når jeg knekte to råder og fikk hull i blokka. Da lå jeg i en lang oppoverbakke og kjørte i 5.gir rundt 3000rpm. Nå i ettertid har jeg blitt fortalt at det er en oppskrift på hvordan å ta livet av rådene. : rolleyes

 

Ved en seinere anledning bøyde jeg noen andre råder også. Hadde da samme oppsett på motoren.

 

Dersom du dersom du bytter til en manuell boost-controller, vil trykket komme gradvis. Bruker du den orginale magnetventilen kommer alt trykket med en gang, skikkelig ketchup effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dårlig oppsett om du hadde 330 hk på 1,8 bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da veldig så bastant du skulle være i dine uttalelser. :confused:

 

Hva i all verden vet du om hvor bra/dårlig oppsettet mitt var sett ut ifra effekt og turbotrykk??

 

Du fikk jo svar på spørsmålet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stig W her i Trondheim bøyde vel et sett orginal 3B-råder med et 'pent RS2'-oppsett så vidt jeg husker - altså ikke noe voldsomt med effekt/moment-uttak.

 

Andre, deriblant Jonus, har vel kjørt med vesentlig mye mer effekt og moment uten problemer - med andre ord; det er ikke så enkelt å si hva de tåler; bruk og misbruk teller også veldig mye (eller man kan ha uflaks sånn som Stig)

 

 

Personlig ville jeg nok byttet råder 'først som sist' om jeg hadde seriøse trimplaner på en sånn motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 480hk turbo på bilen min før på standard råder.. målte 472hk med g tech ved 2.0 bar. så burde værtfall ha 450 ærlige hk. det funka problemfritt et halvt år med masse grise kjøring hvertfall.. bare det at mye vil ha mere så da ble det råde bytte : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hører maks 380jeg?????????? hm...... noen som vet om man kan makse rs2 dyser på orginale råder da?

Hva med å spørre f.eks ES som driver med dette her til daglig om hva de anbefaler.... evt noen andre som er drevne på 20v trimming?

blir omtrent som å spørre hvor lang er en vei...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som alle anbefaler er å bytte rådene. Da er man sikker, men det koster litt. Som alt annet ender det som regel opp i et spørsmål om økonomi. Folk vil helst bruke pengene på ting som øker effekten, men start heller med driftsikkerheten og legg til effekten etterpå. På samme måte som at det er best å ordne bremser og understell før man øker effekten. Vanskelig prioritering for mange det også, men lurt : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er moment som dreper råder, ikke effekt. Jeg hadde 330hk på 1.8bar når jeg knekte to råder og fikk hull i blokka. Da lå jeg i en lang oppoverbakke og kjørte i 5.gir rundt 3000rpm. Nå i ettertid har jeg blitt fortalt at det er en oppskrift på hvordan å ta livet av rådene. : rolleyes

 

Ved en seinere anledning bøyde jeg noen andre råder også. Hadde da samme oppsett på motoren.

 

Dersom du dersom du bytter til en manuell boost-controller, vil trykket komme gradvis. Bruker du den orginale magnetventilen kommer alt trykket med en gang, skikkelig ketchup effekt.

 

 

dette strider jo litt mot det andre mener da! men du har jo prøvd dette, så er skal ikke si imot.

 

som nevnt her fungerer alt som det skal rekker rådene langt, med galt oppsett og tenningsbank/feil ryker de fort.

 

turtall er og et viktig moment. på høyt turtall er de kreftene som er gitt av bevegelses kreftene faktisk større en de kreftene som er gitt av sylinder trykket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helge: Når det gjelder magnet vs manuell boostcontroller må jeg korrigere meg selv. Når jeg skreiv det, byttet jeg om på de. :)

 

Har aldri hatt MBC selv, bare org N75 ventil. Så dette er noe jeg har plukket opp blant andre, men husker ikke hva som var hva. :D Jeg hadde iaffal max trykk på måleren på ca 3000 rpm. Liten snurre og høyt trykk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk høre et "ordtak" når jeg drev å bygde motor......"Det kan fort bli dyrt å trimme billig". Litt kjipt å bygge motor for titusenvis av kroner å så "spare" på å ikke kjøpe råder. Det kan gå fint med 450 hk på org. råder og det kan IKKE gå fint med 330 hk. Men virker på meg slik at 3B motoren er litt mere utsatt pga litt upresis tenning i forhold til aan/adu/aby motorene som har direct fire tenning. Hadde jeg hatt en 3B motor med nærmere 380 hk så tror ikke jeg at jeg hadde sovet så godt om natten hvis jeg hadde kjørt med orginal-råder. Mye vil ha mer vet du : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette strider jo litt mot det andre mener da! men du har jo prøvd dette, så er skal ikke si imot.

 

som nevnt her fungerer alt som det skal rekker rådene langt, med galt oppsett og tenningsbank/feil ryker de fort.

 

turtall er og et viktig moment. på høyt turtall er de kreftene som er gitt av bevegelses kreftene faktisk større en de kreftene som er gitt av sylinder trykket.

 

Høyt moment og / eller tenningsbank bøyer råden til bananform, mens høyt turtall strekker råden i to deler. Det ser ut som at med org. turtallssperre er det ikke noe problem med strekking av rådene. Det er sammenklemming som forårsaker de fleste ras etter som jeg har forstått det.

Du har helt rett i at strekkkreftene på turtall er sterkere enn trykkkreftene, men det ser ut som 5'er rådene er svakest når det gjelder sammenklemming.

 

Mvh Roger

m/Verdi-råder i 5'ern :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, stemmer nok det! men bevegelsmngda vil da jo også gi trykkkrefter da stempelet snur på bunn?

så et regnestykke på dette engang serru, men uansett en intressant diskusjon;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, stemmer nok det! men bevegelsmngda vil da jo også gi trykkkrefter da stempelet snur på bunn?

så et regnestykke på dette engang serru, men uansett en intressant diskusjon;)

 

Riktig det at bevegelsesenergien er lik, men av de rådebrudd jeg har sett (på ikke turbomotorer) så er de strekt i to. Virker som når det gjelder belastning pga. bevegelsesenergien så tåler rådene mer sammentrykking enn strekking.

Uansett: Spar ikke på delene som gjør motoren holdbar er min oppfatning av motorbygging : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

huff huff ser ut som om jeg må ha nye råder da vell : gråter :

Det er jo så ufattelig dyrt!

 

Ny manifoil på søndag å downpipe på tirsdag! Pengene tar jo altid slutt! : bh :

 

jaja noen som vet hva som er normalt å betale for rådeskift ink arb eller for bare arbiedet? hører en jonus hær selger råder for 9000 komplett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ingen pris hær men

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ingen pris hær men

 

Da tror jeg du bør ta på brillene? :)

 

[...]

Pris:1225:- med. Moms

Price:980:-/each (Export.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir jo bare 5000 kroner!!!!!! NYDELIG MAN! SKUE GJERNE NUSSA DEG OPP!

 

hehe nei da!!

 

vet du hvilke av de 4 audi rådene jeg trenger da? i en 3b?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet du hvilke av de 4 audi rådene jeg trenger da? i en 3b?

 

Du trenger 144mm, men er ikke 100% sikker på om det er 19 eller 20mm kryssbolt i 3B'n. De på ES vet sikkert, evt så kan du spørre Tore på AutoTrim.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.